foto: RAILTARGET/Exministr Havlíček: Finance z emisních povolenek musí mířit na železnici
Karel Havlíček (ANO) se exkluzivně pro redakci RAILTARGET emisních povolenek, které jsou aktuálně velmi diskutovaným problémem. Jak se na situaci dívá bývalý ministr dopravy?
V rámci financí budou určitě velkým tématem emisní povolenky, a vlastně zisk z emisních povolenek. Myslíte si, že jsou to peníze, které by měly směřovat na železnice jako na ekologický způsob dopravy?
Ne, že by měly, oni dokonce musí. Zdrojů z emisních povolenek bude výrazně více, než se původně předpokládalo, což je díky tomu, že cena emisních povolenek roste této vládě, která odsouhlasila, v rámci předsednictví, že se bude snižovat počet emisních povolenek, logicky cena ještě poroste. Lze předpokládat, že do roku 2027/2028, ještě možná kousek dál, zde budeme mít přibližně 500 miliard zdrojů za emisní povolenky. Pro nás to bude přibližně 250 až 300 miliard, takže tady budeme mít výrazně více zdrojů. Ty nemůžou padnout pouze na nové technologie v oblasti energetiky, fotovoltaiky, zateplování a podobně, ale musí padnout i do oblasti dopravy, a to např. do oblasti, o které jste mluvila. Je to jen o vyjednávacích schopnostech ministra, aby se tohle prosadilo.
Evropský parlament schválil změny v evropském systému emisních povolenek. I když Polsko ohlásilo, že v Radě EU nepodpoří žádný návrh Green dealu z klimatického balíčku Fit for 55, většinové hlasování by mělo dopadnout dle předpokladů, tedy pro rozšíření systému obchodování s emisními povolenkami pro silniční dopravu a také pro bydlení, a sice od roku 2027.
Doprava je již dnes zatížena emisními povolenkami, a to zejména doprava nejekologičtější elektrická. Vybírá se od energetických podniků za výrobu elektřiny. I když se poslancům v závěru roku 2021 podařilo změnit zákon č. 165/2012 Sb. a osvobodit elektrické energie pro elektrickou železniční dopravu, MHD, lanovky od platby POZE, disproporce přetrvává.
Co se vlastně děje s výnosem z emisních povolenek?
Podle směrnice Evropského parlamentu a Rady č. 2003/87/ES o vytvoření systému pro obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů v unii (EU ETS) náleží jednotlivým státům 88 % výnosů z dražeb emisních povolenek. V článku 10, odstavec 3 f je uvedeno využití těchto výnosů „na podněcování k přechodu na ty způsoby dopravy, které produkují nízké emise uhlíku, a na veřejnou hromadnou dopravu“. V našich poměrech ale výnos do dopravy nesměřuje vůbec. Podle §7 zákona č. 383/2012 Sb. je výnos z dražeb emisních povolenek příjmem státního rozpočtu a pouze o část výnosu se dle zákona dělí Ministerstvo průmyslu a obchodu (4 mld. CZK) a Ministerstvo životního prostředí (4 mld. CZK), i když se v našich podmínkách podíl na celkových emisích CO2 zhruba rozděluje na 1/3 do dopravy, průmyslu a domácností.
EU zakládá Sociální klimatický fond, který bude od roku 2026 financován z nového doplňujícího systému obchodování s emisemi EU ETS 2, který bude od roku 2027 zahrnovat všechna fosilní paliva, tedy emise ze silniční dopravy, vytápění budov a ostatního průmyslu dosud nezahrnuté do dosavadního systému obchodování s emisními povolenkami. Odhaduje se, že od roku 2027 se do systému vybere přibližně 400 miliard CZK.
Razantní růst cen emisních povolenek v uplynulém roce způsobil, že výnos pro státní rozpočet bude již v letošním roce převyšovat 100 mld. CZK. Způsobil to nárůst ceny emisních povolenek z původní úrovně 5 EUR/t CO2 v roce 2017 na současnou úroveň, která se pohybuje kolem 100 EUR/t. Veřejnost a pravděpodobně ani ministr financí netuší, co by se s těmito příjmy mělo stát a už vůbec se nediskutuje o tom, jaké jsou možnosti využití těchto peněz v dopravě v budoucnu existují.
Je čas zahájit diskusi, která by vyhodnotila současný stav a vedla ke změně zákona tak, aby prostředky vybrané v resortu dopravy se výraznou měrou podílely na modernizaci dopravy, otevřely možnost k spolufinancování kolejových vozidel a třeba i pomohly v modernizaci železniční infrastruktury.