EU version

Zvěsti minulého režimu: Tajná kolej pod Kavčími horami – opravdu vede?

Zvěsti minulého režimu: Tajná kolej pod Kavčími horami – opravdu vede?
foto: Martijn Snels, Flickr/Tunel v pražském metru
22 / 03 / 2025

Pražské metro od svých počátků láká nejen technické nadšence, ale i milovníky dobrodružství. Ve spletitých tunelech metra se totiž nachází spousta tajemných míst opředených legendami.

Jedním ze záhadných míst v pražském metru je přísně tajná vládní stanice Klárov, o níž RAILTARGET informoval v nedávném článku. Co ale skrývá kusá kolej za stanicí Pražského povstání? A kam vedou zahrazené schody ve stanici Strašnická? Nebo bychom jí měli říkat spíše Strašidelnická?

Tajný tunel v metru do České televize

O významu tajné výhybky směřující na kusou kolej za stanicí metra Pražského povstání kolují zvěsti už od dob minulého režimu. Podle serveru Geocaching se jedna z konspiračních teorií zabývá myšlenkou, že se za kolejí nachází tajný kryt, za nímž se skrývá další tunel. Tím je údajně možné pokračovat dále až do areálu České televize na Kavčích horách.

Divoké představy uvádí na pravou míru Jaroslav V. Mareš na svém YouTube kanálu Badatelé. Podle Mareše tajná kolej pod areál Kavčích hor skutečně vede, ale má jen lehce přes 100 m. Taková délka stačí akorát na to, aby se sem dala odstavit jedna záložní souprava M1, která má podle údajů serveru Metroweb přesně 96,66 m. Záhada s tajným tunelem je tedy s největší pravděpodobností vyřešena.

Metro Strašnická: Další tunel a tajemné schodiště

Svou kusou kolej má podle webu Pražský patriot také stanice metra Strašnická. Místní odstavná kolej ale narozdíl od té za stanicí Pražského povstání měří jen 80 metrů. Že by se tedy tajný tunel nacházel ve Strašnicích? I v tomto příapdě je vysvětlení prozaické: Kusá kolej ve Strašnické je využívána jen pro noční spoje, které narozdíl od běžného denního provozu obsluhují kratší soupravy.

Ve stanici metra Strašnická ještě zůstaneme, jelikož tu najdeme další záhadu. Jedná se o schodiště vedoucí z nástupiště, které je ovšem na konci zahrazeno zdí. Podle deníku Metro byla původně ve stanici zamýšlena výstavba druhého vestibulu. Druhé schodiště, které do něho mělo vést, bylo vybudováno předem, aby nedocházelo k omezením v provozu metra. Vestibul však do dnešního dne nebyl postaven, a tak tu zůstaly jen schody, které nikam nevedou. 

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený Pražské metro (@prazskemetro)

 

Pojďme se na chvíli vrátit do stanice Pražského povstání. Nachází se před ní totiž ještě jedna zajímavost: Velký prostor, který zaplňuje kolejová spojka. Podle serveru iDnes umožňuje tato spojka mezi první a druhou kolejí využít stanici jako konečnou. Taková situace nastává v případě, že dojde k výjimečným událostem, například když někdo spadne do kolejiště. Vzhledem tomu, že stanice díky spojce může fungovat jako dočasné obratiště, není třeba vyřazovat z provozu celou trať.

Metro Strašidelnická

Pražské metro nás nepřestává fascinovat ani po 50 letech od doby, kdy ze stanice Kačerov vyjela první souprava. Temné a spletité tunely přímo vybízí děti i dospělé k zapojení fantazie a vytváření příběhů plných záhad a nadpřirozených bytostí. Jeden takový příběh vypráví i autorka Lucia Magašvári ve své ilustrované knize s hravým názvem Strašidelnická. Kniha vypráví o dvou bratrechm Ondrovi a Vítkovi, kteří si z metra přinesou strašidlo, jak uvádí deník Metro na svých stránkách.

Kniha od Magašvári je sice plná fantazie, ale autorka při jejím psaní vycházela ze skutečných informací o metru. Ty čerpala především od svého tchána, konstruktéra kolejových vozidel, který byl pro Magašvári velkou inspirací. Když se tedy například Ondra a Vítek dostanou tunelem mezi Malostranskou a Hradčanskou do tajné stanice, jedná se o slavný Klárov zmiňovaný v úvodu článku. Až tedy budete příště cestovat metrem, mějte oči na šťopkách a možná v temných tunelech zahlídnete i nějaká ta strašidla, řečeno samozřejmě s nadsázkou. 

Tagy