EU version

Česká republika a VRT: „Jde o to, aby se chtělo!“ komentoval viceprezident Hospodářské komory Štefl

Česká republika a VRT: „Jde o to, aby se chtělo!“ komentoval viceprezident Hospodářské komory Štefl
foto: RAILTARGET/Česká republika a VRT: „Jde o to, aby se chtělo!“ komentoval viceprezident Hospodářské komory Štefl
05 / 06 / 2023

Pro redakci RAILTARGET poskytl bezprostředně po skončení 35. sněmu Hospodářské komory ČR exkluzivní rozhovor její viceprezident Michal Štefl. Prozradil nám svůj názor na téma vysokorychlostních tratí, energetickou situaci v republice anebo na budoucí spolupráci Hospodářské komory ČR se Svazem průmyslu a dopravy. Kam směřuje Hospodářská komora a kde by se mohly sehnat finance na VRT? Proč by namočil některé energické dodavatele do Vltavy? To vše a mnohem více se dozvíte v rozhovoru.

Téma vysokorychlostních tratí během dneška zaznělo několikrát, a to jak od ministra dopravy Martina Kupky, tak od nově zvoleného prezidenta Hospodářské komory Zdeňka Zajíčka. Nicméně je Česká republika na toto technologicky, strategicky, a především finančně připravena?

Já si myslím, že my jsme vstoupili do Evropy někdy před více jak dvaceti lety a samozřejmě, abychom tam patřili, tak to znamená, že celou řadu atributů a mimo jiné je to i diskuze o dopravní infrastruktuře. To znamená dálnice, vysokorychlostní vlaky a možná i s tím související omezení třeba letecké dopravy na kontinentu, CO2, Green Deal atd. Já se domnívám, že republika na to musí mít. Tak jak jsme neměli na koridory a projekt postavit železnici na stošedesátku, tak nemáme ani na toto. Řešení se bude muset najít někde v Bermudském trojúhelníku mezi zdroji z evropských fondů, mezi zdroji ze státního rozpočtu a zdroji privátními a samozřejmě úvěrovými. Řešení, když se bude chtít, tak se najde. Jde o to, aby se chtělo.

Oblast energetiky je pro železnice velmi zásadní. Lze z pozice Hospodářské komory nějak současnou složitou situaci ulehčit železnicím?

Během loňského roku vylétla cena energií, ať už plynu nebo elektrické energie nebo i ropy, nesmírně nahoru na deseti možná dvacetinásobek normálního stavu. Teď zase pomalu klesá, možná pomaleji, než by se dalo čekat, protože na světových trzích jsou ceny plynu neuvěřitelně nízké a ropy taktéž. Přesto se stále drží ceny u benzínových pump a u našich dodavatelů plynu a ostatních energií podstatně vysoko. Hospodářská komora má u sebe jako členy i výrobce energií, ale především 99,9 % tvoří spotřebitelé, takže já se domnívám, že nám nic jiného nezbyde než bojovat za jejich zájmy. Samozřejmě dbát na to, aby energetici měli řádné zdroje nebo zisky, které by jim umožnili investovat do budoucích zdrojů. Ale na druhé straně by ty zisky neměly přesahovat 100 %. Pamatuji si, že Karel IV. nechával spouštět do Vltavy v klecích lichváře, kteří měli úroky nad 13 %, a myslím si, že zisky, které jsou větší než 100 %, by také zasloužily omočit ve Vltavě.

Jak si představujete z postavení nového prezídia budoucí spolupráci se Svazem průmyslu a dopravy, a především v oblasti železnice?

Všechny podnikatelské a zaměstnavatelské svazy mají jeden cíl, a to je hájit zájmy podnikatelů, protože podnikatelé jsou kostrou ekonomiky republiky. Je potřeba je v tomto podpořit. Určitě naše zájmy, naše vztahy musí být partnersky bratrské. Pokud někdy tomu tak nebylo, tak to bylo spíš personální záležitostí. Myslím si, že je smysluplné, abychom spolupracovali v tlaku na vládu tam, kde budeme cítit, že zaostáváme za sousedy a státy, které jsou kolem nás: Polsko v rychlosti infrastruktury, Maďarsko v cenách energií atd. Myslím, že si budeme s nimi koordinovat naše kroky.

Tagy