foto: Redakce RAILTARGET/„DAC zcela změní hru pro nákladní dopravu,“ říká Andreas Matthä, generální ředitel ÖBB
Během předávání cen European Railway Award jsme měli možnost setkat se s Andreasem Matthä, generálním ředitelem ÖBB. V tomto exkluzivním rozhovoru Matthä uvažuje o výzvách a triumfech uplynulého roku a představuje ambiciózní vizi pro ÖBB a evropské železnice obecně, stejně jako o potřebě rozšiřování infrastruktury. Zmiňuje také potřebu většího sjednocení a rozsáhlé digitalizace, přičemž zdůrazňuje zásadní význam role technologií jako ETCS a DAC ve vývoji nákladní dopravy.
Jak hodnotíte letošní Railway Awards?
Byly uděleny dvě velmi důležité ceny. První jako uznání ukrajinským železnicím a nevěřitelným úspěchům, kterých letos dosáhly, a také jako důkaz toho, jak odolné jsou evropské železnice. Druhá cena byl udělena Lithuanian Freight Railways a jejich generálnímu řediteli. Je to zpráva, že ženy jsou zásadní součástí evropských železnic a že jich je zde potřeba více.
Pokud byste se měl krátce ohlédnout za rokem 2022, jaké to bylo období pro železnice?
Rok 2022 byl samozřejmě velmi ovlivněn pandemií, válkou na Ukrajině a následky nárůstu cen energií, se kterými jsme se museli vypořádat. Příjmy v Evropě se snížily o 50 miliard, a proto byla potřeba přiměřená podpora z Evropské unie a státních správ železnic. Nicméně, nikdy se nevzdáme a budeme i nadále zajišťovat zářnou budoucnost pro železniční systémy, jelikož se jedná o velmi důležitou součást dopravní revoluce, z důvodu změny klimatu.
Na druhou stranu, jaké jsou výzvy pro rok 2023?
Výzvy budou takové, že v důsledku změny v dopravě bychom chtěli dosáhnout zejména zvyšování počtu cestujících i nákladní dopravy, což znamená, že potřebujeme posílit infrastrukturu a více železnic v Evropě. Ale železnice samy o sobě také potřebují Evropu. Nutností je větší sjednocení vyšší technické standardy a digitalizační opatření napříč Evropou, jako například ETCS nebo DAC, které jsou naprostým přelomem pro nákladní dopravu.
Z oblasti DAC pro vás mám jednu poslední otázku. Jelikož je DAC velkým tématem, jaká je vaše vize ohledně financování?
DAC umožňuje modernizaci a digitalizaci nákladních vlaků, dokážou snést delší cestu a těžší náklad, navíc to navyšuje celkovou rychlost díky mnoha opatřením, která jsou pro nákladní vlaky základní. Navíc tyto vlaky teď mohou být automatizovány.