EU version

Generální ředitel Svoboda: Pilotní projekt fotovoltaické elektrárny SŽ v Děčíně odstartoval, dalších 81 projektů je připraveno

Generální ředitel Svoboda: Pilotní projekt fotovoltaické elektrárny SŽ v Děčíně odstartoval, dalších 81 projektů je připraveno
foto: Archiv/Jiří Svoboda, generální ředitel SŽ
03 / 05 / 2022

RAILTARGET přináší rozhovor s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou, kterého jsme se zeptali na infrastrukturní projekty na Děčínsku. Jak první muž českých železnic hodnotí investice do děčínského nádraží a co říká inovačnímu projektu fotovoltaických elektráren SŽ? V rozhovoru zazněl i Svobodův vzkaz dopravcům: „Tento rok to s námi ještě prosím vydržte“.

Jak hodnotíte výsledky investic do děčínského nádraží a zdejší infrastruktury?

Tak já jsem zde už podruhé. Pamatuji si, když jsme slavnostně otevírali rekonstrukci nástupišť a vybavení zabezpečovacím zařízením. Já to hodnotím kladně. Protože si myslím, že před několika lety nikdo netušil, v čem vše to tady lze oživit. A to se povedlo. Mám tím na mysli prostory pro Dům dětí a mládeže. Troufnu si říct po dnešku nadstandartní spolupráce s vedením města, kéž by to takhle bylo všude a zároveň mám velkou radost z toho pilotního projektu první fotovoltaické elektrárny v rámci Správy železnic. Ta cesta je trnitá, ale dnes už víme, jak na to a máme dalších 81 projektů připravených. Takže vše hodnotím pozitivně.

A kdy očekáváte dokončení projektu železničního mostu?

Konkrétně ten jednokolejný most jako takový, tak práce byly započaty v loňském roce v srpnu. Dnes jsem byl ubezpečen, že termíny, které byly dány, se splní. Čili zprovoznění pro vlaky jako takové bude v listopadu v letošním roce a dokončení celkově té stavby, protože se tam budou realizovat i protihlukové stěny a navazující části, ať už tunelu či mostu, budou v průběhu prvního pololetí. Takže termíny se splní a mám velkou radost, že most už ty stěžejní prvky má smontované a že to nemá vliv na to postupné zdražování či nedostatek materiálu.

Děláte nějakou přípravu na instalaci systému ETCS?

Tak to děláme nepřetržitě s tím, že jsou dané priority na základě vládou schváleného národního programu implementace, kde na prvním místě – předevčírem jsem to řešil i s asociací krajů, kde jsem byl osobně – budou nejprve tranzitní koridory v rámci tohoto desetiletí a výhradní provozy už se plánují od roku 2025. Takže rozšíření probíhá, je to náročný projekt, nejen z pohledu know-how, ale zejména z pohledu jak pro dopravce, tak pro infrastrukturu, co se týče peněz.

Jak dopravci snášejí výluky?

To je velké téma. Rezonuje to nepřetržitě, ať už ze strany nákladní dopravy, z pohledu omezení a prostupnosti a snižování kapacit, u osobní dopravy zase v plnění jízdního řádu. Já uznávám, že v letošním roce ten rozsah je obrovský díky stavbám, tzv. Blending Callům. Ale v letošním roce se všechno postupně bude zlepšovat. První významný milník bude čtvrtý koridor Praha – České Budějovice, od 30. června začne nabíhat nová trať, no a v závěru letošního roku bude končit ať už Poříčany – Velim a nebo trať Tábor – Doubí. Takže letošní rok, prosím, to s námi ještě vydržte.

Tagy