EU version

ACRI: Železniční průmysl táhne vpřed, roste rychleji než česká ekonomika

ACRI: Železniční průmysl táhne vpřed, roste rychleji než česká ekonomika
foto: redakce RAILTARGET/konference ACRI
05 / 03 / 2025

Český železniční průmysl jede na plný plyn a zůstává jedním z motorů domácí ekonomiky. Na výroční konferenci ACRI zazněla čísla, která mluví jasně – ale nejen o úspěchu. Které firmy táhnou odvětví vpřed?

Ve středu 5. března 2025 se v pražském hotelu Grandium uskutečnila tisková konference Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Akce, která se konala u příležitosti 30. výročí této organizace, přilákala klíčové představitele oboru. Na akci nechyběl ani ministr dopravy Martin Kupka, generální ředitelka ACRI Marie Vopálenská či klíčoví hráči z firem jako Škoda Group, VÚKV, AŽD nebo Bonatrans Group. Společně hodnotili uplynulý rok a nastínili budoucnost české železnice. A ta vypadá slibně.

ACRI: Česká železnice jede nahoru, export drží stabilních 50 %

České železniční firmy mají za sebou silný rok. Obrat celého sektoru dosáhl 133 miliard korun, což znamená meziroční růst o 2,3 %. Z toho polovina této částky pocházela z exportu. A to v době, kdy se průmysl v Evropské unii potýká s poklesem. Pro srovnání – česká ekonomika jako celek rostla v roce 2024 jen o 1 %, průmyslová výroba v EU se meziročně propadla o 2,5 % a Německo, náš největší obchodní partner, dokonce o 5 %.

Výsledky firem sdružených v ACRI za rok 2024:

  • Obrat: 133 miliard Kč (+2,3 % oproti roku 2023)
  • Podíl exportu: 66 miliard Kč (50 % celkového obratu)
  • Počet zaměstnanců: 23 200 (nárůst o 300 oproti 2023)

„Český železniční průmysl se dlouhodobě řadí mezi klíčové tahouny české ekonomiky. Našim firmám se daří úspěšně získávat zakázky na nejnáročnějších trzích, kde ale často stojí proti nekalé asijské konkurenci, která využívá nefér obchodní praktiky – především nedovolené subvencování ze strany svých vlád,“ říká Marie Vopálenská, generální ředitelka ACRI, a dodává: „Díky tomu, že klíčovou prioritou českých firem jsou investice do inovací, vlastní výzkum či zkušebnictví a nejmodernější výrobní technologie, si české společnosti upevňují pozici na globální scéně. Střední Evropa a Česká republika se tak stále více stávají klíčovým centrem průmyslové produkce v oblasti dopravy.“

 

 


Které firmy si v roce 2024 vedly nejlépe?

Největší růst v minulém roce zaznamenaly firmy specializující se na kolejová vozidla, komunikační technologie a železniční infrastrukturu.

Členové ACRI s největším meziročním růstem obchodních aktivit v roce 2024:

  • CZ LOKO – železniční vozidla, lokomotivy určené pro posun a nákladní vozbu
  • Škoda Group – železniční vozidla pro dálkovou, regionální a městskou dopravu, výroba elektrických pohonů a trakčních motorů
  • FAIVELEY TRANSPORT CZECH – elektro-mechanické přístroje pro železniční průmysl a veřejnou dopravu ve městech
  • DT – Výhybkárna a strojírna – výhybky a komponenty pro kolejovou infrastrukturu
  • Kontron Transportation – komunikační technologie GSM-R

„V železniční dopravě vidíme velký potenciál, a proto do ní vláda každoročně investuje desítky miliard. Připravujeme výstavbu vysokorychlostních tratí, prostřednictvím ETCS zvyšujeme bezpečnost železnice, rekonstruujeme železniční stanice a nejvýznamnější železniční uzly, v soutěžích pro dopravce chceme zvyšovat komfort pro cestující. V neposlední řadě otevíráme také příležitosti pro naše firmy v zahraničí. To všechno přináší železničnímu průmyslu celou řadu příležitostí doma i ve světě a na jeho výsledcích je vidět, že je dokáže využít,“ okomentoval výsledky prezentované ACRI ministr dopravy Martin Kupka.

Zdroj: Tisková konference ACRI

Tagy