EU version

ETCS je třešnička na dortu, jsou zapotřebí i další prvky pro bezpečnost železnice, říká ředitel pro evropské záležitosti AŽD Kampík

ETCS je třešnička na dortu, jsou zapotřebí i další prvky pro bezpečnost železnice, říká ředitel pro evropské záležitosti AŽD Kampík
foto: P. Müller/Ředitel pro evropské záležitosti AŽD Vladimír Kampík
19 / 09 / 2022

Redakce RAILTARGET Vám přináší exkluzivní rozhovor s Vladimírem Kampíkem, ředitelem pro evropské záležitosti AŽD. Jak hodnotí seminář Bezpečnost na železnici, pořádaný pod záštitou předsedy Podvýboru pro dopravu Ondřeje Lochmana? Je ETCS receptem na bezpečnou železnici a co AŽD připravuje na veletrh InnoTrans 2022? Více v rozhovoru.

Jak hodnotíte průběh semináře bezpečnost na železnici, který proběhl pod záštitou předsedy podvýboru pro dopravu Ondřeje Lochmana? Jaké sdělení pro vás bylo tím nejdůležitějším?

Já nevím, jestli sdělení, ale hodnotím velmi kladně to, že ETCS se stala už tématem širší veřejnosti. Před 6 lety o ETCS mluvilo několik málo lidí a jsem tím tedy velmi potěšen. Zaujala mě například přednáška Středočeského kraje, která byla odborně zaměřená, a to bylo pro mě velmi milým překvapením. Dalším takovým byla pro mě přednáška Technické univerzity z Drážďan popisující stav v Německu – ukazuje to, že problémy, které máme v České republice mají i jiné státy. Tady to jasně ukázalo, třeba právě vybavování vozidel v Německu. Zároveň si tam kladou stejné otázky, jako jestli zavádět ETCS na méně vytížené tratě nebo ne. Nicméně oni nějaký systém na těch větších tratích už mají a my stále ne. Ale bezpečnost prostě zlepšit musíme.

Je podle vás ETCS receptem na zlepšení bezpečnosti?

Zmiňoval jsem to ve své prezentaci: ETCS je na vrcholku a my musíme zlepšit celý ekosystém železnice. Bezpečnost není tvořena pouze systémem ETCS, to je, řekněme, pouze taková třešnička na dortu, která zajišťuje bezpečný přenos informací na vlak a zajistí, že vlak nepojede dál, než by měl. Tedy neprojede mi návěstidlo, nedojede nebo neodjede mi ve špatný čas. A v bezpečnosti se musíme bavit i o ostatních systémech, nejenom o zabezpečovacích systémech, přejezdech, stavědlech a další technice, ale musíme se bavit i o předpisech. Potom také musíme řešit to, aby byli všichni pracovníci v dobré kondici a ne přepracování, protože pak můžou dělat chyby. Samozřejmě, autonomní systémy a automatizace nám lidskou chybu mnohdy eliminují, ale není to vždy stoprocentní.

AŽD dlouhodobě sleduje všechny trendy. Existuje nějaká další oblast, která by mohla vést k dalšímu zvýšení bezpečnosti?

Opět se odkážu na to, že jsme o tom hovořili a tím mám na mysli současný celoevropský hit – automatizaci jízdy vlaku. V nové legislativě, která přijde na konci tohoto roku se zavedením interoperabilního systému, bude stát, že vlaky budou moct být řízeny při průjezdu všemi státy jednotným způsobem a budou moci optimalizovat svou jízdu tak, aby spořili elektrickou energii nebo trakční energii obecně, což je momentálně opravdu velké téma. Zároveň by taky omezovaly svůj pobyt na infrastruktuře, takže bychom na ni mohli dostat více vlaků. Spolehlivě a bezpečně.

Na veletrhu InnoTrans bude AŽD mimo jiné prezentovat technologii autonomního vlaku. Můžete nám v krátkosti něco říct o této technologii?

Je to pokračování systému ETCS a systému automatického vedení vlaku, plus tam máme expertní rozhodovací systémy, které monitorují okolí vlaku a máme ho tak, řekněme, osenzorováno. Také je tam částečně využitá umělá inteligence, která rozhoduje, zda vlak může jet nebo nemůže a budeme tuto věc demonstrovat na InnoTransu. Bude to velmi zajímavé, protože vlak samotný bude reálně na naší Švestkové dráze mezi Mostem a Litoměřicemi a budeme dělat online živý přenos do Berlína. Ukážeme, že vlak se po vyhodnocení volnosti trati rozjede a také, že sám bezpečně zastaví před překážkou.

Tagy