EU version

„Ceny jízdenek v Polsku jsou lupičské! RegioJet to změní,“ tvrdí Jančura

„Ceny jízdenek v Polsku jsou lupičské! RegioJet to změní,“ tvrdí Jančura
foto: Podnikatel.cz, public domain/majitel RegioJetu Radim Jančura
10 / 10 / 2025

Majitel RegioJetu Radim Jančura hovořil s magazínem Rynek Kolejowy o vstupu na polský trh. Jančura slibuje nižší ceny, kvalitnější služby a poctivé české pivo.

Konečně se vám podařilo spustit v komerčním režimu vlakové spojení na vnitrostátní trase v Polsku. O vašich pokusech píšeme už roky – proč to trvalo tak dlouho?

Trvalo nám to pět let a hlavním problémem byl Úřad pro železniční dopravu (UTK). Myslel jsem si, že regulační úřady byly zřízeny proto, aby chránily zájmy menších a slabších proti silným, ale bylo to naopak, protože UTK chránil svůj vlastní monopol. Podávali jsme žádosti o další trasy, ale čekali jsme na ně měsíce. Tímto způsobem se nedá podnikat. Naštěstí se tento přístup s novou polskou vládou změnil. Vláda a pod jejím působením i nové vedení PKP Intercity v čele s Januszem Malinowskim nám přestaly blokovat přístup k železniční infrastruktuře. Konkrétně tím, že PKP Intercity přestaly proti našim žádostem podávat svoje stanoviska k prověření tržní ekonomické rovnováhy (pozn. podle zákona UTK posuzuje vstup nového účastníka do režimu otevřeného přístupu vlivem na ekonomiku ostatních dopravců a trasy jako celku). Tento nástroj se dříve zneužíval k blokování otevřeného přístupu. 

Bylo to podobné i v České republice?

V zásadě ano, ale tam jsme nikdy neměli problém s přístupem k infrastruktuře. Spíše jsme se potýkali s ne vždy férovou konkurencí ze strany Českých drah. Před 14 lety jsme byli v Česku prvním soukromým dopravcem, po nás se objevil ještě Leo Express. Soutěžili jsme s ČD na trase Praha – Ostrava, kde byly naším konkurentem stejně jako nyní se chystáme soutěžit na trase Varšava – Krakov proti vlakům Pendolino. V Česku se nám to podařilo a podaří se to i v Polsku. 

Tehdy stála cesta vlakem Pendolino České dráhy 600 korun, dnes lze na této trase cestovat s jízdenkou RegioJetu za 279 korun. To je polovina ceny, kterou stála jízdenka před 14 lety, přičemž za toto období činila kumulovaná inflace v České republice 50 %. Takto se projevuje konkurence na cenách jízdenek. Zajímavé je, že České dráhy, podobně jako nyní PKP Intercity, zdůrazňovaly, že jejich úkolem je zajistit přístup k železniční dopravě v celé zemi. To však není dobrý argument – existují přece komerční spoje v režimu otevřeného přístupu, které provozují dopravci bez jakýchkoli dotací, a spoje, které jsou státem dotovány v rámci veřejné služby.

Není pravda, že když si soukromý dopravce vybere nejoblíbenější trasy, na kterých má šanci získat nejvíce cestujících, přispívá tím ke zhoršení situace v jiných místech železniční sítě. K dopravní obslužnosti na těchto trasách slouží dotace a veřejná podpora, aby se tyto jiné spoje udržely a subjekt, který je provozuje, mohl minimalizovat riziko. Vstup jiného dopravce na trh v rámci otevřeného přístupu s tím nesouvisí – takovou argumentaci považuji za populistickou. Náš vstup na trh vnitrostátní dopravy v Polsku je pro cestující skvělou zprávou, protože díky konkurenci klesnou ceny jízdenek a zlepší se kvalita služeb. 

Jaké trasy začne RegioJet obsluhovat od nového jízdního řádu a jaké plánujete v nejbližší budoucnosti?  

Naším cílem je od prosince tohoto roku, od nového jízdního řádu, začít jezdit každý den z Krakova do Varšavy ve dvouhodinovém taktu, zavést spojení mezi Varšavou a Poznaní s frekvencí přibližně každé 2-3 hodiny a jezdit třikrát denně z Varšavy do Trojměstí (Gdaňsk, Gdyně, Sopoty), což budou prodloužené spoje přes Varšavu z Krakova. Podali jsme také žádosti na UTK o přístup k trasám z Varšavy do Katovic a do Vratislavi. Chceme jezdit na většině tras, na kterých jezdí Pendolino. V další fázi plánujeme rozvoj směrem do Štětína, Berlína a Vratislavi. Od prosince 2026 chceme disponovat pro polský trh 195 vagóny a uvést do provozu 23 vlakových souprav. Předpokládáme, že do té doby budou všechny vagóny modernizovány a sjednotíme standardy vnitřního vybavení.  

Plánujete nákup nových souprav s ohledem na polský trh? 

Prozatím takové plány nemáme. Nákup nových vlaků je rozhodně snazší v režimu provozování vlaků v závazku veřejné služby. Banky se na takové smlouvy s objednateli dívají příznivěji, zatímco provozování dopravy v režimu otevřeného přístupu považují za rizikovější. Proto jsme se rozhodli pro modernizaci starších, ale osvědčených vagónů. Do budoucnosti však nevylučujeme nic. Připomínám, že jsme se rozhodli zakoupit vlaky Pesa pro obsluhu našich spojů v České republice. 

Odkud se u Vás bere touha konkurovat Pendolinu dopravce PKP Intercity?

Pendolino jezdí bez dotací. Je to velmi dobrý a známý produkt, který nabízí vysokou kvalitu služeb, ale ceny jsou německé, nikoli polské. V RegioJetu lze v současné době zakoupit jízdenky v nejnižší třídě za akční cenu 39 PLN, přičemž základní sazbu stanovíme na 49 PLN. Jsou to částky, které jsme přizpůsobili polským poměrům. Navíc jsme levnější než PKP Intercity a jeho vlajkový produkt i ve vyšších třídách, kde za druhou třídu zaplatíte až 169 PLN. Na palubách našich vlaků máme čtyři třídy nabízející různou úroveň komfortu, takže si každý najde to, co mu vyhovuje. Nezapomeňte také, že od prosince se jízdní doby RegioJetu nebudou výrazně lišit od těch, které poskytuje Pendolino – i to jezdí na většině tratí rychlostí nepřesahující 160 km/h.  PKP již na naše kroky reagovala. Dopravce PKP Intercity oznámil nové slevy a dokonce uspořádal marketingovou akci s Pendolinem do Zakopaného za 1 PLN. To ukazuje, že současné ceny jízdenek v Polsku jsou doslova lupičské a mohou být nižší. RegioJet to dokáže. Vrátím se také k naší základní ceně, tj. 49 PLN. Chceme ji udržet po delší dobu. Domníváme se, že tato sazba je vůči polským cestujícím spravedlivá a odpovídá realitě polského trhu. Navíc neplánujeme zavést dynamické ceny jízdenek, ale jednotné sazby – cestující zaplatí stejnou částku bez ohledu na to, kolik dalších lidí si již jízdenku zakoupilo nebo kolik času zbývá do odjezdu. Podle našeho názoru by veřejná doprava měla být předvídatelná a neustále se měnící ceny k jejímu využívání nemotivují. 

Zaručí vám takové ceny jízdenek zisk? 

Nejedná se o ceny pod našimi náklady. V současné době jsme největším nízkonákladovým železničním dopravcem ve střední a východní Evropě a v loňském roce jsme dosáhli zisku 20 milionů eur. Nemějte o nás obavy – víme, jak se na trhu prosadit.  

Bude možné jízdenky zakoupit pouze na vašem internetovém portálu? 

Ne, prodejních míst bude více. Chceme zprovoznit stacionární prodejní místa, nejprve na dvou nádražích, kde budeme přítomni. Budeme také spolupracovat s firmou Koleo. 

Zdůrazňujete, že přeprava provozovaná od září má pilotní charakter. Jaké změny mohou cestující očekávat od prosince?   

Ještě je třeba doladit řadu detailů, které musíme během pilotního provozu vyřešit. Do gastronomické nabídky bychom chtěli zařadit více polských produktů a přizpůsobit ho očekáváním polských cestujících. Určitě se nic nezmění v dostupnosti kávy zdarma pro všechny cestující kromě třídy low cost.  Do konce roku nebudeme prodávat alkohol – musíme zapracovat na sladění našich služeb s platnými předpisy v Polsku. Absence restauračních vozů a dostupnost dvou menších kuchyní na palubě vlaku vyplývá z našeho přístupu k objednávání a konzumaci jídel. Nechceme, aby cestující putovali po vlaku. Uličky musí být volné a přístupné pro náš personál, který přináší objednávky na místo. Je to pohodlnější a rychlejší metoda. Povinnost mít barový vůz vyplývající z polských předpisů je pro nás nepochopitelná. 

Jaké pivo budete prodávat? 

Asi nikdo by nečekal, že český dopravce bude prodávat jiné pivo než české. Navíc české pivo je nejlepší, tak proč bychom měli prodávat jiné? [smích]. A bude levnější než v PKP Intercity. 

Na jaké změny oproti pilotnímu období se mohou cestující ještě těšit?

Dokončíme polonizaci našeho palubního zábavního systému. Jednáme také s polskými distributory filmů, abychom zvýšili jejich počet v naší nabídce. Musíme také vylepšit a doplnit webové stránky. Vstupem v platnost nového jízdního řádu nebudou k dispozici ani oddíly pro děti – cestující s dětmi budou moci využívat modernizované vozy, které budou mít poněkud odlišné uspořádání. Od dalšího jízdního řádu pak plánujeme zavést v některých vlacích celé speciální vozy pro cestující s dětmi. 

Systém palubní zábavy je v Polsku novinkou. Využívá ho v České republice mnoho cestujících?

V současné době obrazovky využívá přibližně 30 % cestujících ve vozech Astra. Mnoho lidí používá své vlastní telefony a počítače, ale to nikoho nepřekvapuje. Doporučuji však využívat tyto vozy: jejich sedadla jsou nejen vybavena zábavním systémem, ale jsou také velmi pohodlná. 

Kolik cestujících byste v Polsku chtěli přepravovat?

Lze předpokládat, že jeden standardní vlak má 420 sedadel. Rádi bychom, aby naše vlaky jezdily z 85 % obsazené. Jsem přesvědčen, že v Polsku budeme úspěšní. Budeme mít dobrý produkt, zajímavé služby a výrazně nižší ceny než PKP Intercity, které zůstane naším hlavním konkurentem. Věříme, že polští cestující si vyberou naše služby a budou je rádi využívat. Polský trh je velký a má obrovský potenciál růstu, a zájemců o cestování vlakem nebude nedostatek. 

Zdroj: Rynek Kolejowy 

Tagy