EU version

Baltic Express prodloužíme až do Ustky, řekl exkluzivně ředitel PKP Intercity

Baltic Express prodloužíme až do Ustky, řekl exkluzivně ředitel PKP Intercity
foto: RAILTARGET/Janusz Malinowski, ředitel PKP Intercity
06 / 10 / 2025

RAILTARGET přináší exkluzivní rozhovor s předsedou představenstva a generálním ředitelem PKP Intercity Januszem Malinowskim. Na veletrhu TRAKO jsme hovořili o miliardových investicích polského národního dopravce, postupující liberalizaci a prodloužení trasy Baltic Express podél baltského pobřeží.

Pane řediteli, jsme na letošním veletrhu TRAKO 2025 ve vlaku národního osobního železničního dopravce PKP Intercity. Připravujete se na budoucí situaci na železničním trhu, která je úplně nová. Celkově v Evropě prožíváme renesanci osobní dopravy, na rozdíl od krize přeprav nákladních. Řekněte nám, jaká je současná situace na polském trhu?  

PKP Intercity v průběhu posledních dvou let zvýšilo nabídku cestování o 20 % a s novým jízdním řádem v prosinci celková nabídka vzroste oproti roku 2024 o 27 %. Realizovali jsme toto navýšení s existujícím vozovým parkem tím, že jsme výrazně zlepšili využití železničních vozidel. Abychom mohli dále naše služby rozšiřovat a připravit se na liberalizaci, budeme samozřejmě potřebovat investovat. V tuto chvíli máme podepsané kontrakty na vozidla – lokomotivy, trakční jednotky z firmy Newag, nové vagóny z firmy H.C. Cegielski a modernizované vagóny z našeho holdingu z firmy PKP Intercity Remtrack, hybridní lokomotivy z PESA Bydgoszcz – v celkové výši 16,5 mld. PLN. Jsme těsně před podpisem kontraktu na 42 patrových kapacitních jednotek s opcí na dalších 30 a s celkovou dobou servisu 30 let. Od těchto jednotek si slibujeme, že nám dají výraznou konkurenční převahu z hlediska operativních nákladů oproti klasickým osobním dálkovým vlakům. Kromě rozsáhlého investičního programu do vozidel investujeme také v hodnotě 3,5 mld. PLN do technického zázemí. Protože pro udržení kvalitu cestování je nutné modernizovat technické zázemí. Budujeme haly v Přemyšli, pokračujeme v pracích ve Varšavě, zahájíme výběrová řízení na stavby v Bialystoku, v Lublinu, v Lodži a v Gdyni. 

Připomněl jste největší výběrové řízení na vlaky v historii Polska. Podobně v rekordní výši se chystá tendr na patrové vlaky v ČR. Jakou vidíte možnost pro rozvoj domácího průmyslu, když finální účastníci výběrového řízení byly dvě zahraniční firmy? 

Snažili jsme se dosáhnout toho, aby co největší část z této zakázky směřovala do závodů na území Polska. Vlaky tedy budou vyráběny v Polsku a výrobce (pozn. firma Alstom) deklaroval, že 90 % produkce bude z Polska. Deklaroval to i druhý účastník, firma Stadler. Vybírali jsme tak z tohoto pohledu mezi městy Siedlce, kde vyrábí Stadler a Chorzów, kde má výrobu Alstom. Vlaků těchto firem jezdí stovky a jsou všeobecně známé v celé Evropě, proto zde existuje jen malé riziko, že získáme vlaky, které budou mít poruchy nebo nedostatečnou kvalitu. Postarali jsme se tedy jako PKP Intercity o to, aby se mohl účastnit domácí průmysl a také, jak jsem již zmínil, do domácího průmyslu směřují naše zakázky ve výši 16,5 mld. PLN.  

Liberalizace podle eurounijního práva nastoupila v roce 2024, v Polsku díky prodloužení smluv bude rozhodujícím rokem a přelomem pro objednavatele veřejné železniční dopravy rok 2030. 

Výběrová řízení začnou podle mého názoru už před koncem roku 2027. Chceme se jako PKP Intercity co nejlépe připravit. Trh osobní železniční dopravy je v Polsku obrovský, odhaduje se na 100–140 miliónů osobokilometrů/rok. PKP Intercity obsluhuje v současné době asi 85 miliónů osobokilometrů. Pro představu to představuje ročně vypravit 150 000 vlaků a 2200× objet zeměkouli po rovníku.  

Vlaky PKP Intercity nekončí na polské hranici. Spolupracujete zejména se sousedními státy. Jaké máte plány v mezinárodních spojeních?   

V loňském roce jsme uvedli do provozu spojení Baltic Express. Ve spolupráci s ČR jezdí čtyři páry vlaků denně z Gdyně, přes Poznaň, Vratislav do Prahy a těší se velké popularitě. Od nového jízdního řádu v prosinci rozšíříme naši nabídku mezinárodních spojení. V současné době jich ve všech směrech z Polska provozujeme 37 a od prosince jich bude 51. Přibydou nová spojení do Berlína, do Lipska, do Prahy a do Vídně i noční vlaky. Také rozšíříme spojení do Litvy a na Ukrajinu a ve všech případech spolupracujeme s dopravci těchto zemí. 

Mám velmi dobrou zprávu pro české čtenáře. Baltic Express chceme učinit v příštím roce ještě atraktivnějším. Baltic Express z Prahy nebude končit v Gdyni, ale bude pokračovat podél pobřeží baltského moře až do Ustky. Věříme, že se setká s velkým zájmem českých turistů, kteří se budou moci dostat vlakem až na krásné části baltského pobřeží. Jednáme o tom už s Českými drahami. 

Současně s liberalizací v Polsku se začíná ve střední Evropě budovat nová infrastruktura vysokorychlostních železnic. Cílem je mít mezi Rail Baltica a jižní Evropou a západoevropskou sítí VRT a střední a východní Evropou moderní železniční systém. Jak se chystá PKP Intercity využít v podmínkách liberalizace tuto novou síť a počítáte s nasazením již těch vlaků, které nyní soutěžíte a objednáváte? Pro čtenáře RAILTARGET je zejména důležité spojení mezi Polskem a ČR, přes Katovice, Ostravu, Brno až do Rakouska. 

V současné době realizuje Polsko a investor akciová společnost CPK základní část budoucí sítě vysokorychlostních železnic. Tzv. „Y“ z Varšavy přes Lodž do Vratislavi, s cílem jezdit jednou až do Prahy a z Varšavy do Poznaně směrem na Berlín. Připravujeme se, chceme být jedním z klíčových dopravních operátorů na této nové infrastruktuře. Chceme jako PKP Intercity zde na veletrhu ohlásit vypsání výběrového řízení na vlaky určené pro vysokorychlostní tratě. V první etapě uvažujeme o dvaceti vlacích s opcí na dalších 35, které by jezdily rychlostí 320 km/h. Nasadili bychom je z Varšavy na Poznaň do Štětína a do Berlína a také přes Lodž do Vratislavi. Později bychom chtěli dopravu na této síti rozvíjet směrem k Rail Baltica, do ČR, na tratích do Německa. Tendr zahrnuje nejen vlaky, ale i servisní centrum pro zajištění oprav a modernizací během celého životního cyklu o délce třiceti let.

Tagy