EU version

Bezpečnost na železnici je klíčová. Investujeme do simulátorů a aplikací pro strojvedoucí, řekl ve Sněmovně šéf ČD Cargo Tóth

Bezpečnost na železnici je klíčová. Investujeme do simulátorů a aplikací pro strojvedoucí, řekl ve Sněmovně šéf ČD Cargo Tóth
foto: P. Müller/Předseda představenstva a výkonný ředitel ČD Cargo Tomáš Tóth (vpravo)
13 / 09 / 2022

Redakce RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s předsedou představenstva ČD Cargo, Tomášem Tóthem z Poslanecké sněmovny, kde proběhl seminář Bezpečnost na železnici. Toto setkání špiček dopravního sektoru mělo záštitu předsedy Podvýboru pro dopravu, Ondřeje Lochmana (STAN). Tématem rozhovoru s šéfem ČD Cargo byla právě bezpečnost na železnici a také konkrétní opatření, která v této oblasti největší český nákladní dopravce realizuje.

Jsme na semináři Bezpečnost na železnici, který se koná pod záštitou předsedy Podvýboru pro dopravu, Ondřeje Lochmana. Jak hodnotíte průběh semináře a co vnímáte jako jeho nejzásadnější sdělení?

Velmi děkuji za zorganizování tohoto semináře, kdy se konečně dostáváme v oblasti bezpečnosti železnice při debatách o implementaci ETCS do větších detailů a celkového uvědomění problematiky. Samozřejmě, že je to občas názorově různorodá debata a zaznívají názory, které většina z nás dopravců zastávala, řekněme, mezi roky 2016-17, tedy před prvními projekty na zástavbu palubní části ETCS do již provozovaných vozidel. Ano, velcí dopravci museli začít s implementací podstatně dříve z důvodů velkého množství vozidel, které je třeba vybavit. Část flotily je tak již nyní vybavena a další vozidla přibývají každý měsíc, aby se termíny pro konkrétní tratě dle národního implementačního plánu stihly.  Je to hlavně o penězích, kapacitních možnostech výrobců, času potřebného pro samotnou zástavbu vozidel staršího data výroby, které, na rozdíl od nových, nejsou již z výroby vybavena tímto zabezpečovačem. O to více si cením jasného stanoviska ze strany Ministerstva dopravy ČR a Správy železnic, jež tu dnes zaznělo. Na páteřní tratě TEN-T zavádíme plnohodnotné ETCS v tzv. Level 2 a Baseline 3, na tratě vedlejší pak ETCS v režimu Limited Supervision a na ty nejméně vytížené tratě tzv. ETCS STOP (v podání hnacího vozidla také označované jako tzv. automatická brzda). Do roku 2030 by měla být zprovozněna celá páteřní síť a následně do roku 2040 tratě ostatní.

ČD Cargo stojí před podpisem smlouvy na zakoupení simulátorů pro výcvik strojvedoucích. Je podle Vás výcvik na simulátorech pro zvýšení bezpečnosti provozu na české železnici důležitý? Měli by ho absolvovat všichni strojvedoucí?

Simulátory jsou velmi důležitým nástrojem pro prevenci a předcházení vzniku mimořádných událostí. Mají tak své místo v celém systému bezpečnosti na železnici. Z mého pohledu jsou simulátory důležité hned ze tří důvodů. Jednak přináší vyšší kvalitu a úroveň školení nových i stávajících strojvedoucích, dále pak umožňují simulovat situace, které bezprostředně předchází vzniku mimořádné události a kolegové strojvedoucí si tak mohou vyzkoušet své reakce a správnost postupu řešení. A konečně, ne však v poslední řadě, podpoří výcvik strojvedoucích při zavádění nových technologií, např. zmíněného ETCS. Konkrétně z pohledu ČD Cargo – aktuálně podepisujeme smlouvu na nákup a implementaci kabinového simulátoru, který počínaje rokem 2024 budeme provozovat u sesterské společnosti DVI v České Třebové a zároveň pořídíme i stolní, nebo chcete-li mobilní simulátory, pro potřeby rychlejšího seznámení strojvedoucích s novými technologiemi.

Trendem v oblasti zvýšení bezpečnosti provozu na železnici jsou rozhodně aplikace. ČD Cargo takovou aplikaci pro své strojvedoucí již má. Jaké jsou její hlavní výhody a plánujete například její rozšíření?

Nutnou podmínkou pro zajištění bezpečnosti na železnici je seznámení se všemi změnami na infrastruktuře. Dnes opravdu rozsáhlá modernizace infrastruktury, spojená s velkým množstvím změn a omezení, přináší diametrálně větší množství změn rozsáhlé papírové dokumentace. Proto jsme po digitalizaci tzv. tabelárního jízdního řádu a tabulek traťových poměrů připravili aplikaci, ve které má strojvedoucí všechny potřebné informace o pojížděné trati na jednom místě. Tyto informace pak promítáme do mapového nebo tzv. tabelárního podkladu. Aplikace upozorňuje vizuálně i akusticky na poslední změny na infrastruktuře a umožní strojvedoucím se před směnou dopředu seznámit se situací na dlouho nepojížděné trati.

Na dnešním semináři byly představeny statistiky nehodovosti a mimořádných událostí. Je podle Vás provoz na české železnici bezpečný?

Železnice je jedním z nejbezpečnějších dopravních oborů, ale je třeba si přiznat, že ani nám se mimořádné události nevyhýbají, a to mnohdy s fatálními následky. Je tedy naprosto relevantní se bavit o co nejlepším zabezpečení naší železnice.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace