foto: Archiv/Michal Krapinec
V dnešním interview přináší redakce RAILTARGET exkluzivní vyjádření generálního ředitele a předsedy představenstva Českých drah, Michala Krapince. V rozhovoru, který byl natočen po slavnostním předání první lokomotivy s dodatečnou vestavbou ETCS se dozvíte podrobnosti o instalaci zabezpečovače na lokomotivy národního dopravce. Zaměřili jsme se i na to, jaké hospodářské výsledky očekávají ČD v příštím roce a představeny budou zelené dluhopisy, které České dráhy vydají v červenu.
Právě proběhlo slavnostní předání první lokomotivy se systémem ETCS do ostrého provozu Českých drah, kolik takových lokomotiv budou muset České dráhy ještě zabezpečovacím systémem vybavit?
Jelikož od 1. 1. 2025 bude výhradní provoz na koridorových tratích a ten se postupně bude rozšiřovat i do regionálních tratí, tak řeknu, že všechny, které ve vozovém parku Českých drah budou. Když řeknu, že to bude přes tisíc lokomotiv, tak je to číslo zhruba tak aktuální.
Psali jsme
Minister dopravy a výstavby Andrej Doležal (nom. Sme rodina) sa absolútne stotožňuje s návrhmi Útvaru hodnoty za peniaze (ÚHP) na zlepšenie…
Vnímáte jako tržní výhodu spolupráci AŽD a ČD Telematika v oblasti instalace ETCS?
Tak tím, že se vlastně jako zakázka charakteru ETCS řeší podle zákona o zadávání veřejných zakázek, a to z hlediska postavení Českých drah jako zadavatele a objemu zakázky a konsorcium ČD Telematika AŽD uspělo v rámci otevřeného výběrového řízení, tak to určitě jako spolupráci s tržní výhodou vnímám, na druhou stranu AŽD historicky je ten subjekt, který vybavoval právě tyto lokomotivy lokálním vlakovým zabezpečovačem, takže ta spolupráce je nějakým logickým vyústěním kompetencí.
Jak hodnotíte výsledky hospodaření dceřiných firem Českých drah, které rostou a jsou v zisku, například VÚŽ a České dráhy Telematika. Bude tato tendence pokračovat i v roce 2022?
Já pevně věřím, že ano. Pokud se týká ČDT a VÚŽ, tak jsou to firmy, které se řadí mezi výkladní skříň Českých drah z hlediska dosahovaných hospodářských výsledků a myslím že to, že se dneska předává právě tato lokomotiva je jenom důkazem, že ČD Telematika si věří ve složitých technologických integračních projektech, to znamená, věřím, že ano, výborné výsledky, trendy budou jistě pokračovat.
Psali jsme
Předmětem smlouvy je modernizace celkem 25 lokomotiv řady 742 na řadu 742.71 (EffiShunter 1000M). Modernizace bude probíhat v letech 2023–2024. Lokomotivy…
Můžete v krátkosti představit plánované „zelené“ dluhopisy Českých drah?
Tak v krátkosti, jedná se vlastně o cenný papír, je to dluhopis, který my plánujeme vydat v měsíci červnu. Budeme oslovovat evropské věřitele, to znamená budeme na evropském trhu, bude to eurový dluhopis a zelený je proto, že součástí toho dluhopisu je takzvaná strategie ESG, to je Enviromental Social Governence a říká, jak se České dráhy plánují v příštích letech chovat odpovědně vůči svým zaměstnancům, společnosti a přírodě. Teď je to vlastně takový trend. Dneska máme dluhopisy dva, standardní, dnes se mu říká špinavý nebo hnědý a my říkáme my jsme moderní, jsme železnice, jsme železnice 21. století, proto si vybíráme cestu zeleného dluhopisu a spolu vlastně s tím apetitem předkládáme i naší strategii, jak chceme právě zlepšovat svoji pozici na bázi jako zaměstnance, zaměstnavatele, ekologie a vztahu ke společnosti.
Psali jsme
České dráhy zavádí na žádost objednavatele veřejné dopravy v pracovní dny od 16. května do 30. června provoz posilových spojů mezi stanicemi…