EU version

Zpátky na štreku? „Krysy“ měly jít do šrotu, teď mají naději na comeback

Zpátky na štreku? „Krysy“ měly jít do šrotu, teď mají naději na comeback
foto: Wikimedia Commons / Public Domain /Lokomotiva 151
30 / 05 / 2025

Už byly na odpis. České dráhy je poslaly do důchodu, ale teď vážně zvažují, že jim dají druhý život. Legendární „Krysy“ možná znovu vyjedou na koleje – tentokrát s novou technikou a šancí dokázat, že ještě nepatří do šrotu.

České dráhy zvažují comeback starých expresních lokomotiv „Krys", dovybaví je ETCS 

České dráhy je poslaly do důchodu a nyní obrátily a  uvažují o rekonstrukci už vyřazených federálních lokomotiv 151. Vyplývá to ze systému veřejných zakázek, na což upozornily Hospodářské noviny. Konkrétně z dokumentace vyplývá, že je chtějí dovybavit zabezpečovačem ETCS a elektroinstalací pro napájení střídavým systémem. Skutečnost, že neměly zabezpečovač se jim totiž letos v březnu, kdy dojezdily, stalo osudným. České dráhy v té době informovaly, že expresní lokomotivy končí. 

„Pokračujeme v našem plánu sjednotit a omladit vozidlový park Českých drah. Je to cesta, jak zjednodušit údržbu a snížit náklady na provoz roztříštěného vozidlového parku s velkým množstvím různých typů lokomotiv. Z pravidelného provozu nyní odstavujeme lokomotivy řad 150.2 a 151, do roka až dvou let je budou následovat také poslední stroje řad 242 a 371, které mají už jen okrajové výkony," uvedl v únoru náměstek generálního ředitele ČD Jiří Ješeta.

České dráhy obrátily...zjišťují podmínky

Dnes je ale vše jinak. „V rámci naší dlouhodobé strategie zajištění maximální konkurenceschopnosti v oblasti dopravních výkonů zvažujeme všechny možnosti technického zhodnocení i u některých starších rychlých lokomotiv,“ řekl v květnu Ješeta pro HN. Stroje, přezdívané Krysy nebo Banány, mají zdá se poslední šanci. „Takto upravená vozidla by mohla v budoucnu vhodně doplnit naši flotilu. Každá lokomotiva má svou ekonomiku,“ řekl Ješeta. České dráhy teď zjišťují, za jakých podmínek by bylo možné je efektivně modernizovat. Otázkou ale zůstává, zda bude modernizace cenově přijatelná. ČD budou rozhodovat v červnu. 

Fanoušci jsou rozpolcení: Návrat legendy, nebo pojízdná rakev?

Vedle toho se redakce RAILTARGET podívala na reakce zapálených šotoušů. „Přiznám se, když jsem tu položku v tendrech ČD dneska odpoledne viděl, vyprskl jsem smíchy. Ale je to tak – a vlastně to nějaký smysl dává. Ano, České dráhy dají ještě jednu malou šanci "Krysám" řady 151,“ napsal jeden železniční fanda ve facebookové skupině. Ne každý s ním ale souhlasil. „Jediná rozumná varianta je vybavit ETCS Messerschmitty. Jezdit pravidelně v pojízdný zastaralý rakvi s rajčákem v ruce už fakt nechce, až na pár nadšenců, snad nikdo,“ myslí si další. 

Další uživatel reaguje i na výroky o zjišťovaných cenách a podmínek. „Tady je krásná srážka s realitou. Kraje a stát chtějí nové vozy, ale když pak zjistí, kolik to stojí, tak je řev… Viz PID…,“ narážel na dopravní podniky. Jiný diskutující situaci přirovnal ke každodenní realitě: „Doma je to stejné – když zjistíte, kolik stojí nová kuchyň, ještě chvíli vydržíte se starou,“ poznamenal ironicky.   

 

 

Krysa, Banán nebo Potkan: Legenda z Plzně

Teď se trochu blíže podíváme na technické parametry těchto veteránů. Lokomotiva 151, přezdívaná Krysa, je elektrická lokomotiva, která vznikla pod taktovkou Škoda Plzeň na konci sedmdesátých let. Je většinou určena pro vozbu těžkých rychlíků nebo dálkových vlaků. Stroj s výrazným zkoseným profilem dokázal táhnout i patnácti vozové rychlíky. 

 Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejším prvním železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu nebo Vsetín do Žiliny, Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou silou 227 kN.  Lokomotivy řady 150.2 a 151 najely dohromady od uvedení do provozu více než 216 milionů kilometrů. 

Závěrem jen připomeňme, že Krysa rozhodně není ojedinělá neotřelá přezdívka. Máme zde také například KarkulkuPomeranč, Gorilu,  PrasátkoHurvínkaBardotku, UšatouHašišbednu,    Šukafon a Ceckatou

Zdroj: HN; ČD, facebook 

Tagy