foto: RAILTARGET/Česku chybí jasná koncepce rozvoje elektromobility na železnici, říká člen představenstva ČD Kraus
Je pracovní síla ze zahraničí dlouhodobým řešením na pokrytí nedostatku zaměstnanců v železničním průmyslu? Nejen na tuto otázku odpověděl exkluzivně pro RAILTARGET Michal Kraus, místopředseda představenstva Českých drah, který se zúčastnil Kolokvia ACRI o budoucnosti železničního průmyslu jako jeden z řečníků.
Které země by podle vás mohly Českou republiku inspirovat k inovacím v železničním průmyslu?
My se inspirujeme hlavně zeměmi, které nám jsou nejbližší. Konkrétně tedy Německo a Rakousko, od kterých se inspirujeme jednak jejich přístupem k obnově vozového parku, tak i v oblasti servisu.
Co je podle vás největší překážkou pokroku českého železničního průmyslu a co mu naopak pomáhá?
Myslím, že český průmysl má ve vztahu k železnici obrovskou výhodu, která spočívá v jeho dlouhé tradici a ve znalostech a dovednostech, které české firmy mají. Pokud se na to podíváme z druhé strany a podíváme se na nedostatky, tak jedním ze zásadních je nedostatek kvalifikované pracovní síly, se kterým se potýká jak samotný průmysl, tak dopravci.
Druhým zásadním problémem je z mého pohledu to, že nám chybí jasná koncepce rozvoje elektromobility na železnici, kde vidím jako klíčový problém to, že tu nejpřirozenější elektromobilitu využívající trakční vedení jsme přestali vnímat a stále hledáme nové alternativy, které plýtvá nejen úsilím, ale i zdroji. Proto to považuji za jeden z klíčových problémů.
Jak by se podle vás dal nejrychleji a nejefektivněji vyřešit nedostatek kvalifikovaných pracovníků v železničním průmyslu?
Rychlá řešení jsou vždy jednoduchá, ale těžko udržitelná. Rychlým řešením je sehnat zaměstnance ze zahraničí, nebo využít služeb personálních agentur. To však není z dlouhodobého hlediska řešením pro kvalifikované firmy, ani pro dopravce či pro servis železničních kolejových vozidel. Takže za mě je to jednoznačně tlak na školství, přičemž inspiraci bych jednoznačně hledal například ve Švýcarsku nebo Dánsku.