foto: Archiv/Členské státy by měly investovat do DAC, říká Kristian Schmidt, ředitel pro pozemní dopravu Evropské komise
RAILTARGET vám přináší další rozhovor z nejvýznamnější akce železničního sektoru v roce 2022, InnoTrans. Kristian Schmidt, ředitel pro pozemní dopravu Evropské komise, hovořil o významu železniční spolupráce mezi Ukrajinou a Evropskou unií a podělil se o svůj názor na to, jak by mělo probíhat financování DAC.
Ráda bych se vás zeptala, jak se vám InnoTrans líbí a jaký je Váš program.
Především jsem na InnoTransu poprvé, takže objevuji. Je to velká akce, která se už čtyři roky nekonala, takže se sem lidé samozřejmě rádi vracejí. Je velmi příhodné, že mým prvním setkáním zde je snídaně ukrajinské solidarity, protože opravdu potřebujeme připomenout boj Ukrajiny a její vstup do evropské železniční rodiny. To je tedy můj první bod. Ale samozřejmě se také setkám s představiteli dodavatelského železničního průmyslu. Budeme hovořit o legislativě, kterou Evropská komise připravuje pro zefektivnění železnic. Takže se těším na několik velmi nabitých dnů.
Jaké jsou podle Vás další nejdůležitější kroky v oblasti železniční spolupráce mezi Ukrajinou a Evropskou unií?
První mimořádnou situací bylo dostat lidi do bezpečí a ukrajinské železnice společně s evropskými železnicemi, které se postavily a dobrovolně se přihlásily, zabezpečily asi čtyři miliony lidí, kteří překročili hranice do Evropské unie a nyní jsou v dočasné ochraně. Je to úžasný úspěch. Ale samozřejmě okamžitě se udělal jeden krok, šlo o zajištění ukrajinského vývozu obilí nejenom do Evropy, nejenom ve prospěch příjmů pro ukrajinskou ekonomiku, ale také proto, že je to druhý největší vývozce na světový trh, takže před pár měsíci hrozil celosvětový hladomor. Myslíme si, že se to podařilo účinně řešit, a je to vlastně zázrak, protože ukrajinský vývoz obilí vždycky směřoval přes Černé moře a ty přístavy byly samozřejmě kvůli ruské agresi zablokovány. Teď jsou otevřené, ale nevíme, nakolik můžeme Rusům v této věci věřit. Proto Evropská unie spolu s Ukrajinou zavedla solidární cesty a objem obilí se od dubna do srpna zdvojnásobil, a to nejen obilí, ale i dalšího důležitého zboží, které přichází na Ukrajinu a odchází z ní. Je důležité, aby ekonomika fungovala a aby se Ukrajina nestala závislou na půjčkách a podpoře ze Západu, ale aby se postavila na vlastní nohy. Takže je to něco, na co, myslím, může být Evropa i Ukrajina velmi hrdá.
Válka na Ukrajině jasně ukázala, že železnice jsou kritickou infrastrukturou každého státu. Obstojí železniční doprava v konkurenci silniční dopravy i v budoucnu?
Ano, myslím, že ano, a Ukrajina je železniční velmocí. Když se podíváte na síť, její kapacitu a roli, kterou ukrajinské železnice již dnes hrají v ukrajinské ekonomice. Podíl železniční nákladní dopravy na Ukrajině činí 60 %, v Evropě je to 18 %. Osmnáct oproti šedesáti procentům. To ukazuje, že Ukrajina je ve skutečnosti v pohybu po železnici před námi. Takže doufám, že Ukrajina co nejdříve vystoupí z Evropské unie a pomůže nám zvednout průměr. A je jasné, že překreslujeme mapy. Když se podíváme na evropskou síť TEN-T, po 24. únoru jsme se na ty mapy podívali a pak jsme je změnili a nakreslili nové tratě, které podporují a spojují Ukrajinu s Evropou. Máme před sebou spoustu práce, ale cítíme, že máme na Ukrajině partnery, kteří jsou opravdu odhodláni se do evropského železničního systému integrovat.
Digitální automatické spřáhlo je velké téma. Jak to vidíte v roce 2030? Připravuje Evropská unie dotace pro dopravce na zavedení této technologie?
Především jsme měli mít Digital Automatic Coupling už před desítkami let. Není to zcela nová technologie. Je načase, abychom se harmonizovali a DAC zavedli. Samozřejmě se musíme dohodnout na společných specifikacích pro evropskou železnici. Vidím, že náš výzkumný program Europe's Rail na tom pracuje dnem i nocí. Takže doufáme, že je budeme mít příští rok, a pak už opravdu nebude žádná výmluva. Předpokládáme, že to bude znamenat obrovský nárůst efektivity evropské železniční nákladní dopravy. Zabývám se jak silniční, tak železniční dopravou, takže se snažím zůstat neutrální, ale samozřejmě kvůli klimatu potřebujeme vidět posun k železnici a DAC je pro to určitě naprosto zásadní. Podpoříme výzkum finančními prostředky na vypracování podnikatelského záměru, ale je to něco, do čeho budou muset investovat samy členské státy - správci infrastruktury, provozovatelé - a co bude znamenat podporu jejich konkurenceschopnosti. Neměly by tedy čekat na finanční prostředky EU, aby se do toho pustily a připravily to.