foto: Archiv/Generální ředitel SŽ Svoboda: S TGV přijíždí i klíčoví odborníci, není to jen symbol, ale i prostor pro odbornou diskusi
TGV přijelo do Prahy a redakce RAILTARGET byla při tom. Přinášíme exkluzivní rozhovor s generálním ředitelem Správy železnic, která tuto akci na podporu vysokorychlostní železnice organizuje. Podle Svobody tato akce není jenom o vlaku TGV, ale i setkání s klíčovými manažery, kteří přijeli prezentaci vlaku a výstavu vysokorychlostní železnice v ČR podpořit.
Můžete nám ve stručnosti říct, jaký je hlavní cíl této akce?
Tak je to prezentace, samozřejmě, je to vlastně seznámení českých občanů, ale i odborné veřejnosti, co takový vysokorychlostní vlak obnáší. A když pojmu přímo ten vlak, je to podpora přípravy vysokorychlostních tratí. Součástí toho vlaku budou i velké diskuse, francouzská strana přivezla i odborníky, kteří budou na železničním veletrhu v Brně, čili není to jen symbol, ale je to i osvěta jak pro občana České republiky, tak pro odbornou veřejnost.
Psali jsme
Dopravný podnik Bratislava (DPB) nakúpi 10 nových obojsmerných nízkopodlažných električiek. Projekt „Električky pre Bratislavu“, s cieľom obstarať…
Dalo by se tedy říci, že s tímto vlakem přijíždí i významné osobnosti, které přinášejí nějaké know-how, můžete přiblížit, například, čeho by se mohly týkat debaty, jak jste zmínil, na Rail Business Days?
Určitě ano, oni přiletí do Vídně a pak přijedou do Brna na ten veletrh, ale součástí té odbornosti vlastně jsou jednotlivé obory, které na české železnici taky máme, ať už je to silnoproud, slaboproud čili zabezpečovací technika, traťové hospodářství a přímo budeme mít ten protějšek, který má zkušenosti nejenom s provozováním těch vlaků, ale pro nás je důležitější ten management infrastruktury. Já vždycky říkám, proč bychom měli objevovat něco, co už přes čtyřicet let je dávno objevené.
Chtěla bych se ještě zeptat, jestli TGV nabízí nějakou další příležitost, kromě zlepšení vlastně osobní dopravy, respektive vysokorychlostní tratě, nabízí zlepšení osobní dopravy a přináší určitě další příležitosti, například v oblasti ekonomiky?
Tak to určitě ano, jedna věc je přímo vysokorychlostní vlak, který zde stojí, a druhá věc je ta synergie s tím spojená, protože máme vlastně už ze zahraničí zkušenosti. Jakmile se vybuduje vysokorychlostní trať, zkrátí se dojezdy a tak dále, tak jak jste zmínila, ale současně odlehčíte stávající konvenční tratě čili vzroste kapacita, která se může vázat nejen na osobní dopravu, ale i na dopravu nákladní, takže synergií je mnoho.
Psali jsme
Katedra železničnej dopravy je jedna zo siedmich katedier Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity v Žiline zameraná…
Myslíte si, že to je příležitost například i pro české firmy, které by se do výstavby VRT mohly zapojit?
Určitě ano a vážím si, že železniční firmy vlastně také podpořily tuto akci, protože se musíme začít seznamovat, musíme umocnit skrze workshopy tu odbornost, aby vlastně na tom trhu oni obstáli a pro to chci dělat maximum.
Já bych Vás ještě poprosila v krátkosti o pozvánku na celou tu prezentační jízdu TGV v České republice, kde ji může vidět jak už ta odborná veřejnost, tak veřejnost a fandové železnice celkově.
Tak součástí vůbec tohoto týdne je ten první level tady, že v hlavním městě vlastně vystavíme soupravu na téměř celé odpoledne, no ale v nočních hodinách se přesune do Brna na brněnské výstaviště, kde je velký železniční trh a konference po dlouhé době a tam přímo uvidí po dobu tří dnů kdokoliv, kdo přijde na tuto soupravu, včetně výkladu, kdo bude chtít, a navštíví interiéry a pak zpáteční cesta se váže přímo na regiony, kde do budoucna počítáme s budováním terminálů čili kde budou stavět tyto vlaky, mám tím na mysli Jihlavu, Ústí nad Labem.
Psali jsme
Výzkumný Ústav Železniční, a.s., dosáhl významného úspěchu ve své snaze snížit dopad činností společnosti na životní prostředí a snížil…