EU version

EU musí naplnit svá slova o investicích do slovenských překladišť. Zapojit se musí i slovenská ministerstva, říká šéf dopravní sekce Hospodářské komory Sechter

EU musí naplnit svá slova o investicích do slovenských překladišť. Zapojit se musí i slovenská ministerstva, říká šéf dopravní sekce Hospodářské komory Sechter
foto: Redakce RAILTARGET/EU musí naplnit svá slova o investicích do slovenských překladišť. Zapojit se musí i slovenská ministerstva, říká šéf dopravní sekce Hospodářské komory Sechter
12 / 10 / 2023

Minulý týden proběhla v Čierné nad Tisou tisková konference za účasti místopředsedy Evropské komise pro hospodářství Valdise Dombrovskise. Společně se slovenským ministrem dopravy Pavolem Lančaričem oznámili záměr zvýšit přepravní a překládkové kapacity Slovenska při transportu ukrajinského obilí. O politických i unijních souvislostech jsme na toto téma mluvili s předsedou dopravní sekce Hospodářské komory Janem Sechterem.

Minulý týden proběhla návštěva místopředsedy Evropské komise pro hospodářství Valdise Dombrovskise ve slovenských překladištích na hranicích s Ukrajinou. Předmětem bylo jednání o navýšení kapacit pro přepravu obilí. Proč je tento krok důležitý?

Ukrajina je jedním z největších světových producentů obilí. Kvůli ruské blokádě černomořských přístavů ho ale není možné exportovat tradiční námořní černomořskou cestou kvůli zničené infrastruktuře. Je proto třeba najít novou trasu, kudy obilí dostat z Ukrajiny především na odbytiště do Afriky. Pokud chce EU skutečně pomáhat Ukrajině ve válce s Ruskem, pak zajištění transportu ukrajinského obilí na světový trh je klíčovým krokem.

Říkáte, že zajištění přepravy obilí je podstatná část evropské pomoci Ukrajině. Jak moc by se do navýšení kapacit měla EU zapojit?

Pro zajištění exportu obilí jsou nezbytné investice do technologií. Upravit se musí překládkové kapacity, například rotační výklopník. Jsou třeba vagony a kontejnery na přepravu obilí. Tyto náklady musí nést především Evropská unie, protože taková konkrétní pomoc Ukrajině má geopolitický rozměr. Nelze to nechávat na železničních dopravcích. Pro ně je taková investice vzhledem k nepředvídatelnému vývoji ve válce příliš riziková. Financovat to musí Evropská unie, a to v maximální míře a co nejrychleji.

Existují v rámci EU nástroje, kterými se dá projekt dostatečně rychle financovat?

Tyto projekty se v rámci EU obvykle financují z programu CEF. I samotný místopředseda Evropské komise hovořil o tom, že EU na takové projekty chce vyčleňovat peníze. Je potřeba být v tomto velmi aktivní a začít jednat se správnými úředníky. Je nutné zapojit i slovenská ministerstva, aby si o peníze zřetelně a hlasitě řekli. Jedna věc jsou totiž proklamace navenek a druhá potom skutečná realizace. Tady jde také o to, že investice by měly proběhnout velmi rychle. Je postaven dobrý základ. Nyní je třeba, aby EU dostála svým slovům.

Tagy