foto: RAILTARGET/Jiří Svoboda, generální ředitel Správy železnic
Bezpečnost provozu, dekarbonizace, autonomní vlaky i příchod mladé generace – to jsou témata, která rezonovala v rozhovoru s generálním ředitelem Správy železnic Jiřím Svobodou na konferenci Železnice Pardubice. Akci, kterou pořádal Martin Kolovratník a jeho tým, Svoboda ocenil nejen pro vysokou odbornou úroveň, ale i kvůli silné účasti studentů, bez nichž se budoucnost železnice neobejde.
Pane generální řediteli, jaký je aktuální stav zabezpečení železnice v České republice?
Nastala velká změna v podobě zavedení výhradního provozu pod systém ETCS, takže bezpečnost se skokově zvýšila, zejména na vyjmenovaných koridorových úsecích v rozsahu 622 km. Aktuálně pokračujeme dále ve scénáři národního implementačního programu, který byl stanoven vládou. Stojíme si dobře a bezpečnost bude nepřetržitě růst.
Setkáváme se na konferenci Železnice Pardubice, kde byla mimo jiné prezentována myšlenka autonomního vlaku. Jde podle Vás o správnou cestu pro železnici budoucích let?
Autonomie je správná cesta, je ovšem otázka, na kterých tratích bude využívána. Osobně tento posun, který v Evropě nemá obdoby, vnímám spíše jako příležitost pro využití v jiných záležitostech, než že hnací vozidlo nebude mít přímou obsluhu, kterou nahradí technika. Opět jsme u systému ETCS, který je stěžejní na trati, kde autonomní vlak jezdí. Je v tom tedy velká budoucnost, zejména když vidíme, co vše lze díky tomuto systému využít.
Psali jsme
Česká společnost AŽD přepsala dějiny evropské železnice s autonomním vlakem EDITA, který zvládá přepravu cestujících na otevřené trati bez přímého…
V rámci své prezentace jste na konferenci mluvil o moderních technologiích a dekarbonizaci železnice. Jaké kroky v tom Správa železnic plánuje udělat v příštích letech?
Železnice byla vždy „čistší“, zejména tam, kde byla elektrizace, tedy trakční vedení. Existuje docela smělý program, který uvádí, na kterých tratích bude postupně přibývat trakční vedení. Zatím máme bohužel pouze zhruba třetinu tratí vybavenou trakcí čili elektrickou energií. Rozvoj je tedy stanoven určitým plánem. To navazuje na další nový fenomén, a to jednotky BEMU čili bateriové vlaky, které u nás začaly jezdit. Jedná se o soupravy, které zvládnou jízdu i bez elektrické energie, neboť ji mají s sebou. Rozvoj je aktuálně velký – všechny tyto kroky představují synergii k tomu, aby dekarbonizace nastala.
Dalším krokem k dekarbonizaci může být i vodík. Myslíte si, že jednou nastane doba, kdy i v Čechách bude jezdit vodíkový vlak?
Nemohu popřít sám sebe, neboť já jsem ve vodíkových vlacích od začátku neviděl správný směr. Vzhledem k tomu, že existují letité zkušenosti v zahraničí, například Rakousko už rovnou rozhodlo, že všude bude trakční vedení, tak to vnímám jako slepou uličku. Zejména v souvislosti s ekonomikou, možnostmi uskladnění, původu výroby, jestli jde o zelený vodík a tak dále. Já bych spíše fandil elektrice jako takové.
Psali jsme
Jedna jízda vlakem místo autem ušetří tolik emisí, jako 38 týdnů recyklace. Srovnání, jak velký dopad mají ekologické kroky oproti jedné jízdě vlakem vyčíslila…
Pojďme se na závěr podívat na situaci v železničním sektoru: Zatímco osobní doprava narůstá, tak ta nákladní klesá. S tím souvisí i různé poplatky za použití železniční dopravní cesty. Dotýká se krize nákladní dopravy Správy železnic a jejího rozpočtu?
U nás je to vázané na fakt, že uživatel, tedy dopravce, platí poplatek za použití dopravní cesty. V současné době vidíme, že existuje tendence poklesu objemu přepravy. Neplatí to ale úplně všude – nyní narážím na rozdíl mezi různými typy přeprav versus ucelené kontejnerové vlaky. Není to tedy úplně srovnatelné, ale pokles zde je. U Správy železnic je pokles v řádu vyšších desítek milionů, tedy se nedá říct, že by měl přímý vliv na chod společnosti.
Úplně na závěr: Jaký je Váš dojem z dnešní konference? Ptám se v tom smyslu, že jde asi o jedinou oficiální konferenci, která díky návštěvnosti studentů a diskusi se studenty může přitáhnout mladou krev k železnici. Vnímáte to tak?
Vy jste to řekla za mě. Upřímně, navštěvuji hodně konferencí a vždy se snažím v tom setkání najít něco pozitivního, ať už v rámci svého obohacení nebo u posluchačů. Je nezbytné, abychom oslovili novou generaci. Správa železnic potřebuje příchod nových zaměstnanců, zejména v elektrotechnických oborech a v IT oborech. To vše se snoubí tady v Pardubicích, nejen díky tomu, že je zde tolik vysokých i středních škol, ale že se konference odehrává přímo v areálu pardubické univerzity. Takže zde vidím obrovský přínos, abychom seznamovali lidi s tím, o čem dnes železnice je. Není to jen o tom, co vidí na kolejích.