foto: RAILTARGET/Ing. Daniel Kudláček na konferenci FT Safety
Je za námi 3. ročník konference FT Safety, kterou pořádá společnost CZ testing institute. Jednatel společnosti Ing. Daniel Kudláček poskytl redakci RAILTARGET rozhovor, ve kterém vysvětluje, jak konference o bezpečnosti v železniční dopravě a městských dopravních podnicích vznikla, a čím je v rámci Česka a Slovenska ojedinělá.
Konferenci FT Safety pořádá Vaše společnost CZ testing institute. Co vás k tomu přimělo?
Důvodem bylo, že nic takového v Čechách ani na Slovensku nebylo. Nejbližší podobné akce zaměřené na bezpečnost v železniční dopravě a v dopravních podnicích se pořádaly například v Německu a Polsku. Jednalo se ale spíše o akce, které měly více vědecký nádech. Pro běžného uživatele či výrobce kolejových vozidel tedy nebyly úplně praktické, a hlavně u nás v ČR nebyla platforma, kde by se mohli odborníci na bezpečnost a zástupci výrobců scházet, vyměňovat si poznatky a zkušenosti z praxe.
Proto jsme si řekli, že bychom měli podobné akce začít pořádat my, protože máme v tomto oboru know-how, a známe techniku, která se využívá. Já se v této branži pohybuji dlouho. Celou naši firmu jsme budovali na základě požadavků trhu na zkoušení produktů drážních vozidel a speciálně požárních bezpečnostních požadavků. Proto si myslím, že bychom to měli být právě my, kdo bude český trh edukovat, instruovat a obohacovat o další znalosti. Začali jsme konferenci pořádat pro náš okruh zákazníků a obchodních partnerů, postupně se nám ale začíná rozšiřovat záběr i na provozovatele, infrastrukturu a státní správu.
Psali jsme
Ostravský DK Akord hostil 29. května již 3. ročník konference FT Safety. Akci zaměřenou na bezpečnost v železniční dopravě a městských dopravních…
Čím je tento ročník konference specifický?
Každý ročník měl trochu jiný nádech, například v tom prvním jsme se více zaměřili na požární bezpečnost. V dalších ročnících jsme začali přidávat i drážní inspekci, šetření nehod, řešení bezpečnosti v depech dopravních podniků, autobusy, tramvaje, trolejbusy a podobně. Celé téma hromadné dopravy je nám blízké. Existují i další dopravní prostředky, které sem patří, jako jsou letadla a velké zaoceánské lodě. Na konferenci jsme o nich nemluvili, ale například nová ISO norma 9828-1, kterou jsem zmiňoval ve svém příspěvku, má do budoucna platit i pro letadla a velké lodě.
Plánujete do dalších ročníků rozšířit zaměření konference i na zmíněné další dopravní prostředky?
Konference bude vždy zacílená na hromadné dopravní prostředky. V tomto ročníku jsme se věnovali více vlakům než třeba autobusům. Je to z toho důvodu, že vyrobit a uvést do provozu vlak nebo jiné drážní zařízení v rámci evropské sítě, je daleko složitější, než je tomu například u zmiňovaných autobusů. Některé prvky jsou ale shodné jak pro vlaky, tak pro autobusy.
Ostatně, v rámci posledního bloku konference jsme slyšeli přednášku o kyberbezpečnosti, a toto téma vychází právě ze zkušeností s autobusy. To znamená, jakým způsobem jsou hackeři schopni dostat se do řídících jednotek bezpečnostních systémů autobusů, posbírat data nebo změnit pořadí zastávek a podobně. Dalším tématem, o kterém jeden z vystupujících mluvil, byla připravenost personálu na obranu proti nebezpečným nebo potenciálně nebezpečným cestujícím. Servis v autobusech často zajišťují studenti a studentky, je proto důležité, aby byli na možné krizové situace připraveni. Tato témata se prolínají do všech oblastí hromadných dopravních prostředků.
Psali jsme
Generální inspektor Drážní inspekce Jan Kučera popsal na konferenci FT Safety v Ostravě situaci, kdy strojvedoucí během jízdy sledoval na tabletu…