foto: Archiv/Fotoreportáž: V legionářských vlacích se prováděly vojenské operace i chirurgické zákroky
Putovní přehlídka života československých legionářů zabalená do čtrnácti vagonů. Přesně tak by se dal shrnout projekt Československé obce legionářské, který pomocí věrné repliky legionářského vlaku dokonale prezentuje období let 1918–1920, kdy na Transsibiřské magistrále v Rusku probíhaly válečné operace československých legií.
Snoubení vojenské a železniční techniky předvádí obrněný vůz. S prvním nasazením takto upravených vagonů se setkáváme už ve druhé polovině 19. století. Naši vojáci je použili až později, poprvé v březnu 1918 u železničního uzlu Bachmač. Od května 1918 už představovaly jeden z nejdůležitějších nástrojů boje československých legionářů s bolševiky.
K obrněným vozům byly často připojeny tzv. těplušky sloužící posádce a pěší rozvědce. Nákladní vagon vylepšený o dvojitou podlahu, zdvojené stěny a při troše štěstí i kamna sloužil jako domov dvanácti až dvaceti mužům.
V soupravě najdeme i originální vůz, který se prokazatelně účastnil válečného nasazení. Vagon propůjčený slovenskou stranou KHT Zvolen fungoval jako opravárenská dílna, nyní našel svoji úlohu jako exponát. Původní technické zázemí tvořilo důležitou součást, kde vznikaly součástky pro lokomotivy a vagony, zbraně, munice, ale i výstroj nebo hygienické potřeby.
Zásadní význam měly lehké sanitní vlaky. Tzv. letučky přebíraly od polních ošetřoven raněné a nemocné, aby je z bojiště převezly do zázemí. Jejich vybavení umožňovalo provedení akutních lékařských zákroků, lepší vybavení a kvalitnější péči pak nabízely klasické sanitní vlaky složené z operačního vagonu, vozu pro těžce raněné, kuchyni, prádelnu, vozy sloužící personálu a skladiště materiálu.
Tagy