EU version

Daniel Kudláček: Kyberútoky na autobusy i nácvik boje s agresory. Debata o bezpečnosti přitvrzuje

Daniel Kudláček: Kyberútoky na autobusy i nácvik boje s agresory. Debata o bezpečnosti přitvrzuje
foto: RAILTARGET/Ing. Daniel Kudláček na konferenci FT Safety
06 / 06 / 2025

Je za námi 3. ročník konference FT Safety, kterou pořádá společnost CZ testing institute. Jednatel společnosti Ing. Daniel Kudláček poskytl redakci RAILTARGET rozhovor, ve kterém vysvětluje, jak konference o bezpečnosti v železniční dopravě a městských dopravních podnicích vznikla, a čím je v rámci Česka a Slovenska ojedinělá.

Konferenci FT Safety pořádá Vaše společnost CZ testing institute. Co vás k tomu přimělo? 

Důvodem bylo, že nic takového v Čechách ani na Slovensku nebylo. Nejbližší podobné akce zaměřené na bezpečnost v železniční dopravě a v dopravních podnicích se pořádaly například v NěmeckuPolsku. Jednalo se ale spíše o akce, které měly více vědecký nádech. Pro běžného uživatele či výrobce kolejových vozidel tedy nebyly úplně praktické, a hlavně u nás v ČR nebyla platforma, kde by se mohli odborníci na bezpečnost a zástupci výrobců scházet, vyměňovat si poznatky a zkušenosti z praxe.

Proto jsme si řekli, že bychom měli podobné akce začít pořádat my, protože máme v tomto oboru know-how, a známe techniku, která se využívá. Já se v této branži pohybuji dlouho. Celou naši firmu jsme budovali na základě požadavků trhu na zkoušení produktů drážních vozidel a speciálně požárních bezpečnostních požadavků. Proto si myslím, že bychom to měli být právě my, kdo bude český trh edukovat, instruovat a obohacovat o další znalosti. Začali jsme konferenci pořádat pro náš okruh zákazníků a obchodních partnerů, postupně se nám ale začíná rozšiřovat záběr i na provozovatele, infrastrukturu a státní správu.

Čím je tento ročník konference specifický?  

Každý ročník měl trochu jiný nádech, například v tom prvním jsme se více zaměřili na požární bezpečnost. V dalších ročnících jsme začali přidávat i drážní inspekci, šetření nehod, řešení bezpečnosti v depech dopravních podniků, autobusy, tramvaje, trolejbusy a podobně. Celé téma hromadné dopravy je nám blízké. Existují i další dopravní prostředky, které sem patří, jako jsou letadla a velké zaoceánské lodě. Na konferenci jsme o nich nemluvili, ale například nová ISO norma 9828-1, kterou jsem zmiňoval ve svém příspěvku, má do budoucna platit i pro letadla a velké lodě.  

Plánujete do dalších ročníků rozšířit zaměření konference i na zmíněné další dopravní prostředky?  

Konference bude vždy zacílená na hromadné dopravní prostředky. V tomto ročníku jsme se věnovali více vlakům než třeba autobusům. Je to z toho důvodu, že vyrobit a uvést do provozu vlak nebo jiné drážní zařízení v rámci evropské sítě, je daleko složitější, než je tomu například u zmiňovaných autobusů. Některé prvky jsou ale shodné jak pro vlaky, tak pro autobusy.

Ostatně, v rámci posledního bloku konference jsme slyšeli přednášku o kyberbezpečnosti, a toto téma vychází právě ze zkušeností s autobusy. To znamená, jakým způsobem jsou hackeři schopni dostat se do řídících jednotek bezpečnostních systémů autobusů, posbírat data nebo změnit pořadí zastávek a podobně. Dalším tématem, o kterém jeden z vystupujících mluvil, byla připravenost personálu na obranu proti nebezpečným nebo potenciálně nebezpečným cestujícím. Servis v autobusech často zajišťují studenti a studentky, je proto důležité, aby byli na možné krizové situace připraveni. Tato témata se prolínají do všech oblastí hromadných dopravních prostředků.

Tagy