foto: RAILTARGET/šéf ČD Cargo Tomáš Tóth
Podle předsedy představenstva ČD Cargo Tomáše Tótha proběhl zátěžový test systému ETCS bez výrazných komplikací. Přípravy na výhradní provoz plánovaný na začátek roku 2025 pokračují podle harmonogramu, ubezpečil.
Zhruba před měsícem proběhlo jednání k ETCS. Jaké další kroky, jste od této doby v rámci realizace projektu učinili?
Dobrý den. Tak máme za sebou poslední zátěžový test mezi Prahou a Pardubicemi. Proběhl relativně v pořádku, bez žádných větších komplikací. A v tuhle chvíli od 1.8., kteří mají vybavené vozidlo, mají vyškolené strojvedoucí už musí, v souladu s pokynem drážního úřadu, na tratích používat systém ETCS.
Psali jsme
Královéhradecký kraj se chystá na železniční revoluci. Díky novým povolením se modernizují klíčové tratě, které přinesou rychlejší a efektivnější…
Jak v této chvíli probíhá testovací proces?
Tak testovací proces je v tuto chvíli, v podstatě, nahrazen právě tím zátěžovým testem. Kdy všichni dopravci, kteří jsou již vybaveni s vyškolenými strojvedoucími, tratě zatěžují, projíždí těmi úseky se zapnutým ETCS. Zároveň se u toho doškolují a postupně takhle probíhá příprava na 1.1. na výhradní provoz.
Psali jsme
RAILTARGET na Ministerstvu dopravy ČR po tiskové konferenci k ETCS vyzpovídal šéfa Správy železnic Jiřího Svobodu. Jak to vypadá s rozjezdem…
Velkým tématem je rovněž školení strojvedoucích. Probíhá v této oblasti vše podle plánu?
Tak v naší společnosti určitě. Troufám si tvrdit, že i u ostatních dopravců. To školení je potřeba vnímat, tak že má dvě části. Jedna je teoretická a druhá praktická. Při té teoretické zvládnou kolegové strojvedoucí dva dny školení. Někdy se protáhne o půl dne. Následuje praktická část. Ta se odehrává částečně na simulátoru a částečně pod dohledem vyškoleného kolegy strojvedoucího instruktora. V praxi, právě při vedením vlaku pod kontrolou systému ETCS.
Moje poslední otázka se týká harmonogramu zavádění systéme ETCS, probíhá toto podle plánu?
V tuhle chvíli byly definovány čtyři lednové týdny, kde postupně dojde na těch zatížených a otestovaných tratích k uvádění do takzvaného výhradního provozu. To znamená - vozidla, která budou moci využívat pouze národní systém, tak už nebudou moci na tyhle trati vstoupit - a v tuhle chvíli neeviduje žádnou pochybnost o tom, že tyhle termíny by neměli být dodrženy. Samozřejmě máme před sebou čtyři měsíce, tak uvidíme jak v průběhu zatížení těch tratí, už teď v částečně rutinním provozu, jak se to bude vyvíjet. Nicméně v tuhle chvíli nikdo neindikuje žádný problém. Ani manažer infrastruktury, ani správa železnic, ani dopravci.