foto: Hospodářská komora, Public Domain/Robert Zatloukal
Chybějící infrastruktura ve Zlínském kraji brzdí rozvoj podnikatelského prostředí. Chybějící dálnice, tristní stav vlakového nádraží a zastaralé železnice jsou jedny z hlavních problémů, říká šéf Krajské Hospodářské komory Zlínského kraje v otevíracím rozhovoru pro předvolební debatu o dopravě v krajských volbách. Ty připravuje RAILTARGET ve spolupráci s Hospodářskou komorou ČR v několika krajích.
Jaká jsou podle Vás nejzásadnější dopravní témata ve vašem kraji?
Pro Zlínský kraj je stále pokulhávající stav dopravní infrastruktury velkým handicapem. Především chybějící dálnice jsou velkou překážkou pro další rozvoj podnikatelského prostředí v našem kraji. Fakt, že nemám kvalitní dálniční napojení, negativně pociťují nejen malé, střední i velké výrobní firmy, ale také podnikatelé v oblasti služeb, především pak v oblasti cestovního ruchu. Potřebujeme, aby stát maximálně zintenzivnil úsilí o pokračování výstavby dálnic D49 a D55. Bohužel zde opakovaně narážíme na obstrukční ekologické praktiky. Dalším významným tématem je pak nutná elektrifikace a modernizace železniční tratě mezi Otrokovicemi, Zlínem a Vizovicemi, která souvisí s aktuálním velmi tristním stavem vlakového nádraží v krajském městě Zlíně.
Vysokorychlostní tratě jsou stavbou století. Má jejich výstavba vaši podporu a může být přínosem i pro české firmy?
Záměr vysokorychlostních tratí podle mých informací míjí území Zlínského kraje, takže pro náš region to není teď téma. Jak jsem uvedl, pro rozvoj podnikatelských příležitostí ve Zlínském kraji je klíčová výstavba dálnic D49 a D55 a také modernizace železniční trati Otrokovice – Zlín – Vizovice, příp. také modernizace železniční trati na Slovácku.
Psali jsme
Prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček v exkluzivním rozhovoru pro RAILTARGET zdůraznil nutnost rychlého dokončení dálniční sítě a vysokorychlostních…
Jak vnímáte přínos vysokorychlostních tratí pro jednotlivé regiony?
Zrychlení, zmodernizování a zkapacitnění dopravy je v obecném podhledu vždy velkým přínosem pro rozvoj jednotlivých regionů. Zlínský kraj tento fakt pociťuje jak díky chybějícím dálnicím, tak historicky danému, nicméně dnes ne příliš komfortnímu železničnímu spojení. Vždyť do krajského i všech okresních měst nevede žádný železniční koridor, ale musíme vždy přestoupit na „lokálku“, či využít jiných forem dopravy.
Jak jste ve Vašem kraji spokojeni s dopravní obslužností. Nedochází k problémům například s rušením regionálních tratí, apod?
Problémy s dopravní obslužností jsem již uvedl výše. Pokud se týká veřejné dopravy, tak ve Zlínském kraji se v posledních letech udělal velký pokrok v rámci zavádění integrované dopravy a posílení množství regionálních autobusových a železničních spojů. Navíc v poslední době dochází také i integraci MHD, či zavádění moderních způsobů placení jízdného. To může vést k tomu, že třeba i zaměstnanci firem budou ve větší míře opět využívat veřejnou dopravu. Na druhou stranu bychom za Krajskou hospodářskou komoru Zlínského kraje uvítali větší míru diskuse s podnikateli a významnými zaměstnavateli při zavádění těchto změn a inovací.
Jak vnímáte financování dopravní infrastruktury v kraji a co považujete za úspěšné nebo naopak neúspěšné dopravní projekty?
V posledních letech je znatelný významný progres. Pokud mám správné informace, tak došlo k významnému navýšení investic Zlínského kraje do oprav krajských silnic. Podařilo se dojednat stamilionové dotace státu např. na klíčový dálniční přivaděč k D49. Zároveň se v našem regionu staví aktuálně asi třetina všech dálnic v České republice. Na druhou stranu si Zlínský kraj nese v případě dopravní infrastruktury významný historický dluh, který je třeba splatit.