foto: Archiv redakce/Karel Havlíček
K personálním změnám národního dopravce se pro RAILTARGET exkluzivně vyjádřil exministr dopravy a místopředseda hnutí ANO, Karel Havlíček. Připomeňme, že došlo k rezignaci dosavadního šéfa ČD, Ivana Bednárika. Podle Havlíčka přichází návrat šíbrů a kmotrů. Ministr dopravy má být podle jeho slov tvrdý a nekompromisní, protože tlak lobby na Ministerstvu dopravy je obrovský.
Dnes rezignoval na svou funkci Ivan Bednárik, dosavadní generální ředitel Českých drah. Co na aktuální vývoj personálií národního dopravce říkáte?
Začali úřadovat opět šíbři a kmotři. Pan Bednárik patřil mezi nejschopnější manažery ve veřejné sféře. Je to člověk, který je restrukturalizačního charakteru, jakožto manažer. Je to člověk, který má obrovský respekt v rámci celého oboru. Je to člověk, který velmi dobře vedl dceřinou společnost Českých drah, ČD Cargo a také proto se v krizové době, to znamená v době, kdy klesly výnosy Českých drah v důsledku covidu – téměř o 80 %, byl dosazen do pozice šéfa Českých drah a zvládl ji velmi dobře. Protože podle mého názoru České dráhy zachránil. To, že se podléhá tlakům, ať už stranických sekretariátů nebo různým šíbrům, je bohužel špatná vizitka pana ministra. Pan ministr má být tvrdší, má být nekompromisní a má umět bouchnout do stolu a prosazovat zájmy sektoru, nikoli zájmy politické. Není žádné tajemství, že se hraje o privatizaci ČD Cargo, jsou na to obrovské tlaky. Za mě ty tlaky byly rovněž, já jsem řekl, že to bude pouze přes moji mrtvolu, protože bych to považoval za nesmírně špatný krok. Pan Bednárik v tomhle dokázal tvrdě oponovat všem zájmovým skupinám, a to je ten důvod, proč ho dneska odvolali. Nebo proč byl donucen k tomu, aby odešel, abych to řekl přesně.
Veřejnosti se dnes na tiskové konferenci prezentovalo, že pravým důvodem rezignace je ekonomická situace a to, že jsou nevyjasněné fakturace mezi Českými drahami, Správou železnic, škrty v rozpočtu…
Je to zástupný důvod. Ten důvod je jasný. Pan Kupka dostal nalajnováno ze svého stranického sekretariátu, že tito lidé mají skončit. A teď se samozřejmě bude diskutovat o tom, kdo tam půjde. Ten tlak je obrovský a rozhodně to není v důsledku špatného hospodaření. České dráhy měly ve výkonech pokles 80 % a pan Bednárik byl ten, kdo je naopak zachránil, kdo jim pomohl. Přece každý, kdo je ekonom, se na to podívá a vidí to. On tam právě odvedl velmi dobrý kus práce, navíc se mu podařil sociální smír uvnitř Českých drah. To znamená, že dokázal vyjít s odbory a tak dále. On byl apolitickým ředitelem. Když jsem ho vybíral, tak to nebylo protože nám fandí nebo nefandí, ale protože v České republice v dané chvíli nebyl v daném oboru schopnější člověk. Navíc měl velmi dobré výsledky. Hodnoťme ho podle toho. I v ČD Cargo. Takže toto je zástupný důvod, který se vytváří proto, aby se zdůvodnilo, že si tam šíbři dosadí své lidi.
A pravděpodobným výsledkem má podle Vás být privatizace nákladního dopravce ČD Cargo?
Já nevím, jestli toho bude výsledkem, ale v každém případě je to jedna z věcí, o kterou se hraje.
Médii procházela řada informací o personálních změnách ve vedení. Ve hře byla opravdu velká spousta jmen, a to jak kandidátů do dozorčí rady, tak i do vedení, do křesla šéfa Českých drah. Myslíte si, že je v pořádku, že tato jména nejsou předem oficiálně komunikována, probublávají médii, otevírají dveře spekulacím a není to transparentní? Jediným kandidátem, který byl otevřeně prezentován, byl pan Šlegr. Piráti uvedli, že to je jejich kandidát.
Mně se úplně ježí všechny chlupy na těle, když slyším: „Je tam pan Šlegr, protože z Pirátů.“ Tam mají být lidé, kteří jsou odborně dobří, kteří jsou prověření ve smyslu svých výsledků, kteří rozumí danému oboru. A ne protože jsou z Pirátů a nebo z té strany, nebo oné strany. A to je bohužel signifikantní pro celou vládu, která dneska dělá kobercový nálet, vyměňuje lidi. Já rozumím tomu, že to jsou lukrativní pozice, nejenom co se týká ohodnocení, ale co se týká zejména vlivu různých zakázek, privatizací a tak dále. A to, že to dělají v podstatě několik týdnů poté, co nastoupí, že to dělají kobercovým způsobem a že to dělají vzdor těm, kteří jsou z toho oboru – stačí se podívat na lidi z železnic a uděláte si jasný názor, o to více to potvrzuje, že tím pravým účelem není změna k lepšímu, ale změna k tomu, co chtějí různé zájmové skupiny. Já si za tím stojím, protože vím, co to na té dopravě je. Vím, jaký je tam obrovský tlak a vím, že pokud prostě s prominutím neukážete koule a nejste dostatečně tvrdí a nekompromisní a nevykolíkujete si to hřiště hned na začátku, tak si s vámi budou dělat co chtějí. Pan ministr Kupka je slušný člověk a musím říct, že s ním nemám komunikační problém, ale na druhou stranu je příliš měkký a má hrát více za zájmy sektoru a má se skutečně dostatečně jasně postavit všem těmto tlakům.
Pan Jiří Minka, který byl jmenován do dozorčí rady jako nenápadný železniční manažer, byl podle slov pana Kupky politicky nominován. Žádná z vládních stran se nevyjádřila k tomu, čí to byl kandidát nebo se k jeho kandidatuře ani nepřihlásila. Co si o tom myslíte?
Už jen to, že se přizná, že je to politický kandidát, podle mého názoru není dobře. Já rozumím tomu, že je tam třeba politický náměstek, který je ve výboru Českých drah, to chápu, ale to, že se to obsazuje politickými kandidáty je špatně, protože potom to podle toho vypadá. To, že to je ministrem přiznaný politický kandidát a současně se k němu nemá žádná politická strana, je samo o sobě jasný signál, že tady není něco v pořádku.
Myslíte si, že panu Bednárikovi pomyslně mohl zlomit vaz například institut black listu, který vytvořil na ČD Cargo, do kterého byla umístěna společnost Ostravské opravny a strojírny bratrů Šuškových? Že za tím mohou být nějaké snahy o znovunavrácení se ke státním zakázkám?
O tom, že zde je snaha o to, aby se z Českých drah opět udělala dojná kráva, není nejmenších pochyb. A to je právě to, čemu musí ten ministr zabránit. On tomu zabrání tím, že si tam dá dostatečně tvrdého, schopného a razantního manažera, kterého podpoří. Toho manažera tam měl, měl ho apolitického a první věc, kterou udělal, tak mu podrazil nohy. A to je podle mě špatně.