foto: redakce RAILTARGET/Jiří Kolář
Ředitel Drážního úřadu Jiří Kolář nám v rozhovoru poskytl nejen svůj pohled na bezpečnost české železnice ale i vhled do toho, co čeká Drážní úřad v budoucnu.
Pane řediteli, jak pokračuje provoz vlaků pod výhradním dohledem ETCS?
Osobně si myslím, že pokračuje velmi úspěšně. Byl to opravdu monstrózní projekt a česká železnice tak velký projekt nepamatuje. Mám pocit, že to česká železnice opravdu zvládla. To znamená, že projekt, i když máme nějakou chybovost, tak pokračuje úspěšně.
Projevilo se již zavedení ETCS na počtu projetých návěstidel?
Určitě projevilo. Chci opět zdůraznit, že to byl nejambicióznější projekt české železnice v její historii a projevilo se to tím, že první dva měsíce na tratích, kde je spuštěn výhradní provoz neevidujeme projeté návěstidlo. To znamená, že opravdu to posílení bezpečnosti je značné.
Drážní úřad prošel v loňském roce velkými významnými změnami. Změnil sídlo, proběhly organizační změny, v letošním roce dokonce slavíte významné výročí. Můžete nám sdělit bližší detaily?
Je to pravda, Drážní úřad letos slaví 30 let od svého vzniku. Vznikl 1. ledna 1995, takže 30 let. Krásné výročí. K tomuto výročí se pojí i to, že jsme se přesunuli po třiceti letech z Hlavního nádraží do Paláce Pyramida na Bělehradské. Smlouva je tady podepsaná na pět let, to znamená, že jsme opravdu přesídlili do nového sídla. Co se týče toho, co nás čeká v letošním roce a co bylo klíčové i ten minulý rok, tak byl vznik DESU. Vznikem této organizace, Drážní úřad ztratil statut speciálního stavebního úřadu pro železnici. Takže tyto pravomoci i lidi jsme přesunuli na DESU. Minulý rok byl také o doplňování chybějících lidí. V pololetí to nevypadalo vůbec dobře, ale ke konci roku už to bylo to lepší a lepší. Takže, věřím tomu, že nová provozní sekce, která vznikla, se postupně naplní a začneme dělat i činnosti, které jsme dřív nedělali. Věřím tomu, že letošní rok bude úspěšný.
Psali jsme
Z hlavního nádraží do nového sídla. Drážní úřad mění adresu a chystá novinky – digitalizaci, přísnější dohled i nový portál pro dopravce.
Velkým tématem jsou stále strojvedoucí. Můžete říci, jak se vyvíjí jejich aktuální počet, protože podle dopravců je jich stále velký nedostatek.
Je to pravda, ze zkoušek strojvedoucích, které náš úřad dělá, vidíme, že počty strojvedoucích poslední tři roky stagnují. Děláme zhruba 400 zkoušek ročně, to znamená, že opravdu ta čísla nestoupají. V evidenci máme 9 162 strojvedoucích, nebo tedy platných licencí, z toho 110 žen. Vím o tom, že dopravci si stěžují, že počet strojvedoucích není dobrý a že by jich potřebovali daleko více. Nicméně se ještě blíží tři silné ročníky pro odchod do důchodu, takže opravdu v tom vidím problém.
Zmínila jsem dopravce, můžete uvést kolik dopravců v České republice funguje?
Co vím, tak počet železničních dopravců mírně poklesl. Evidujeme 96 českých dopravců, 15 zahraničních, nicméně roste počet dopravců do příhraničních oblastí, hlavně z Polska a ze Slovenska, se kterými máme smlouvy. Tam je nárůst značný. Máme 30 příhraničních dopravců, kteří mohou zajíždět na základě našich vzájemných dohod na naše území do příhraničních stanic.
Když zůstaneme u zahraničních aktivit, Slovensko a Polsko to jsou uzavřené věci, ale jaký je aktuální stav v rámci spolupráce s Německem a Rakouskem?
Máte pravdu Polsko a Slovensko jsou uzavřené. Německo si myslím, že dotáhneme letos, problém máme s Rakouskem, to trvá již několik let. Nemůžeme se tam dobrat vhodné osoby, která by s námi začala o příhraničí jednat. Takže vidím problém v Rakousku, Německo si myslím, že letos dotáhneme.
Psali jsme
Železniční systém Evropské unie, jehož součástí je také česká železniční síť, prošel v posledních třech dekádách celkovou proměnou. Ta v naprosté…
Probíhá nějaký společný dohled?
To je vlastně součástí těch dohod, které jsme podepsali, my v rámci nich provádíme i společné státní dozory. To znamená, že děláme společné kontroly jak polských, tak slovenských dopravců, kteří k nám zajíždějí nebo my zajíždíme k nim. To znamená, že ten dohled tam určitě je a státní dozory jsou předem dohodnuté a společné.
Můžete představit jaké jsou plány Drážního úřadu pro aktuální rok?
Plány úřadu jsou opravdu velké. V první fázi, bych chtěl doplnit stavy. To znamená, že ještě pořád máme chybějící zaměstnance. Rád bych doplnil tyto stavy v prvním pololetí letošního roku. Mám velké plány, co se týče portálu Drážního úřadu, který by se měl spustit v prvním pololetí letošního roku. Chtěl bych, aby úřad byl digitalizován, to znamená, abychom opravdu odešli od papírů a jednotlivé činnosti úřadu byly postupně digitalizovány.
Velké plány mám také, co se týče zkoušek strojvedoucích. Rádi bychom je dělali přes tablet a tiskli bychom licence strojvedoucích po úspěšném složení zkoušky. Také bychom chtěli spustit registr určených technických zařízení, kde bych rád měl větší přehled nad tím, jaké kontroly probíhají na určených technických zařízeních, třeba na lanovkách. To znamená, že ten registr bude nejen pro nás, ale i pro jednotlivé dopravce k nahlédnutí. Věřím, tomu že ta kontrola nad nimi bude pak daleko větší.
Plánuje se druhé kolo dotazníkového šetření mezi strojvedoucími. Můžete říct, k jakým závěrům došlo v rámci toho prvního kola a jaké změny byly na základě toho stanoveny?
Co si pamatuji, tak první dotazník o strojvedoucích se týkal hlavně špatných turnusů, byly tam zmíněny i nocležny a složitost předpisů. Byla tam ještě jedna věc a tu se přiznám, že si nepamatuji. Vyšlo z toho za úkol zjednodušit dopravní předpisy. Jednotlivý dopravci by pak měli zlepšit nocležny a turnusy. Věřím tomu, že tato problematika bude řešena i v druhém dotazníku. Ten by měl spatřit světlo světa v prvním pololetí letošního roku.
Strojvedoucí v rámci výsledků prvního šetření často zmiňovali špatný technický stav drážních vozidel, můžete říci, jak se tyto věci posunuly?
Samozřejmě velcí dopravci obnovují. Jsou tady modernizovaná vozidla, věřím tak, že se zlepšil i technický stav vozidel. Od minulého roku máme ECM, to znamená, že kontrolujeme i jednotlivé údržbové cykly.
Velkým tématem loňského roku byl Evropský registr vozidel. Jak proběhl přechod na něj?
U nás to proběhlo bez problémů. My jsme na registr přešli. Vím, že se to některým státům nepodařilo. My v současné době jedeme na evropský registr, je fakt, že náš český registr stále používáme pro městskou hromadnou dopravu.
Je nějaká oblast v rámci spolupráce s Evropskou agenturou pro železnice ERA, která vás nyní nejvíce zaměstnává?
Je to samozřejmě jednotné osvědčení o bezpečnosti, tam s agenturou musíme velmi pracovat. TSI jak pro vozidla, tak pro infrastrukturu, tam si myslím, že je spolupráce nastavená a je nastavená dobře. Jsou zde i věci, ohledně stížností cestujících a práv cestujících, kterými se začínáme velmi zabývat. To byly takové lehce neřešené problémy, které jsme měli.