Vysokorychlostní tratě jsou v západní Evropě běžnou součástí dopravy, zatímco Česko se teprve chystá k jejich výstavbě. Kandidát do eurovoleb a stávající europoslanec Marcel Kolaja (Piráti) vidí v projektu obrovskou příležitost pro bezemisní dopravu a podporu opomíjených regionů.
Velkým tématem dopravního sektoru jsou vysokorychlostní tratě a jejich výstavba v ČR. Má tento projekt Vaši podporu?
V západní Evropě se po vysokorychlostních tratích vesele vozí už desítky let. My dosud jen diskutovali o tom, jestli to má smysl. To je obrovská škoda, protože vysokorychlostní tratě představují obrovskou příležitost. Jsem rád, že alespoň současné vládě se podařilo s věcí hnout a do tří let bychom měli začít stavět. Přínosy jsou nesporné. Hlavní pozitivum ale vidím v obrovské šanci pro často opomíjené regiony. Namísto současných dvou hodin bude cesta z Prahy do Ústí trvat necelých 40 minut. Studentům, zaměstnancům i rodinám s dětmi to zásadně usnadní život. Pokud má být projekt skutečně prospěšný, je samozřejmě nutné myslet i například na eliminaci hluku nebo dostupnost jízdného. Vysokorychlostní tratě v každém případě představují obrovskou příležitost.
Psali jsme
Vsetín má ultramoderní terminál pro osobní dopravu. Odpovídá všem dopravním trendům. Jak složité bylo dovést tento projekt až k realizaci říká exkluzivně…
Green Deal je aktuálně velmi skloňovaným tématem. Jste Vy osobně pro Green Deal nebo proti Green Dealu? Co by se případě podle Vás mělo změnit a jaké kroky mohou noví europoslanci podniknout?
Boj proti klimatické změně je dnes naprostá nezbytnost pro zachování vysoké životní úrovně v Česku i v celé Evropě. Globální oteplování je realita a pokud před ní strčíme hlavu do písku, bude to mít obrovské důsledky pro zdraví lidí, pro naši ekonomiku, důsledky v podobě masové migrace. A Green Deal je velmi komplexní plán, jak tyto negativní dopady co nejvíce zmírnit. Proto jednoznačně podporuji konkrétní kroky k dosažení našich klimatických závazků, které obsahuje. Současně si ale myslím, že Green Dealu chybí jasný plán, jak současně posílit naši ekonomiku. Za Piráty jsme nedávno představili náš vlastní plán, jak toho dosáhnout. Naše vize stojí na třech pilířích: zopakování amerického úspěchu a vytvoření evropské verze tzv. Inflation Reduction Act. To znamená především daňové úlevy pro firmy, které inovují a přecházejí na udržitelnější technologie. Dále chceme do investic do moderních technologií dostat více peněz tím, že všem lidem umožníme spořit si na důchod u Evropské investiční banky. Pro lidi to bude znamenat jistotu pohodlného stáří, pro ekonomiku potřebný boost. Do třetice usilujeme o větší podporu domácností namísto dotování uhlobaronů. Proto pokud chceme skutečně bojovat s klimatickou krizí, musíme myslet i na ty nejslabší.
Aktuálně máme systém emisních povolenek, tématem se stává i uhlíkové clo. Je to podle Vás žádoucí nástroj evropské politiky?
Když firmy znečišťují přírodu a ovzduší, zhoršují tím naši kvalitu života. Za zničené životní prostředí pak platíme všichni. Třeba prostřednictvím zdravotního pojištění nebo prostřednictvím dražších potravin, když sucho nebo teplotní extrémy zdecimují úrodu, jako se to stalo letos ovocnářům. Je fér chtít po firmách, které na ničení životního prostředí vydělávají, aby tyto negativní dopady způsobené jejich podnikáním kompenzovaly. A právě to emisní povolenky zavádějí. Uhlíkové clo je pak způsob, jak chránit evropské firmy a zároveň zamezit tomu, že emise, které my ušetříme, se jen vyprodukují v Číně. Klíčovou roli tady ale bude hrát, jak důsledně budeme tato pravidla vymáhat.
Psali jsme
Jak se staví europoslankyně Kateřina Konečná k výstavbě vysokorychlostních tratí a k ambicióznímu projektu Green Deal? Exkluzivní rozhovor…
Evropské zdroje jsou zcela klíčové pro financování mnoha projektů. Můžeme se na ně pořád spolehnout nebo je lepší býti v této oblasti více střízlivý?
Pokud chceme z přechodu na udržitelnější ekonomiku vyjít silnější, jsou pro nás evropské prostředky zcela zásadní. Bez nich bychom do modernizace ekonomiky nebo veřejné sítě investovali jen těžko. Přesto dotace nejsou všespásné. Naopak, často jdou do kapes nejziskovějších firem a fosilních baronů. My prosazujeme jiný přístup. Evropské dotace musejí jít především do posílení veřejné infrastruktury, jako je energetická a distribuční síť, nabíječky pro elektromobily nebo energetické úspory v nemocnicích a školách. Pro byznys máme chytřejší odpověď. Odvětví, která se rozhodnou jít cestou udržitelnosti, chceme podpořit předvídatelnými daňovými úlevami. Profitovat z toho ve výsledku budou firmy, ekonomika i občané.
Elektromobily, vlaky na bateriový nebo vodíkový pohon. Mají tyto nové zdroje pohonu vozidel Vaši podporu?
Silniční doprava tvoří přes 70 procent emisí z dopravy a asi pětinu všech emisí v Evropské unii. Je proto jasné, že v boji s klimatickou změnou je třeba se dívat právě i na tuto oblast. Elektromobilita je logický nástupce spalovacích motorů a příklon k ní pozorujeme takřka po celém světě. Bohužel je třeba říct, že Evropa v této oblasti zaspala a na tento posun reagovala pozdě. Výsledkem je,záplava evropského trhu levnými čínskými elektroauty a ztráta konkurenceschopnosti evropských automobilek na světovém trhu. Důležité proto dnes je podpořit investice do inovací, abychom tento náskok dohnali, a také budování infrastruktury, aby bylo jejich užívání pohodlné a dostupné. Také vývoj v oblasti bateriových nebo elektrických vlaků jednoznačně podporuj. Uvidíme, zda do budoucna některá z alternativ přirozeně nahradí dieselové lokomotivy.
--------------------------
Kdo je Marcel Kolaja?
Je českým poslancem Evropského parlamentu ve frakci Zelení/Evropská svobodná aliance. V roce 2022 byl zvolen 1. místopředsedou České pirátské strany. V Evropském parlamentu působí také ve výboru pro vnitřní trh a ochranu spotřebitelů (IMCO), ve výboru pro kulturu a vzdělávání (CULT).