foto: RAILTARGET/Ve Zlínském kraji se zvažují další elektrifikace tratí
Předvolební debata ve Zlínském kraji vynesla na světlo téma alternativních pohonů veřejné dopravy. Kromě elektro a bateriového pohonu jsou ve hře i novější technologie, zástupci kraje upozorňují, že změna musí být postupná.
S Green dealem a dalšími novými opatřeními se pojí tlak na snižování emisí. Tetnto požadavek se samožejmě týká také veřejné dopravy. Ta je z hlediska ekologie šetrnější než běžný spalovací automobil i při běžném provozu. Nové technologie ale přinášejí elektromobilitu, biopaliva nebo vodíkové pohony. Variantami se zabývali zástupci Zlínského kraje na předvolební debatě, jelikož je již nutné zvažovat požadavky do nové soutěže.
„Celé téma elektromobility není podle mě detailně dořešené. Stejně tak vodíkové vlaky a kamiony, to je podle mě téma, které vůbec nestojí na pořadu dne. Zatím to funguje v laboratořích, ale v průmyslu a dopravě je zavádět není tak jednoduché. Nemyslím si, že průmysl je na to teď připravený. Spíš věřím elektrickému drátu, který tam natáhneme a jednu generaci bude sloužit a nebudeme muset přepřahávat, než nějaké doposud nereálné technologie. Ale samozřejmě, až se to povede, budu tomu tleskat,“ řekl k tématu alternativních pohonů předseda Sdružení pro rozvoj dopravní infrastruktury na Moravě Libor Lukáš, který se debaty účastnil jako odborník.
Psali jsme
Ve jménu ekologického cestování! Myslet na planetu můžete tím, že místo auta zvolíte vlak. Z Prahy do Ostravy vlakem místo auta ušetříte množství…
Podobného názoru je i náměstek hejtmana pro dopravu Radek Doležal za ANO: „Musíme zvážit jaké pohony zaneseme do nové soutěže. Pro nás je podle mě jediná možnost elektro + baterie a stoprocentně ještě nafta pro to další období. V Norsku jsme se ptali jak to mají s elektromobilitou. Tam se v roce 1980 rozhodli pro elektromobilitu, připravovali se nato, a teď po 40 letech teprve tlačí na nákup elektromobilů. Tady kdyby měl na sídlišti každý elektromobil, tak to sídliště shoří. Nicméně tam je veřejná doprava stoprocentně elektrická, ale my na to nemáme infrastrukturu, takže nemá smysl na to tlačit. To by vláda musela říct, že se na to v budoucnu zaměříme a přizpůsobit se tomu. Na rozdíl od zmíněného Norska máme jediný zdroj a to je jaderná energie.“
Psali jsme
ŽIVĚ z místa. Právě odstartovala debata Krajské volby v dopravě, kterou organizuje naše redakce spolu s Hospodářskou komorou. Tématem číslo…
Zvažovanou tratí pro elektrifikaci je nyní trať ze Starého Města u Uherského Hradiště do Bojkovic. U té se senátor a krajský zastupitel za KDU-ČSL Josef Bazala kloní spíše k bateriovému pohonu, protože pro kraj by to znamenalo ušetřené peníze.
Alternativní možnosti se řeší také u autobusové dopravy, otázkou zůstává, zda je na takový krok infrastruktura Zlínského kraje připravená. „U autobusové dopravy si pořád ještě myslím, že elektřina je hudba budoucnosti, v nejbližší době by se možná mohli řešit pohony typu hybrid,“ zní názor krajského zastupitele, předsedy výboru Zlínského kraje pro dopravu, Jakuba Zacha, který je na 3. místě v kandidátce Pirátů.
Senátor Bazala není k alternativním pohonům tolik skeptický a chce, aby kraj držel tempo s vývojem nových technologii. „v příštím volebním období se bude muset dělat soutěž, uvidíme, kam se alternativní zdroje posunou. Myslím, že prostor tu je, tlak na čistou mobilitu tu bude pořád a technologie jde dopředu. Nebude to asi všechno hned, ale musíme myslet nejen tři roky dopředu ale i deset let dopředu,“ řekl Bazala.