EU version

"Držte nohu na pedálu. Prodloužení dálnice k Německu je potřeba posouvat," zní z debaty

&quote;Držte nohu na pedálu. Prodloužení dálnice k Německu je potřeba posouvat,&quote; zní z debaty
foto: RAILTARGET/Předvolební debata v Karlovarském kraji
18 / 09 / 2024

Zástupci Karlovarského kraje na debatě probrali i své názory na téma silniční dopravy. Zejména se diskutovalo o dálnici a jejím případném napojení na německou dálniční síť, která by do kraje potencionálně přinesla také finance a lepší dostupnost z Bavorska

Co se týče dopravní dostupnosti, žhavým tématem bylo prodloužení dálnice po státní hranice s Německem, kde by se dále měla dálnice napojit na německou. Pro tento krok ale chybí v Bavorsku ještě několik kilometrů dálnice, které by bylo třeba vystavět. Rozvoj by byl ale patrný hlavně pro Karlovarský kraj a zda je tato investice návratná pro Bavorsko není jisté.

„Na základě naší argumentace jsme dotlačili Ministerstvo dopravy, aby se schválila dálnice z Chebu ke státní hranici, abychom dosáhli shody s německou stranou a dálnice byla napojena na německou dálnici,“ stojí za pozitivy Petr Kulhánek, lídr kandidátky Starostové a nezávislí, hejtman Karlovarského kraje.

Nesouhlasil s ním ale Martin Hurajčík, starosta města Mariánské Lázně, 3. kandidátka hnutí ANO. „Jednání o D6 v Německu probíhají dlouhodobě. Napojení už se projednávalo, a bylo shozeno ze stolu. Oni to Bavoři zase tolik nepotřebují, takže proč by si sahali na peníze. Hustota dopravy tam není tak velká, aby se to pro ně vyplatilo,“ říká Hurajčík. Podle něj by navíc na německé straně bylo na stole spoustu vyjednávání s ohledem na ekologii, spolky a obce, které by do stavby zasahovaly.

„Nebyl bych skeptický v napojení na Německou dálniční síť. Už teď se to podařilo výrazně posunout, v Německu již rezonuje a je důležité držet nohu na pedálu, aby se změnily některé názory na německé straně,“ řekl Kulhánek, který v dálnici vidí velkou výhodu pro Karlovarský kraj.

„Dostali jsme se k řešení D6 přes Karlovy Vary, takže tomu se budeme v dalších letech dále věnovat. Podařilo se tak posunout se dál velkými kroky, které možná nevidí obyvatelé, ale opravdu byly učiněny,“ dodal k tématu dálnice D6 Patrik Pizinger, dvojka na kandidátce Místní hnutí nezávislých za harmonický rozvoj obcí a měst, starosta města Chodov, člen Rady Karlovarského kraje pro oblast regionálního rozvoje.

Stavební plány se netýkají jen dálnice ale i menších silnic. Hurajčík podporuje zejména stavbu obchvatů, které by zefektivnily dopravu okolo velkých měst, „Kraj musí tlačit na propustnost silnic 1. tříd. Podařilo se postavit spoustu obchvatů, je to důležité i z ekologického pohledu, protože samozřejmě každé zrychlování a zpomalování na to má vliv,“ zdůraznil Hurajčík.

Ten také dodává: „Silnice 1/13 je problém, který se táhne dlouho, jako všechny stavby u nás. Snad tomu novelizace nyní pomůžou. Samozřejmě nejsou dokonalé. Je to bohužel i o tom jít do krajního řešení – vyvlastnění. Třináctka by měla v liniových stavbách také být, i když mi to všichni vymlouvají.“

Kulhánek vyzdvihl pozitiva, která dosavadní zastupitelstvo přineslo v oblasti silničních komunikací v kraji. Podle něj se investice do silnic zvedl zhruba o 150 milionů ročně, což by mělo pomoci zkvalitnění dopravní sítě. „Posílili jsme investice do krajských komunikací. Průměrně do nich jde asi 400 milionů ročně, letos to bylo 650 milionů. Nepřísluší nám silnice 1. třídy a dálnice, ale i tady  sehrává roli krajská diplomacie, zejména s ŘSD,“ řekl Kulhánek.

Tagy