foto: RAILTARGET/Českobudějovická předvolební debata RAILTARGET
Politici z Jihočeského kraje a Vysočiny diskutovali na předvolební debatě RAILTARGET v Českých Budějovicích. Shodli se, že liberalizace je spíše prospěšná, nicméně změny přijít musí.
Liberalizace železnice patří k tématům, která mohou rozhodnout o budoucnosti cestování vlakem, o cenách jízdenek, pohodlí i o tom, kolik aut nakonec zůstane na silnicích. Zástupci pěti stran a hnutí v Českých Budějovicích řešili, co je potřeba, aby soutěže mezi dopravci nebyly jen formální a cestující skutečně dostali služby, které jim dopravci slibují. Shodli se na kritice tendrů postavených výhradně na nejnižší ceně. Lišili se pak v názoru na to, zda by se měly soutěže vždy vypisovat pro větší územní celky. Celou debatu si můžete pustit ve videu na konci článku.
„České dráhy dostaly na frak“
Josef Soumar (Piráti) označil za významný problém liberalizace nedostatečnou transparentnost tendrů a také neunifikované technické standardy pro dopravce. Podle něj dnes každý kraj požaduje od dopravců jiné parametry, což komplikuje využívání vozového parku a zbytečně zvyšuje náklady. Řešením by podle něj bylo sjednocení požadavků na celostátní úrovni a větší otevřenost soutěží, do nichž by se mohlo zapojit více dopravců. Jako efektivní cestu vidí i možnost sdílení vozového parku mezi jednotlivými dopravci.
Soutěže musí být podle Soumara opravdu soutěžemi v pravém slova smyslu, nikoliv šité na míru jednomu dopravci. I proto je podle něj nutné nastavit jednotná pravidla napříč kraji. Liberalizaci jako celek vidí jako velmi přínosnou pro železnice v České republice: „České dráhy dostaly od Student Agency a dalších dopravců na frak, cestující začali vyžadovat lepší veřejnou dopravu. Cokoliv na trh může přinést soukromník, je správně.“
Psali jsme
Šéf RegioJetu Radim Jančura si servítky si nebere. V rozhovoru mluvil o marnosti výhybek za 18 miliard, přebujelé byrokracii i o tom,…
Liberalizace bez dotací? Nemožné
Václav Král (SPOLU) si nemyslí, že by měl někdo kraje učit liberalizaci. Kraje byly totiž prvními, kdo pustil soukromé přepravce na železnice. V otázce liberalizace je pak rozpolcený. Liberalizace dle Krále měla pozitivní vliv na zvýšení kvality, efektivity a na lepším vozovém parku. Za negativní ale považuje finanční stránku celé věci: „Já jako ekonomický liberál bych si přál co největší liberalizaci, ale bez přívlastků, bez dotací.“ Konce dotací v železniční přepravě se však nedočkáme.
Královi se nelíbí, že soukromí dopravci v soutěžích jdou po těch nejlukrativnějších tratích, avšak ty méně využívané stále obsluhuje stát prostřednictvím Českých drah. Na těch pak veřejné finance prodělávají bez ohledu na liberalizaci. Král by řešení viděl ve vypisování tendrů na větší územní celky: „Musíme se vyvarovat tomu, aby se z dortu vyzobávaly ty nejlepší části. Spíš bych se snažil o co největší území, například Čechy nebo Morava.

Dopravce je třeba postihovat důsledněji
Jan Půža (STAN) souhlasí v otázce vypisování tendrů na větší územní celky: „Firma si vždy raději vybere frekventovanou linku než obsluhu vesničky v horách.“ Tendry by vypsal například na Čechy a Moravu.
Dále Půža upozornil, že liberalizaci by prospělo zjednodušení podmínek v tendrech. Cesta sjednocení standardů a technologií mezi kraji by do soutěže přilákala ještě více dopravců. Podtrhnul také to, že cena není vždy nejdůležitější. Zaměřit bychom se měli spíš na to, aby cestující opravdu dostali služby, které dopravce slíbil. Pokud dopravci závazky neplní, měli by být podle něj tvrději postihováni. „Nesmí se stát, že tendr vyhraje firma, která už od začátku ví, že stanovené podmínky nedodrží, ale doufá, že kontrakt stejně nějak poběží,“ zdůraznil Půža.
Psali jsme
Zdražování pohonných hmot kvůli emisním povolenkám a otázka, kde vzít peníze na klíčové dopravní stavby, dominovaly předvolební debatě Hospodářské…
Cena není vždy to nejpodstatnější
Viktor Lavička (ANO) připomněl zkušenosti s tendry na nové linky v Praze a Středočeském kraji, kde podle něj dávalo smysl spojit soutěže do jednoho celku. Naopak v případě Jihočeského kraje a jeho sousedů by taková spolupráce podle něj význam neměla. Soutěže mají fungovat hlavně tam, kde je velká poptávka a atraktivní tratě. A to se podle něj na jihu Čech daří.
Problémem je podle Lavičky přílišný tlak na cenu, který provází všechny veřejné zakázky, nejen v dopravě, ale i například ve stavebnictví. Nižší nabídková cena se totiž často dohání dodatečnými výdaji a výsledná částka tak nízká nezůstane. „Ze zkušeností mého syna z cest do Brna vím, že vybavení vlaků je často nehodné lidí, kteří v něm jedou,“ doplnil Lavička. Podle něj navíc samotná železniční síť není v dobrém stavu, a proto na ni nelze nasazovat nejmodernější soupravy, které by přinesly cestujícím vyšší komfort.
Psali jsme
Železniční systém Evropské unie, jehož součástí je také česká železniční síť, prošel v posledních třech dekádách celkovou proměnou. Ta v naprosté…
Monopol státního dopravce musí skončit
Libor Vondráček (SPD) zdůraznil, že samotný pojem liberalizace znamená svobodu – a právě tu je podle něj třeba přinést i na železnici. Monopol Českých drah je podle něj nutné narušit, protože konkurence, například v podobě RegioJetu, už dříve donutila státního dopravce modernizovat vlaky a nabídnout cestujícím vyšší komfort.
Stejně jako Král by si přál „liberalizaci bez přívlastků“, i když připouští, že v současné době to není reálné. Do budoucna by to však měl být jasný cíl českého státu. Vondráček zároveň upozornil na dilema při nastavování soutěží: „Jakmile bude tendr příliš obecný, lidé si budou stěžovat na nedostatečné služby. Když tendr bude příliš podrobný, do soutěže nepustíme tolik dopravců, popřípadě si někdo bude stěžovat, že je to šité na míru konkrétnímu dopravci.“