EU version

Ambasador DAC Lochman: V roce 2030 by měl být přechod na automatické spřáhlo možný

Ambasador DAC Lochman: V roce 2030 by měl být přechod na automatické spřáhlo možný
foto: Archives/Ambasador DAC Lochman: V roce 2030 by měl být přechod na automatické spřáhlo možný
23 / 06 / 2022

V rozhovoru s ambasadorem digitálního automatického spřáhla, Liborem Lochmanem, se dozvíte více informací o tom, co mohou dopravci v tomto ohledu očekávat. Bude možné montovat DAC jen na nové vozy, nebo bude must být umístěno i na ty staré? I to se dozvíte v tomto rozhovoru.

Jak hodnotíte průběh dnešní konference a její hlavní témata?

Samozřejmě jako každá jiná konference, která se konala fyzicky, prezenčně, tak výborně, protože je možnost si nejen vyposlechnout, co se děje v rámci témat nastavených dopředu před konferencí, což byla digitalizace, vývoj technologie, business opportunities for wagon keepers, ale taky možnost si popovídat s přednášejícími o přestávkách, kde jsou, jaké mají potíže, co by potřebovali zlepšit, kam se dostat a tak dále. Takže v každém případě velmi pozitivní a jsem rád, že takové akce se opět konají.

To je hlavní benefit, možnost setkání face-to-face. A jaký je Váš osobní názor na modernizaci a digitalizaci železnice?

Bez toho to nepůjde, že ano. Bez modernizace železnice nebudeme konkurenceschopní, to znamená – i když dnes to bylo hlavně o vlastnících a provozovatelích vozů, je to obecně stále o nákladní železniční dopravě, kde máme velké cíle a Vy to víte moc dobře, že máme velké cíle a ty nepůjdou naplnit bez toho, že bychom nemodernizovali dráhu, nejen tu nákladní železniční dopravu, ale vůbec celou infrastrukturu. Jedna z našich největších ambicí je zvýšit objemy, a to půjde pouze se zvýšením kapacity infrastruktury, digitalizací traffic managementu a taky služeb pro zákazníky, abychom je přitáhli k železnici.

Vy jste ambasadorem projektu Digitálního automatického spřáhla. Můžete říci něco k tomuto projektu?

Digitální automatické spřáhlo asi nebude nové pro vaše čtenáře, takže o tom nebudu muset nic vysvětlovat. Z hlediska té polohy, ve které se nacházím jako ambasador pro střední, východní a jižní Evropu, tak to je hlavně o tom, jak zmapovat situaci a připravenost vůbec na přijetí spřáhla v průběhu 7, 8, 9 let, záleží na té připravenosti. Ta moje role je pak opravdu zmapovat tu situaci, zjistit připravenosti, obchodní příležitosti, které ten přechod přinese a taky zprostředkovat informace o přípravě migrace, možnostech financování, což je jedna z nejproblematičtějších věcí a přípravě technologie, protože ta musí být robustní, abychom mohli nahradit ty šroubovky.

Ještě se zeptám – plánujete k tomuto tématu nějaké semináře nebo osvětové akce? Jednáte například se sdruženími nákladních železničních dopravců, jako například na Slovensku AROS a v Čechách ŽESNAD?

Přesně tak to je, já jsem dokonce právě proto, že musím sestavovat reporty z jednotlivých zemí, tak v Bratislavě jsem už takovou akci s AROSem a ŽVKV uspořádal. Tento pátek pak budu jednat v Praze s českými zástupci, to znamená s SPV, ŽESNADem, budou tam pak i přímo zástupci členů čili nákladní železniční společnosti, vlastníci vozů nebo také zástupci Ministerstva dopravy. Bude to velice zajímavé jednání, protože se sejdou představy o tom, co je a není možné od spřáhla očekávat.

Nákladní železniční dopravci vidí v digitálním automatickém spřáhle, myslím tím například společnost METRANS, hrozbu toho, že nebudou konkurenceschopní. Navrhují, aby automatická spřáhla byla montována jen na nově vyprodukované vagony, a ne na ty staré. Co si o tomto názoru myslíte?

Musíme si uvědomit, že takovéto názory existují a nelze je ignorovat, proto se to nesnažím na sílu tlačit, ale spíše naslouchat názorům a problémům, které souvisí s nasazením automatického spřáhla. Ten nápad, že by se to zavádělo jen na nové vozy asi není příliš reálný, musíme totiž relativně rychle přejít na novou technologii, aby vozy byly propojitelné všude v Evropě a netvořili jsme bariéry mezi jednotlivými státy podle stupně připravenosti na spřáhlo, takže jej nelze dávat jen nové vozy, musí se dostat i na vozy staré, proto se nebavíme o příštím roce, ale o roce 2030, kdy by takový přechod měl být možný.   

 

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace