EU version

„Evropa ztrácí konkurenceschopnost a členské státy mají svázané ruce,“ kritizuje Green Deal lídryně kandidátky hnutí ANO Klára Dostálová

„Evropa ztrácí konkurenceschopnost a členské státy mají svázané ruce,“ kritizuje Green Deal lídryně kandidátky hnutí ANO Klára Dostálová
foto: Public Domain /Redakce RT
22 / 05 / 2024

Největším problémem Green Dealu je jeho aktuální provedení, které je ideologické a nerealizovatelné, říká v exkluzivním rozhovoru pro RAILTARGET Klára Dostálová, lídryně kandidátky hnutí ANO do evropských voleb.

Redakce RT pokračuje ve volebním speciálu s lídrami kandidátek do eurovoleb. 

Velkým tématem dopravního sektoru jsou vysokorychlostní tratě a jejich výstavba v ČR. Má tento projekt Vaši podporu?

Skutečně se jedná o jednu z priorit evropské dopravní politiky, nejen v ČR, ale také v dalších zemích. Projekt vysokorychlostních tratí má u nás velký potenciál, jsem ráda, že se jej dařilo posouvat dopředu již za naší vlády.

Aktuálně jsme pomohli, s aktivním přispěním našich poslanců v Evropském parlamentu, tento projekt prosadit také do revidované verze transevropských sítí. Je to další důležitý krok směrem k výstavbě těchto tratí, ale především možnost dosáhnout na jejich financování také z fondů EU, především z nástroje na propojení Evropy (CEF).

Green Deal je aktuálně velmi skloňovaným tématem. Jste Vy osobně pro Green Deal nebo proti Green Dealu? Co by se případně podle Vás mělo změnit a jaké kroky mohou noví europoslanci podniknout?

Největším problémem Green Dealu je jeho aktuální provedení, které je ideologické a nerealizovatelné. Původní Green Deal měl reagovat na změny klimatu, ale pod podmínkou, že neohrozí konkurenceschopnost a umožní členským státům EU realizovat vlastní klimatickou a energetickou politiku.

Tak to bylo na začátku dohodnuto, ale pak přišly detailní návrhy v takzvaném klimatickém balíčku, dojednaném během českého předsednictví, které tyto důležité podmínky nedodrželo. Evropa ztrácí konkurenceschopnost a členské státy a jejich občané mají svázané ruce. Budeme zásadně proti zákazu spalovacích motorů a chceme zrušení dalšího nesmyslu - zrušení povolenek na domácnosti. Klimatická energetická politika musí realizována se zdravým rozumem.

Aktuálně máme systém emisních povolenek, tématem se stává i uhlíkové clo. Je to podle Vás žádoucí nástroj evropské politiky?

Evropa se rozhodla, že budeme mít nejdražší emisní povolenky na světě. Nemůžeme se tedy divit, že máme jedny z nejdražších cen energií na světě a naše firmy nejsou konkurenceschopné na světových trzích.

Uhlíkové clo je nástroj zoufalých úředníků, kteří v životě neviděli, jak funguje průmysl. Uhlíkové clo nebude fungovat a nepomůže evropským firmám, které usilují o export do zahraničí. Celý koncept emisních povolenek a uhlíkového cla si vyžádá přehodnocení a opět používání zdravého selského rozumu.

Evropské zdroje jsou zcela klíčové pro financování mnoha projektů. Můžeme se na ně pořád spolehnout nebo je lepší býti v této oblasti více střízlivý?

Pokud hovoříme o prostředcích na výstavbu nové dopravní infrastruktury, tak tam stále hrají evropské prostředky významnou roli, tím spíše, když se jedná o výstavbu dopravních spojení, která jsou součástí celoevropské dopravní sítě.

Je ale nutné si přiznat, že pouze veřejné zdroje z evropských fondů zdaleka nemusí stačit. Navíc, pokud o ně budeme soutěžit s dopravními projekty z jiných zemí EU, může to být dost složité. I proto se jeví jako důležité hledat další možnosti a zdroje financování, včetně například kombinace soukromých a privátních prostředků.

Elektromobily, vlaky na bateriový nebo vodíkový pohon. Mají tyto nové zdroje pohonu vozidel Vaši podporu?

Vozidla na alternativní pohon mohou mít pro nějaké skupiny uživatelů jistý smysl, pro jiné budou naopak zcela nevyhovující. Z toho titulu se v rámci evropské legislativy zaměřujeme na striktní dodržování principu tzv. technologické neutrality. Tak, aby regulace sama neurčovala, která technologie má mít přednost a využívat různých výhod či podpor, a která má kupříkladu být zcela zakázána.

Osobně preferuji, aby si sám uživatel či dopravce rozhodl, jaký pohon vozidla  bude používat, a my bychom k tomu měli být schopni nastavit odpovídající podmínky. Vnímám to jako důležitý úkol pro příští Parlament a Komisi.

-------------------------

Kdo je Klára Dostálová?

Redakce RT / Public Domain

Česká politička a ekonomka, od prosince 2017 do prosince 2021 ministryně pro místní rozvoj ČR v první a poté i druhé Babišově vládě, v letech 2014 až 2017 náměstkyně ministryně pro místní rozvoj ČR. V říjnu 2017 se stala poslankyní Poslanecké sněmovny PČR a v listopadu 2022 místopředsedkyní dolní komory. V roce 2020 se vrátila do zastupitelstva Královéhradeckého kraje, jehož členkou byla už v letech 2016 až 2017. V politice působí jako nestranička za hnutí ANO.

Tagy