EU version

Český trh je klíčový pro železniční spojení se sousedními státy, tvrdí prezident PESA

Český trh je klíčový pro železniční spojení se sousedními státy, tvrdí prezident PESA
foto: Public Domain /Krzysztof Zdziarski, PESA
08 / 06 / 2024

Krzysztof Zdziarski, předseda představenstva a generální ředitel PESA Bydgoszcz, se v exkluzivním rozhovoru pro RAILTARGET vyjadřuje o důležitosti projektu Trojmoří a nařízení TEN-T. Na českém trhu vidí významný potenciál.

Jaké máte jako lídr polského trhu železničních vozidel očekávání od nové Evropské komise, která vzejde z nadcházejících voleb do Evropského parlamentu?

Velmi bychom jako výrobce železničních vozidel stáli o to, aby naše iniciativa a projekt Trojmoří realizoval v dopravě ve formě realizace nařízení TEN-T. A to uvnitř našeho regionu a též nadregionálně. Máme dobré projekty s našimi partnerskými zeměmi, v ČR, v Rumunsku v Pobaltí a na Balkáně a proto chceme, aby se spolupráce těchto zemí v rámci Trojmoří rozvíjela s ještě větší dynamikou.

Odstraníme tím určitou nadále existující dopravní vyloučenost regionů a zrychlíme dohánění vůči starým členským státům EU. Kdysi se EU soustředila jen na budování přeshraničních dálničních spojení, ale pokud se chceme nyní soustředit na čistou a udržitelnou dopravu, musí se železnice stát pro EU prioritou číslo 1.

Jaký máte názor na český trh, na kterém působíte a jak si stojí šance PESA na liberalizovaném trhu v ČR?
Český trh považujeme ze dvou důvodů za velmi důležitý. Česká železnice se velmi dynamicky v posledních letech rozvinula a ČR jako srdce Evropy zlepšuje železniční spojení se sousedními státy. Proto chceme se všemi českými dopravci velmi úzce spolupracovat na jejich plánech, s národním dopravce ČD i se všemi soukromými dopravci. Realizují totiž spojení i do sousedních a vzdálenějších zemí a těší nás, že vysoce konkurenceschopné soukromé firmy si vybírají PESA jako partnerskou firmu a jako naši zákazníci si objednávají další vozidla. Pro nás je to svého druhu vysvědčení, že naše produkty jsou pro dopravce ekonomicky efektivní a bezporuchové.

Blíží se veletrh Rail Business Days v Ostravě, kde Polsko bude letos partnerskou zemí. Co můžeme očekávat od PESA Bydgoszcz?

PESA nabízí celou paletu nových řešení. V této době se velmi věnujeme u vozidel osobní dopravy snížení hmotnosti vozidel a výkonové efektivitě elektrických pohonů. Vloni a letos představujeme řešení dvousystémových lokomotiv a souprav, což ocení dopravci v přeshraničním provozu a je to důležité v době transformace české trakční sítě. Nové lokomotivy PESA série Gama 3.0 jsou rovněž lokomotivy s velmi nízkou hmotností a jsou vhodné především pro intermodální dopravu. Naši klienti kupují všechny lokomotivy, které vyrobíme. Nalezli jsme na trhu určitou mezeru, dříve tyto lokomotivy vyráběla firma Bombardier a pro naši firmu je to velmi silný element produkce.

Za měsíc zvládneme 3-4, máme za sebou první stovku prodaných kusů. Dále představujeme bateriové a vodíkové pohony druhé generace. Jde o lokomotivy, které obsluhují na bateriový pohon last mile a disponují vodíkovým generátorem, čímž zajišťujeme provoz na celé síti nezávisle na trakci. Především jde o koncové lokální a regionální trati, kterých máte v České republice mnoho. Na všech tratích se Vám vzhledem ke struktuře zalidnění asi nevyplatí nákladná elektrifikace, proto jsme přesvědčeni, že naše vlaky Regioshark a Regifox mají na Vašich tratích budoucnost.

----

Krzysztof Zdziarski
Předseda představenstva a generální ředitel PESA Bydgoszcz. Zdziarski je ve vedení firmy, kterou nyní prostřednictvím polského státního Rozvojového fondu (PFR) ovládá stát, od roku 2019. Byl členem představenstva, generálním ředitelem je od ledna 2020. Vystudoval ekonomii na Varšavské univerzitě a studoval také na Humber Colleague, Ryerson Polytechnic University v kanadském Torontu a na Management Leadership School v americkém Bostonu. Od roku 2010 působil v PKN Orlen a od roku 2016 byl ve vedení, od roku 2018 pak generálním ředitelem Unipetrol. V ČR působil již dříve, jako manažer UPS v letech 1999-2006.

Tagy