EU version

Aktuálně: Alternativní pohony na české železnici z pohledu výrobců kolejových vozidel

Aktuálně: Alternativní pohony na české železnici z pohledu výrobců kolejových vozidel
foto: Redakce RAILTARGET/Aktuálně: Alternativní pohony na české železnici z pohledu výrobců kolejových vozidel
05 / 06 / 2023

Ostravské dopoledne se na konferenci na RAIL BUSINESS DAYS 2023 neslo v duchu alternativních pohonů na české železnici z pohledu výrobců železničních kolejových vozidel. Za své společnosti prezentovali Roman Kokšál, generální ředitel Siemens Mobility ČR, Tomáš Ignačák, President CZ/SK, Škoda Group, Krzysztof Zdziarski, generální ředitel společnosti PESA Bydgoszcz a Dan Kurucz, výkonný ředitel ALSTOM Czech Republic.

Podle Romana Kokšála, generálního ředitele Siemens Mobility ČR, jsou vodíková vozidla oproti těm bateriovým schopna projet výrazně delší trasu. Takováto výhoda si ale podle jeho slov nese plno výzev. Společnosti tak musí být schopny vozidla nejen vyrobit, ale také primárně napájet.

Tomáš Ignačák, President CZ/SK, Škoda Group, představil pod heslem „Nízkoemisní zítřek“ nové trendy BEMU a HEMU. Nová technologie BEMU prodlouží dojezd a zvýší počet cyklů baterií, je však nutno vyrobit o přibližně 10 % více energie pro její povoz, než pro EMU (bateriová jednotka). BEMU je možno provozovat na stávající infrastruktuře Správy železnic a dílčí investice do infrastruktury mohou výrazně rozšířit další provozní nasazení. Pro HMU a HEMU (vodíkové jednotky), je nutné vyrobit přibližně 3x více energie než při provozu na elektrizované trati. Je zde však absolutní absence infrastruktury v ČR, konkrétně pak plnících stanic. Vysoké provozní náklady jsou však částečně eliminované v případě nasazení HEMU. Budoucí náklady do infrastruktury se očekávají vysoké.  

Krzysztof Zdziarski, generální ředitel společnosti PESA Bydgoszcz, se vyjádřil k připravovaným projektům nejen pro České dráhy, mezi které spadají například nové jednotky RegioFox, ale například také nový PROJEVT RJ pro společnost RegioJet. Přiznal, že společnost pracuje mimo nízkopodlažních lokomotiv také na lokomotivách dvoupodlažních a podobně jako jeho předchůdci se zmínil o předváděcím testování vodíkových vozů, které podle jeho slov vypadaly velmi slibně, přičemž je společnost s výsledky více než spokojená.

Dan Kurucz, výkonný ředitel ALSTOM Czech Republic, začal svou prezentaci slovy: „O alternativních pohonech má stále smysl mluvit dále“.  Společnost ALSTOM je jedinou společností aktuálně provozující vodíkové vlaky a podle slov výkonného ředitele jsou tak jedinými, kteří mají jak pozitivní, tak i negativní zkušenosti s vodíkovými vlaky. „Vodík slouží jako úložiště energie, není tedy nutně pravda, že je potřeba vyrobit 3x více energie,“ reagoval na prezentaci svého protějšku ze společnosti Škoda Group. Dále podle Dana Kurucze není problém vybudovat plnící stanice pro vodíkové vlaky a problém s jejich vybudováním vidí spíše v administrativě a také v konzervativnosti železniční infrastruktury. 

Tagy