EU version

Férové tendry po švédsku: Inspirace pro českou železnici

Férové tendry po švédsku: Inspirace pro českou železnici
foto: Upphandlingsmyndigheten/právnička Sofia Aberg
30 / 09 / 2025

Sofia Åberg, právnička ze švédské Národní agentury pro veřejné zakázky, v exkluzivním rozhovoru vysvětluje, jak zlepšit transparentnost tendrů. Švédské zkušenosti mohou inspirovat i českou železnici.

Osobní železniční doprava v České republice prochází zásadními změnami vlivem liberalizace trhu. Možnost přímého zadávání zakázek na zajištění dopravní obslužnosti skončila v roce 2023, od té doby platí pro kraje a Ministerstvo dopravy povinnost vypisovat tendry. Jelikož jde o stále poměrně čerstvou a nepřehlednou oblast, pro řadu krajů a stát představuje velkou výzvu, zejména s ohledem na transparentnost.

Ve Švédsku funguje od roku 2015 Národní agentura pro veřejné zakázky (Upphandlingsmyndigheten), která pomáhá zadavatelům i dodavatelům s převáděním evropských směrnic do praxe. Přispívá tím k větší otevřenosti tendrů a férové soutěži. Právnička Sofia Åberg vysvětluje v rozhovoru pro RAILTARGET, jak jasná pravidla a spolupráce zadavatelů zvyšují transparentnost. Tyto zkušenosti mohou inspirovat i Českou republiku, například při železničních tendrech. 

Jaké hlavní změny v oblasti transparentnosti veřejných zakázek proběhly ve Švédsku od založení Národní agentury pro veřejné zakázky (Upphandlingsmyndigheten) v roce 2015?

Nejdůležitější změny vycházejí ze směrnic EU o veřejných zakázkách z roku 2014, které byly převedeny do švédského práva. Tyto předpisy mají posílit otevřenost, právní jistotu a hospodářskou soutěž v rámci vnitřního trhu EU.

Úkolem agentury od jejího vzniku v roce 2015 je zajistit, aby se tato pravidla správně uplatňovala. Připravuje metodiky, vzorové dokumenty a digitální nástroje, které usnadňují orientaci v legislativě jak zadavatelům, tak dodavatelům. Zatímco samotný právní rámec je celoevropský, role agentury spočívá v jeho praktickém naplnění – a tím v posílení transparentnosti. 

Protože se náš magazín zaměřuje na železnici – zlepšila se od vzniku vaší agentury transparentnost či odpovědnost u zakázek v tomto sektoru?

Národní agentura pro veřejné zakázky nemá zvláštní mandát pro dopravu nebo železnici, a proto ani detailní přehled o těchto zakázkách. S dotazy je proto nejvhodnější obrátit se na Švédskou dopravní správu (Trafikverket). 

Jaké standardy či požadavky na transparentnost musí zadavatelé splnit při zveřejňování tendrů nebo při přidělování zakázek?

Švédští zadavatelé se musí řídit právními zásadami EU na transparentnost, rovné zacházení, zákaz diskriminace a proporcionalitu. U zakázek nad finanční limity EU je povinné zveřejnění oznámení v systému TED a dalších elektronických databázích. Rozhodnutí o přidělení zakázky musí být řádně odůvodněno a podléhá lhůtám pro přezkum a podání námitek („standstill period“).

Jak zajišťujete, aby výběrová řízení byla spravedlivá a přístupná i pro nové hráče na trhu?

Agentura poskytuje veřejně dostupná doporučení – například jak nastavit zakázky vstřícně vůči malým a středním podnikům. Samotná legislativa vyžaduje otevřenou soutěž za stejných podmínek pro všechny. 

V Česku se nyní vlivem nařízení EU povinně soutěží více veřejných zakázek na dopravu, ale některé tendry působí, že zvýhodňují konkrétní firmy. Jak se ve Švédsku předchází zvýhodňování, korupci nebo manipulacím?

Dodavatelé mohou řízení a rozhodnutí o přidělení zakázky napadnout v přísně stanovených lhůtách. Soudy pak mohou nařídit opakování tendru nebo jiná nápravná opatření. Švédský úřad pro hospodářskou soutěž (Konkurrensverket) navíc vyšetřuje problematické případy, zveřejňuje svá rozhodnutí a může ukládat pokuty

Na webu uvádíte, že zadavatelé mohou předem oslovit firmy a odborníky na trhu, aby pomohli formulovat zadávací požadavky. Jsou předběžné tržní konzultace ve Švédsku běžné?

Ano, směrnice EU tento postup výslovně umožňují a podporují. Naše agentura jej považuje za velmi užitečný nástroj. Statistiku podle sektorů nesledujeme, ale obecně je ve Švédsku tento postup stále častější – zejména u složitých nebo inovativních zakázek. 

Jaké nástroje nebo pobídky podporují ve Švédsku spolupráci měst a regionů na společných tendrech, například v dopravě? A jak se sdílejí zkušenosti s dobrou či problematickou praxí?

Švédsko využívá centrální nákupní organizace: pro ústřední státní správu Statens inköpscentral (součást Kammarkollegiet), jejíž využívání je v mnoha kategoriích nákupu povinné, a pro obce a regiony Adda Inköpscentral. Tyto instituce nabízejí rámcové smlouvy a dynamické nákupní systémy, do nichž se mohou místní zadavatelé zapojit.

Jaké jsou zkušenosti se společným zadáváním zakázek, když stát a regiony soutěží veřejné služby společně – například v osobní dopravě?

Agentura nesleduje ani nehodnotí konkrétní společné tendry, ať už v dopravě nebo jinde. Obecně ale platí, že společné zadávání bývá přínosné, jelikož posiluje vyjednávací pozici a vede k lepším smluvním podmínkám. Agentura poskytuje obecné nástroje a příklady, ale samotná odpovědnost za realizaci je vždy na zadavatelích. 

Pokud by Česká republika chtěla zvýšit transparentnost v železničních tendrech, jaký by měl být první krok?

Agentura neposkytuje odvětvově specifická doporučení, ale obecně je nejdůležitější, aby všechny zakázky nad limity EU byly transparentně zveřejňovány – a to buď v systému TED, nebo na národním portálu. 

Dalším krokem je školení zadavatelů i dodavatelů o tom, jak správně nastavit objektivní požadavky, jak používat transparentní hodnoticí metody a jak využívat standardizované vzorové dokumenty. To vše pomáhá snížit riziko nejasných zadávacích podmínek i zvýhodňování určitých dodavatelů.

Tagy