EU version

142 milionů cestujících a revoluce v benefitech? SVOD Bohemia exkluzivně pro RAILTARGET

142 milionů cestujících a revoluce v benefitech? SVOD Bohemia exkluzivně pro RAILTARGET
foto: SVOD Bohemia/Petr Moravec
09 / 03 / 2025

Zájem o železnici roste a členové SVOD Bohemia v roce 2024 přepravili rekordních 142 milionů cestujících. Jenže s tím přicházejí i výzvy – výluky, kapacitní problémy a náročný přechod na ETCS. Jaké jsou další plány na železnici? Příspěvky na veřejnou dopravu, modernizace tratí i lepší podmínky pro dopravce – o tom všem hovoří Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia.

Jak hodnotíte rok 2024? Jaké byly vaše největší úspěchy a hlavní výzvy?

Rok 2024 hodnotíme velmi pozitivně.

Zaznamenali jsme pokračování trendu růstu zájmu cestujících o přepravu po železnici. Za 3 čtvrtletí loňského roku jsme svezli celkem 142 milionu cestujících, což je téměř o 50% více, než za stejné období před 3 lety, kdy naše sdružení zahájilo svou činnost. Největší zájem je v regionální a konkrétně v příměstské dopravě kolem velkých aglomerací. Přispěly k tomu mimo jiné i masivní investice do nových vozidel, která jsou pro naše zákazníky jednoznačně osvědčeným lákadlem.

Největší výzvou byla pro nás bezpochyby příprava na výhradní provoz pod dohledem ETCS na vybraných hlavních tratích. Zejména konec roku byl v tomto ohledu velmi hektický. Ale první měsíc výhradního provozu v lednu letošního roku jednoznačně prokázal, že naše úsilí a úsilí všech zapojených subjektů nebylo marné. Také jsme byli velmi napjatí, jak dopadne spuštění rutinního provozu prvních akutrolejových vlaků v ČR. Zatím to vypadá velmi nadějně. Moudřejší ale budeme, až ty baterky zestárnou.

Jaký dopad měla nedávná výluka na koridoru Drahotuše – Lipník nad Bečvou na vaše členy? A jak hodnotíte spolupráci se Správou železnic ?

Díky nahrazení všech regionálních vlaků autobusy a hektickému úsilí dispečerů na Centrálním dispečerském pracovišti v Přerově se Správě železnic podařilo vyloučeným úsekem provézt všechny vlaky dálkové a nákladní dopravy bez fatálních důsledků. To nic nemění na našem názoru, že výluka Lipník – Drahotuše nebyla nezbytně nutná a že snesla odklad. Co je však horší, Správa železnic se otřepala a již deklarovala zájem na tuto výluku navázat dalšími akcemi na stejné trati. Dochází tak bohužel na naše slova, že budeme po Ferdinandce jezdit dálkovými vlaky jen po jedné koleji a že se regionální cestující ještě dlouho vlakem nesvezou.

Hodnocení spolupráce se Správou železnic má dvě roviny. Když jde takzvaně „do tuhého“ a máme společný zájem, což se projevilo například při řešení následků katastrofálních povodní, nebo zavádění výhradního provozu ETCS, je spolupráce na úrovni. Když máme z různých důvodů odlišné pohledy na stavby a omezení provozu, spolupráce drhne. Zájmy dopravců se se zájmy provozovatele dráhy a státu v těchto případech diametrálně rozcházejí. A protože je Správa železnic chráněným monopolem, jsme v nerovném postavení.

Jaké jsou vaše priority a projekty? Plánujete nové iniciativy pro podporu železniční dopravy?

Máme připravený pozměňovací návrh, který by motivoval zaměstnavatele poskytovat daňově zvýhodněné příspěvky zaměstnancům na veřejnou dopravu. Příslušný odbor veřejné dopravy Ministersva dopravy jej podpořil a nyní je tento návrh v rukou příslušných odborných útvarů na ministerstvu financí. Až získáme i jejich podporu, v což doufáme, půjdeme s ním do sněmovny. Stát nepřijde na daních ani o korunu, protože se příspěvky dnes téměř neposkytují. Navíc, 100% hodnoty tohoto firemního benefitu se „utratí“ za jízdné ve veřejné dopravě, čímž se sníží objem prostředků, kterými ji musí stát a kraje dotovat.  

Apelovali jste na řešení úzkých hrdel na klíčových tratích, například Praha – Kolín – Česká Třebová, a zmínili jste inspiraci zahraničními projekty. Jaké konkrétní kroky očekáváte v roce 2025, aby se situace zlepšila?

Jednáme a pevně věříme, že se nám podaří přesvědčit Správu železnic a hlavně Ministerstvo dopravy, že se jedná o opravdu jediný skutečně urgentní a vrcholně prioritní projekt na české železnici. Všechno snese odklad, ale zkapacitnění tohoto dlouhodobě přetíženého úseku nikoli. Většinu sousedících pozemků mezi Poříčany a Kolínem má Správa železnic ve svém vlastnictví, odpadá tak nejtěžší úloha spojená s přípravou stavby. I kdyby se realizovaly jen tzv. předjízdné koleje, bylo by to na potlesk vestoje. Doufáme, že zdravý rozum a fakta zvítězí nad předsudky a doměnkami.

Tagy