EU version

„Delší pracovní doba a zvýšení jízdného,“ navrhuje slovenský ministr dopravy Doležal

„Delší pracovní doba a zvýšení jízdného,“ navrhuje slovenský ministr dopravy Doležal
foto: SITA/Jana Birošová/„Delší pracovní doba a zvýšení jízdného,“ navrhuje slovenský ministr dopravy Doležal
10 / 10 / 2021

Ministr dopravy a výstavby Andrej Doležal navrhuje poměrně nepopulární opatření v oblasti železnice. V rozhovoru pro deník SME uvedl, že v důsledku zvyšování nákladů nastala potřeba zdražování jízdného a navýšení pracovní doby strojvedoucích.

Doležal navrhuje jednání o nové kolektivní smlouvě. Hlavní problém představuje neefektivní čas strojvedoucích, a proto chce Doležal vyjednat o hodinu delší pracovní dobu v rámci limitů pracovního týdne. Nastavením lepšího managementu práce pak bude chybět o 300 až 400 strojvedoucích méně. Během pandemie došlo k omezení školení a kurzů, které jsou díky tomu nyní přeplněné. Další významnou roli hrají finanční prostředky, o které panují dohady s ministerstvem financí. Na otázku týkající se chaosu na západním Slovensku odpověděl Doležal nedostatečným pokrytím nákladů a navrhuje proto zvýšení ceny dopravy, která se nezvyšovala 10 let, zatímco náklady na ní – energie, služby, ceny zboží se zdražovaly rapidně. „Sama to železničná spoločnosť nevykryje. Preto som si aj bez súhlasu koaličnej rady dovolil spomenúť aj možnosť navýšenia príjmovej stránky. To znamená zvyšovanie cestovného. Je to nepopulárne, ale potrebujeme ľuďom hovoriť pravdu. Potrebujem niekde príjmy nájsť, prvý nápad je spoplatniť hotovostné operácie, fyzický kontakt predaja lístkov,“ uvedl v rozhovoru. Zvýšení by podle něj nemělo přesahovat 10% současné ceny.

Další dotaz se týkal současných trendů – z ekologického hlediska situace vyžaduje přimět lidi jezdit vlakem. Momentální stav však vypadá opačně, lidé raději jezdí autem. Doležal reaguje srovnáním s Francií, Německem a Rakouskem, tedy zeměmi, které vykazují vyspělé železniční sítě. Například Rakousko chce do železnice proinvestovat 17,5 miliardy eur. Slovensko vedle toho investuje do železnic 300 milionů eur ročně, což je dvakrát méně, než kolik se investuje do silniční dopravy. V současnosti bohužel nevidí rozpočet v oblasti železniční dopravy jako zásadně rozvojový, z důvodu ceny energií a stavebního materiálu si nelze dovolit větší investice a prohlubovat tak státní deficit.

Tagy