EU version

Flirt s Drakem, Panterem a Tuskem: Na veletrhu TRAKO 2025 se děly věci

Flirt s Drakem, Panterem a Tuskem: Na veletrhu TRAKO 2025 se děly věci
foto: RAILTARGET/premiér Polska Donald Tusk vítá návštěvníky veletrhu TRAKO 2025
29 / 09 / 2025

Železniční veletrh TRAKO 2025 v Gdaňsku přinesl debaty o vysokorychlostních tratích i nová kolejová vozidla od společností Akiem, Pesa či Stadler. Nechyběla ani nová generace bateriových vlaků RegioPanter od Škody.

Gdaňsk se minulý týden proměnil v centrum železnice – proběhl zde totiž již šestnáctý ročník mezinárodního veletrhu TRAKO. Zúčastnili se ho zástupci předních společností, ale i polští politici včetně premiéra Donalda Tuska. Mezi mediální partnery veletrhu TRAKO patří i RAILTARGET – naše redakce na místě nemohla chybět. Pojďme se podívat na výběr zásadních událostí jedné z největších železničních událostí v Evropě. 

Premiér Tusk na slavnostním zahájení TRAKO

Slavnostní zahájení podpořila řada polských politiků, a to jak regionálních, tak celostátních. Aleksandra Dulkiewicz, starostka města Gdaňsk, přivítala přibližně 700 diváků v sále: „Čekají nás nyní dvě významná výročí – letos to bude 200 let od založení první železnice Stockton & Darlington a příští rok oslavíme 100leté výročí polských státních drah,“ uvedla Dulkiewicz s odkazem na dnešní PKP

ředitelka veletrhu TRAKO Dorota Daszkowska-Kosewska / RAILTARGET

Premiér Donald Tusk se vyznal z lásky k vlakům a popsal polskou železnici jako vzor pro budoucnost dopravy. V tomto ohledu je podle něho nutné co nejvíce podpořit rozvoj vysokorychlostních tratí (VRT). Na to navázal i polský ministr infrastruktury Dariusz Klimczak, podle něhož má být do konce roku 2035 vybudováno 1000 km nových železničních tratí. Další významnou investicí je rekonstrukce stanice Warszawa Wschodnia, která si vyžádí výdaje ve výši 4,7 miliardy eur (cca 114 miliard korun). 

Debata o budoucnosti evropské železnice: Finance, VRT i bezpečnost

Hned po slavnostním zahájení veletrhu následovala první debata, jejímž tématem byly priority evropské železnice v otázkách financování a konkurenceschopnosti. Debatovali zástupci polské vlády i mezinárodních železničních institucí, jako ERA, UNIFE nebo CER. Hovořil také Alan Beroud, předseda představenstva a generální ředitel polské skupiny PKP, který uvedl, že s nástupem VRT bude možné absolvovat cestu z Gdaňsku do Varšavy za hodinu (aktuálně nejrychleji za dvě a půl hodiny). 

Došlo i na téma životního prostředí – debatující vyzdvihli železnici jako ekologickou a zmínili, že je třeba zajistit nižší cenu elektřiny a větší podporu nákladní dopravy. Jen tak podle nich půjde zajistit vyšší konkurenceschopnost železnice oproti osobním automobilům a kamionům. Komplexní pojetí debaty završila témata obrany a bezpečnosti. Jak uvedl Alberto Mazzola, výkonný ředitel CER, je třeba prosazovat rychlejší povolení pro výstavbu infrastruktury: „Má to také vojenský rozměr, protože infrastrukturu sdílíme. Musíme do toho investovat, protože to dlouhodobě ušetří peníze,“ uvedl. 

veletrh TRAKO 2025 / RAILTARGET

Nový RegioPanter od Škody ve světové premiéře

Pojďme se z hlavního sálu přesunou do venkovních prostor, kde na kolejích odpočívají nejnovější vlaky, lokomotivy a další železniční technika. Nechyběla ani Česká republika: na veletrhu totiž měla mezinárodní premiéru nová generace bateriových vlaků RegioPanter od Škody Group. Moderní dvouvozová jednotka s dojezdem až 80 km na baterie byla představena ve spolupráci s Českými drahami a Moravskoslezským krajem. První nasazení v regionální dopravě nás čeká počátkem roku 2027.  

Noví „panteři“ kombinují elektrický pohon pod trolejí a bateriový režim mimo elektrifikované úseky. Maximální rychlost jednotky činí 160 km/h v trolejovém režimu a 120 km/h na baterie. První čtyři testovací soupravy už ujely více než půl milionu kilometrů, z čehož téměř polovina byla absolvována jen na baterie. Nasazení jednotek přitom zvýšilo zájem cestujících až o 20 % a umožnilo výrazné snížení emisí a spotřeby paliva. 

představení nové generace jednotky RegioPanter / Škoda Group

Stadler a Valle d’Aosta: Neodolatelný Flirt

Velkou pozornost na veletrhu přitahoval také švýcarský výrobce Stadler, který představil vlakovou jednotku Flirt pro Valle d’Aosta. Nový vlak od Stadleru zaujal i vizuálně svým červeným nátěrem a velkým symbolem srdce, které je složené ze symbolů typických pro italský region. Elektrická jednotka je plně modulární a lze ji přizpůsobit různým potřebám dopravců.  

Prezentace se účastnili i zástupci regionu Valle d’Aosta, kteří vyjádřili nadšení z technické výbavy vlaku i jeho designu. Za Stadler na akci vystoupil Ansgar Brockmeyer, výkonný viceprezident pro marketing a prodej, který spolu se zástupci regionu nový vlak slavnostně pokřtil. Stadler navíc v rámci venkovní výstavy připomněl své další úspěšné evropské projekty, včetně provozu jednotek Flirt v Česku na linkách Leo Express mezi Prahou, Ostravou a zahraničními destinacemi. 

Stadler Flirt pro Valle d'Aosta / RAILTARGET

Drak od Akiemu je utáhne každý náklad

Na venkovní výstavě nás zaujala také společnost Akiem, která představila novou lokomotivu Dragon-2 od polského výrobce Newag. Lokomotiva je určena pro těžkou nákladní dopravu a disponuje vysokou tažnou silou. Má multisystémové schopnosti, včetně modulu „last mile“ kompatibilního s HVO palivy, což umožňuje její provoz i na neelektrifikovaných tratích.  

Dragon-2 se může pochlubit interoperabilitou v Polsku, Česku i na Slovensku. Speciální verze LM měla na trati B09 unikátní nátěr, kterému vévodily obrázky polských pamětihodností a slogan „Síla, která pohání budoucnost polských železnic“. Lokomotiva je součástí velké zakázky z listopadu 2023, v rámci níž si společnost Akiem objednala 30 kusů Dragon-2 s opcí na dalších 50 kusů. 

Lokomotiva Akiem Dragon-2 / RAILTARGET

Elf a Gama: Pesa posiluje a představuje nová kolejová vozidla

Novou lokomotivu Gama 3.0 představil spolu s elektrickým vozem Elf 3.0 také polský výrobce Pesa. Gama 3.0 je určena jako univerzální řešení pro osobní i nákladní dopravu a nabízí flexibilní pohon – od čistě elektrických jednotek po hybridní s modulem „last mile“ využívajícím biopaliva. Lokomotiva s maximální rychlostí 230 km/h je vícesystémová a vhodná pro provoz napříč evropskými železničními sítěmi.  

Mezi první zákazníky patří PKP Intercity a leasingový pool Rail Capital Partners, který objednal pět kusů s dodáním v roce 2026. Díky důrazu na udržitelnost, interoperabilitu a vysoký výkon potvrzuje Gama 3.0 ambice Pesy stát se silným hráčem na evropském trhu železniční dopravy. 

 Pesa Elf 3.0 / RAILTARGET

Tagy