EU version

DAC je velmi náročná technologie, takže je to parketa přímo pro nás, řekl generální ředitel AMiT, Aleš Krutina

DAC je velmi náročná technologie, takže je to parketa přímo pro nás, řekl generální ředitel AMiT, Aleš Krutina
foto: Redakce RAILTARGET/Aleš Krutina
22 / 11 / 2023

RAILTARGET přináší rozhovor s generálním ředitelem společnosti AmiT. Aleš Krutina v interview prozradil, jak vidí budoucnost železničního sektoru, svůj pohled na problematiku digitálního automatického spřáhla a na co se plánuje společnost AmiT zaměřit v budoucnu.

Pane Krutino, já Vás vítám v našem rozhovorovém studiu na veletrhu TRAKO v polském Gdaňsku. Chtěla bych se zeptat, Vy jste ve funkci ředitele AMiT zhruba rok. Nastoupil jste do této pozice na podzim roku 2022, přestože původně jste směřoval spíš k vědeckému zaměření než k tomu vrcholovém managementu. Přesto sbíráte zkušenosti napříč oborem i v rámci železnice, ať už v České republice či v zahraničí. Kam byste chtěl společnost AMiT směřovat v budoucích letech?

Když se člověk podívá na AMiT, čím vším prošla za těch třicet let, jedná se o veskrze zajímavý příběh, který začíná někde v pražské garáži a končí momentálně dnes, na jedné z nejvýznamnějších výstav tohoto roku v Gdaňsku na TRAKO. Za tu dobu si každá firma, která se etabluje někde na kraji železničního elektronického byznysu, projde minimálně jednou revolucí každých pět let, takový dobrý benchmark. Tudíž my trošku vyhlížíme další revoluci a je hned několik oblastí, kde vidíme nějaký potenciál nebo nový vítr, který přijde do tohoto byznysu. Jednu věc bych určitě vypíchl obecně a tou je digitalizace. Druhá věc, kterou bych zmínil, je kybernetická bezpečnost. Toto jsou dvě silná témata, kterým se v AMiTu určitě budeme věnovat a věnujeme. No a ti, kdož mě znají, vědí, že jsem milovníkem produktů a inovací. Takže dalším tématem jsou nové produkty, nové inovativní řešení tak, jak je prezentujeme dneska na TRAKO, třeba v podobě digitálního displeje ve skle.

Jaká je vlastně z Vašeho pohledu budoucnost železničního sektoru, když se podíváme právě na oblast moderních technologií a digitalizace?

Železniční byznys je lehce konzervativní. Myslím si, že historicky býval hodně konzervativní, ale pomalu se to mění. Přece jen tak trochu sleduje trendy toho běžného průmyslu, které postupně, když se ověří v těžkém průmyslu, tak přijdou do železnice, která už vlastně konzumuje. A to si myslím, že se dneska plní a děje. My v té naší části železničního byznysu vidíme trendy v nových komunikačních standardech, v nových komunikačních technologiích a v technologiích, které si žádají zákazníci. Zmíním například Wi-Fi 6, takovou speciální věc. To jsou zhruba ty trendy, kterým musíme čelit a řekl bych, že jim musíme čelit stále rychleji a rychleji, protože roční cyklus se zkracuje a firmy v oboru potřebují reagovat velmi rychle.

Jednou z těch nových technologií, která je stále ožehavým a aktuálním tématem pro zejména dopravce železničního sektoru, je digitální automatické spřáhlo (DAC). Já bych se Vás ráda zeptala, jak vidíte tu možnost zapojení do provozu, co si o té technologii myslíte?

Toto je trochu otázka na tělo. Samozřejmě se jedná o aktivitu, nebo iniciativu, která vzbuzuje emoce. Myslím si, že výsledek této aktivity dnes zatím neumí předpovědět nikdo. Ale my jsme si řekli, když jsme se k této aktivitě dostali, že u toho chceme být. Nás to zajímá, protože jsou tam určité technologické výzvy, jejichž řešení možná dneska ještě neznáme, ale chceme se na tom řešení nějakým způsobem podílet. A jakým způsobem bude to proklaté digitální spřáhlo zavedené v Evropě, se ještě uvidí. Každopádně se jedná o technologii velmi náročnou a my chceme dělat technologie a produkty s vysokou přidanou hodnotou, takže to je parketa pro nás.

Já bych se ještě ráda zeptala na Vaše aktivity tady na veletrhu, jestli třeba ve Vašem portfoliu klientů již můžeme zmínit i nějaké polské firmy, když se nacházíme na polském veletrhu TRAKO?

Ano, Polsko je pro nás jedním z těch, řekněme, top pěti nejvýznamnějších trhů, na kterých se AMiT pohybuje. Za celé působení a zejména v těch posledních několika letech se nám podařilo navázat spolupráci s opravdu velkými a významnými společnostmi v Polsku, jako je třeba PKP, Newag či PESA. Jedná se o společnosti, se kterými jsme v kontaktu, bavíme se o nových projektech nebo dnes už realizujeme některé projekty.

To je hezké portfolio a já pevně věřím, že Vaše účast tady na veletrhu pomůže k dalšímu etablování společnosti AMiT na polském trhu. Přejeme hodně štěstí.

Děkuji moc.

Tagy