EU version

Exministr dopravy Havlíček: Lobbisté jsou na značkách, rozprodej firem a majetku ČD bude na stole

Exministr dopravy Havlíček: Lobbisté jsou na značkách, rozprodej  firem a majetku ČD bude na stole
foto: Facebook/Karel Havlíček/Karel Havlíček
06 / 04 / 2022

Jak Karel Havlíček z pohledu exministra dopravy hodnotí současný stav tohoto rezortu? Redakce RAILTARGET Vám přináší exkluzivní rozhovor o novém generálním řediteli ČD Krapincovi, personálních změnách na Správě železnic i možné privatizaci dceřiných společností národního dopravce.

Jak z pohledu exministra dopravy hodnotíte první měsíce ve funkci nového ministra dopravy, Martina Kupky?

Ministr Kupka je slušný člověk, s politickými zkušenostmi, který má zájem na tom, aby ministerstvo fungovalo. Osobně jsem přesvědčen, že do toho šel poctivě. To ale nestačí, Ministerstvo dopravy je rezort, kde nelze vyhrát, jste pod trvalým tlakem a vždy se řeší nějaký průšvih. Z mého pohledu se bojí rozhodování, přizpůsobuje se politbyru pětikoalice, neodráží dostatečně stranické šíbry a nerozlišuje priority. Aby uhlídal a zajistil investice za 130 miliard, odstřihnul všechny násosky, to znamená, že se nesmí bát. Stejně tak se musí prát za rezort, za svoje lidi a má-li přijít rána, pak on má být hromosvodem. Ne proto, že musí, ale že jím chce být. Mám někdy pocit, že to je náměstek ministra financí. 

V posledních týdnech se odehrála řada personálních změn u Českých drah. Jak hodnotíte výběr nového generálního ředitele, kterým se stal současný šéf ČD Telematika, Michal Krapinec?

Neznám detaily výběrového řízení, ale podle mého je to asi nejlepší volba z těch, které jsem zaregistroval. Je to mladý, nabušený manažer, má elán a zná skupinu ČD. Přeji mu, ať vše zvládne. To ale neznamená, že změna byla správným krokem. Bednárik byl zkušený manažer s obrovským respektem v oboru a jako jeden z mála manažerů veřejné sféry uměl restrukturalizaci. Navíc zvládnul udržet vztahy s devíti odborovými organizacemi. Byl to trochu střelec, ale ideálně se hodil do krizové doby, navíc měl výsledky. Jeho odvolání byla chyba a velké riziko. Já bych to řešil jinak, k Bednárikovi bych dal pana Krapince do boardu a podle toho, jak se osvědčí, bych jednal dále.  Od této chvíle nese pan ministr veškerou odpovědnost.  

Jak vidíte vy osobně budoucnost národního dopravce?

České dráhy čeká mimořádně náročné období. Nejen proto, že se budou vypořádávat ještě pár let s covidovým propadem, ale i ve vazbě na pozici ČD na trhu. A čeká je řada náročných soudních sporů z dávné minulosti. Bude se čím dál více tržně soutěžit a o zajímavé tratě se bude bojovat na ostří nože. To je dobré pro cestující, ale pro dráhy to bude znamenat přizpůsobit se ve službách dravým komerčním dopravcům. Bude to dost těžké, ČD má jiné povinnosti než malí dopravci, je to velký zaměstnavatel, navíc stát nemůže kvůli nedovolené podpoře ČD pomáhat.  

Domníváte se, že by současná finanční kondice národního dopravce mohla být vyřešena prodejem některé dceřiné společnosti ČD, například Výzkumného ústavu železničního?

ČD musí dořešit prodej pozemků na Správu železnic, která za to bude muset zaplatit. Bohužel nová vláda vycucla všechny peníze z účtů, tak jsem zvědavý, z čeho to Správa železnic bude platit, ale to si musí zařídit pan ministr. Čeká se na notifikaci EK. To bude nemalý příjem. Rozprodej majetku a dceřiných firem ČD bude určitě na stole. Lobbisté a zájmové skupiny už jsou na značkách a určitě přijde na řadu diskuse o prodeji ČD Cargo. Za mě jsem to tvrdě odmítnul a pokud ministr podlehne a prodá to, bude to vítězství kmotrů. Určitě se ale bude argumentovat potřebou finančních zdrojů, komerčním zaměřením ČD Cargo, budou padat příklady z Evropy....jako bych to slyšel.

Podle vyjádření ministra dopravy by v nejbližších týdnech mělo dojít k plánovaným změnám ve Správní radě Správy železnic. Jiných postů ve vedení SŽ by se však personální změny dotknout neměly. Co si o tomto záměru myslíte?

To je rozhodnutí ministra. Pokud tam dodá kvalitní odborníky, proč ne. Pokud si vezme seznam, který mu dá pětikoalice a bude tam dávat lidi podle politických potřeb, potom se mu to vymstí. O tom seznamu vím a jde jen o to, jestli bude mít ministr odvahu tyhle postavičky odmítnout. Na tomhle přístupu tradičních politických stran byl vybudován celý klientelistický systém veřejné sféry. Bohužel už se to opět vrací… 

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace