EU version

Fotoreportáž: Podívejte se, jak Kolínská řepařská drážka oslavila zahájení sezóny

Fotoreportáž: Podívejte se, jak Kolínská řepařská drážka oslavila zahájení sezóny
foto: Archiv/Kolínská řepařská drážka
02 / 05 / 2022

O víkendu se odehrálo slavnostní zahájení 16. sezóny parního provozu na Kolínské řepařské drážce, která po mnoha letech práce dobrovolníků usilujících o její obnovu přináší formou parních i dieselových jízd radost dětem i dospělým.

Na přelomu 19. a 20. století vznikaly drážky vycházející z Kolína a okolí za účelem přepravy cukrové řepy do jednotlivých cukrovarů. Pro své využití si vysloužily přezdívku řepařské drážky. O místo té nejstarší se zasadila kolínská řepařská drážka. Tato více než desetikilometrová trať vedená z tehdejšího Kolínského cukrovaru do Františkova, Býchor a do Jestřábí Lhoty sloužila svému účelu téměř 70 let. Provoz vagonů schopných uvézt až 8 tun řepy zajišťovaly nejprve parní lokomotivy, později motorové dvounápravové B 600/70 a BN 60.

V roce 2000 vzniklo občanské sdružení, dnes zapsaný spolek Kolínská řepařská drážka z.s., aby části nejstarší řepné malodráhy vdechli nový život. Deset let práce, finanční podpora z evropských fondů, Středočeského kraje, Kolína a dalších dárců a především obrovské úsilí členů Klubu završila obnova 4,5 km úzkorozchodné dráhy, areálu nádraží v Kolíně-Sendražicích a koncové stanice v Býchorech.

Slavnostní otevření prvního úseku se odehrálo 23. června 2007, později došlo k prodloužení trati a vybudování naučné stezky v okolí. Nakonec došlo k dostavbě trasy do stanice Býchory a zušlechtění konečně stanice. V současné době spolek usiluje o vznik potřebného depa pro vagóny, které se stane krytým domovem výletních vlaků.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace