EU version

Dopravní experti mají jasno: Férové tendry přinesou levnější jízdné

Dopravní experti mají jasno: Férové tendry přinesou levnější jízdné
foto: koláž RAILTARGET/Zleva: Jan Sechter, Pavel Čížek, Andrea Kneiflová, Aleš Novák, Ondřej Prokop
03 / 07 / 2025

Transparentní zadání zakázek, spolupráce krajů a včasná příprava – dopravní experti se shodli na zásadních podmínkách pro férovější tendry a levnější jízdné.

Veřejné zadávání v osobní železniční dopravě je tématem číslo jedna na české železnici. Svědčí o tom miliardové tendry, kterým vévodí společná soutěž Prahy a Středočeského kraje za 142 miliard. Redakce magazínu RAILTARGET, Hospodářská komora České republiky a spolek FAIR RAIL proto uspořádali odbornou debatu, během níž hovořili dopravní experti z Prahy a Plzeňského kraje. Shodli se na třech stěžejních bodech, které přispívají k hladšímu průběhu železničních tendrů. Celý záznam debaty najdete na konci článku.

Bod č. 1: Poctivé PTK a transparentní zadávací podmínky

Pavel Čížek, náměstek hejtmana pro dopravu v Plzeňském kraji, zmiňuje zásadní roli, kterou ve veřejných zakázkách hrají předběžné tržní konzultace (PTK). Právě pomocí PTK lze totiž lépe definovat zadávací podmínky, a nastavit tak co nejširší a nejspravedlivější pravidla, která umožní účast v soutěži co největšímu počtu výrobců: „Nechceme blokovat výrobce co se týče například šířky sedadel apod. Vždy chceme, aby tyto podmínky byly co nejpružnější, a každý se tomu mohl přizpůsobit,“ řekl Čížek v debatě.

S Čížkovým pohledem souhlasí i Aleš Novák, poradce náměstka primátora pro dopravu Hlavního města Prahy, který tvrdí, že při definování požadavků také vychází z podrobně provedených PTK: „Máme například stanovený rozsah míst k sezení, aby nedocházelo k tomu, že bychom definovali požadavek na 142 míst k sezení a některý dodavatel by se nemohl účastnit, protože nabízí jen 140 míst k sezení. Pokud by k tomu došlo, přineslo by to komplikace v průběhu veřejné zakázky, např. v souvislosti s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže. Způsobilo by to i ekonomické znevýhodnění, kdy by kraj musel zaplatit více peněz jen kvůli tomu, že si stanovil zbytečně přísná pravidla pro vozidla,“ uvedl Novák.

Důležitost provádění PTK a správného nastavení zadávacích podmínek potvrdila redakci RAILTARGET advokátka Andrea Kneiflová, předsedkyně spolku FAIR RAIL, který usiluje o nastavené férovějšího prostředí veřejných zakázek v osobní železniční dopravě: „Vítám politickou shodu na tom, že parametry nastavené například přes počet sedaček nesmí být pro dodavatele diskriminující. Právě transparentnější zadávací podmínky v železničních tendrech přinesou vyšší konkurenci, a ve výsledku nižší cenu jízdného pro cestující,“ uvedla Kneiflová. 

Bod č. 2: Veřejné zakázky je třeba vypisovat včas

Klíčovým aspektem veřejných zakázek je jejich včasná příprava. Je to důležité nejen pro kvalitnější PTK, ale i kvůli tomu, aby měl výrobce dostatek času na výrobu a včasné dodání kolejových vozidel. Náměstek pro dopravu Čížek zmínil, že soutěž na dopravní obslužnost Plzeňského kraje v roce 2030 zahájili již letos, a to prostřednictvím zmiňovaných PTK. Využívají při tom vlastní model dopravy pro celé soutěžené období. Tento dlouhodobě vyzkoušený model nabízí Plzeňský kraj i dalším veřejným zadavatelům.

Přístup Plzeňského kraje chválí i moderátor Jan Sechter, předseda Dopravní sekce Hospodářské komory České republiky: „Včas vypsat veřejné zakázky v osobní železniční dopravě je důležité pro zadavatele, dopravce i výrobce vlaků. Právě Plzeňský kraj je v tomto ohledu příkladem. Je dobře, že takto významnou zakázku řeší dlouho dopředu a transparentně, formou předběžných tržních konzultací, aby mohla být kvalita a cena nabízených vozidel co nejlepší. “ řekl Sechter po debatě redakci RAILTARGET.

Bod č.3: Sdružování přinese krajům lepší vyjednávací pozici

Důležitým bodem veřejného soutěžení je sdružování krajů či měst, a to nejen při spolupráci v rámci PTK a sdílení zkušeností, ale i pro možnost společného zadávání zakázek. Díky sdružování mohou zadavatelé vyjednávat nižší cenu a zároveň klást větší důraz na kvalitu dodávaných vlakových jednotek. To ve výsledku přinese i větší komfort pro cestující. „Velký krok před námi je zefektivnění spolupráce mezi jednotlivými kraji, abychom do budoucna byli schopni řešit společné zadávání, například ve stanovení parametrů,“ uvedl Novák a dodal, že tyto kroky přispějí ke snížení ceny, zrychlení výroby a zjednodušení údržby vozidel.

Ondřej Prokop, zastupitel hlavního města Prahy a předseda pražského hnutí ANO, s Novákovými slovy souhlasí: „Myslím, že spolupráce krajů je důležitá, například v tomto konferenčním formátu, kdy se politici a zástupci krajů mohou potkávat a sdílet informace. U Prahy a Středočeského kraje je vidět, že tato spolupráce může fungovat,“ řekl Prokop.

Snahu o sdružování zadavatelů chválí i Kneiflová: „V České republice panuje poměrně velká roztříštěnost zadavatelů při vypisování veřejných zakázek v osobní železniční dopravě. V zahraničí přitom dlouhodobě funguje sdružování krajů a měst, což jim přináší lepší vyjednávací pozici při posuzování nabídek. Velmi bychom kvitovali za náš spolek vidět takové snahy i u nás,“ dodala předsedkyně FAIR RAIL.

Tagy