EU version

DVI slaví 20 let: Simulátory pro strojvedoucí jedou na dvě směny a stejně se nezastaví, říká šéfka DVI, Drápelová

DVI slaví 20 let: Simulátory pro strojvedoucí jedou na dvě směny a stejně se nezastaví, říká šéfka DVI, Drápelová
foto: RAILTARGET/Radka Drápelová
02 / 07 / 2025

Dopravní vzdělávací institut (DVI) je jedničkou na trhu ve vzdělávání nejen železničářů. V tomto roce navíc společnost slaví 20 let na trhu. O aktuálních trendech, ale i vizi do budoucna jsme mluvili s Radkou Drápelovou, předsedkyní představenstva DVI.

Paní předsedkyně, setkáváme se na veletrhu Rail Business Days ve studiu RAILTARGET. Dopravní vzdělávací institut tady vystavuje a zároveň slaví v tomto roce 20 let od svého založení. Já bych vás chtěla poprosit o krátký komentář k tomuto významnému jubileu společnosti. 

Ano, je to tak, na podzim oslaví DVI 20 let své existence jako akciová společnost. Firma za tu dobu ušla velký kus cesty. Vzdělávání se stále mění, modernizuje, a stejně tak je to s naší společností. Je to velká výzva. Výročí slavíme se svými zaměstnanci, akcionářem, a je to pro nás závazek do dalších let, abychom pokračovali v nastaveném trendu a stále udržovali jedničku ve vzdělávání v železničním oboru na trhu. Vnímáme to opravdu jako  velký závazek vůči všem.

Vy jste zmiňovala, že jste jednička na trhu v oblasti vzdělávání na železnici. Všichni ale víme, že železnice aktuálně neprochází zrovna jednoduchým obdobím. Primárně se to týká nákladní dopravy, jak se to odráží u DVI?

Odráží se to. Je to tak. Náš nejvýznamnější zákazník jsou České dráhy, což je i náš akcionář, ale hned po něm druhý nejvýznamnější zákazník je společnost ČD Cargo. Takže samozřejmě, že se to odráží a odrazí se to bohužel ne pozitivně  i v dalších letech. V tomto roce to ještě tolik nepociťujeme, ale domnívám se, že když se podíváme do dalších let, tak můžeme očekávat pokles v obligatorním vzdělávání. Musíme se proto snažit nacházet nové produkty a nové příležitosti, kde tento úbytek  obliga nahradíme.

Když bychom se měli podívat na vaše kurzy, které se řadí k těm nejoblíbenějším?

Je složité to v krátkosti definovat, protože náš tzv. core byznys je obligatorní vzdělávání. To znamená vzdělávání, které je ze zákona povinné pro zaměstnance na železnici. Potom máme další produkty, a to jsou soft skills, jazyky,  centrum psychologie, svářečská škola....  Je proto opravdu velmi  složité něco vyzdvihnout  museli bychom asi vybrat kurz z každé sekce vzdělávání zvlášť. Velmi oblíbeným se ale stává školení s virtuální realitou, takzvaně brýle, které provozujeme a školíme pro České dráhy. U mladší generace je stále populárnější školení, kde zapojujeme prvky moderních technologií. Musíme pracovat s AI. Poptávka je i po školení v oblasti psychologie a psychologických službách, péče o psychologické zdraví zaměstnanců.

Když bychom se měli podívat ještě na virtuální brýle, které jste zmínila, čeho se takové školení týká?

Školení s virtuálními brýlemi byl  pilotní projekt, který už skončil. Nyní je v ostré fázi a školí se jím vlakové čety – například obsluha dveří, kterou si lze ve virtuální realitě vyzkoušet. Není to jenom suchá teorie, kde školení lidé vidí jen slide prezentace, ale lze to rozvíjet i dál, a to například v ohledu bezpečnosti práce nebo poskytování první pomoci, kde touto virtuální realitou lze nacvičit kroky pro záchranu lidského života. Budeme rádi, pokud v tomto směru spolupráce s naší mateřskou společností se bude rozvíjet i dále.

Kdybychom měli více hovořit o trendech, tak vy provozujete i simulátory pro strojvedoucí, které jsou určitě také velmi atraktivní pro školené osoby. Pořád mají kapacitu tak vyblokovanou?

Ano, je to pravda . Jsou dva simulátory pro osobní dopravu, které vlastní České dráhy a my je provozujeme. Potom jeden simulátor pro nákladní dopravu, který vlastní ČD Cargo, který také provozujeme. Simulátory byly zapojené do standardního vzdělávání strojvedoucích. Nevyužitou kapacitu osobních simulátorů nabízíme i externím dopravcům, kteří ji už aktivně využívají. Vytíženost tam opravdu je. Jede se na dvě směny a simulátor se nezastaví.

Samozřejmě jste aktivní i v příhraničním prostoru. Vím, že vaše aktivity jsou výrazné například v Polsku. Jak si stojíte na zahraničních trzích? 

Formulovala bych to tak, že jde o příhraniční trhy, kde spolupracujeme se zahraničními dopravci. Ti jezdí do Česka a zároveň České dráhy vyjíždějí do sousedních zemí – Polsko, Německo, Rakousko a Slovensko. Právě tam si vzájemně školíme a koordinujeme předpisy obou stran. V Polsku máme hodně školení, je to asi i díky tomu, že máme lektory, kteří hovoří polštinou. Jsme schopni školit v polštině, v německém jazyce a v angličtině, pokud by to bylo nutné, ale zatím se tak neděje.

Když byste nás měla pozvat na nějaký z nadcházejících kurzů, který z nich by byl atraktivní i pro zdejší vystavovatele?

Udělám to jinak. Ráda bych vás pozvala na podzimní setkání DVI u příležitosti našich 20 let. Přesný termín ještě upřesníme, ale bude to dopolední akce v podzimních měsících, kde představíme naše produkty a novinky a zároveň bychom se rádi pobavili o aktuálních trendech ve vzdělávání. Budete mít také možnost ochutnat něco z naší nabídky. Zveme vás i všechny naše obchodní partnery k příjemnému setkání v zajímavém místě a společné oslavě.

Tagy