EU version

Zlato v prachu, olovo v truhle: Mistrovská vlaková loupež obelstila celý svět

Zlato v prachu, olovo v truhle: Mistrovská vlaková loupež obelstila celý svět
foto: Chat GPT /Vlakové loupeže - ilustrativní
21 / 03 / 2025

Vlakové loupeže jsou často spojovány s okázalým přepadáním vlaků na divokém západě. Pojďme se ale podívat na případy, kdy byly značné obnosy ukradeny z vlaků jejich strážcům přímo před nosem.

Vlaková loupež: Záhada transportu do Paříže

Již během 19. století se můžeme setkat s méně násilnými, za to ale do detailu promyšlenými vlakovými loupežemi. Píše se rok 1885 a na vlak čekající ve stanici London Bridge jsou naloženy tři truhly plné zlata. Spoj má z Londýna směřovat do přímořského města Folkestone, zde má být náklad přeložen na loď, převezen do francouzského Boulogne a opět naložen na vlak směřující do Paříže.

Personál, který na první pohled nedotčenou zásilku v Paříži otevřel však čekalo nemilé překvapení. Vlaková loupež byla tímto na světě. Místo zlatých cihel a velkého množství mincí, které v truhlách měly původně být, je jen spousta olověných kulí. Rozjíždí se rozsáhlé vyšetřování vlakové loupeže zahrnující velké množství zúčastněných stran. Z počátku není jasné, v jaké části převozu a jakým způsobem mohlo ke zmizení cenného nákladu dojít.

Web britské dopravní policie, kde je historický průběh vyšetřování popsán, však upozorňuje na nesrovnalost ve váze zásilky při jejím opětovném nakládání na vlak ve francouzském Boulogne. To bylo jedno z prvních vodítek k tomu, že k vlakové loupeži došlo buď na území Anglie, nebo při překračování Lamanšského průlivu.

Vlaková loupež: Zdlouhavé vyšetřování

Vyšetřování vlakove loupeže se tak postupně přesunulo na anglickou stranu. Zahrnovalo vyslýchání železničního personálu i osob, které s nákladem přišly do styku. Po nějaké době se však zastavilo na místě a vypadalo to, že vyšetřovatelé jsou v koncích. Záhadné zmizení značného obnosu zlata v tehdejší hodnotě více jak 12 000 liber se nedařilo objasnit.

Věci dala opět do pohybu šťastná náhoda. Jeden z účastníků vlakové loupeže byl odsouzen za jiný zločin. Edward Agar k doživotnímu trestu za padělání, který si měl odsloužit v Austrálii, jak mimo jiné dokládá convictrecords.com.au. Edward však chtěl po nucené cestě na druhý konec světa zajistit matku svého dítěte, ženu jménem Fanny Kay, která se podle webu historic-uk.com na loupeži také do jisté míry podílela. Agar tak po svém komplici poslal Fanny značné množství peněz, které se k ní však nikdy nedostalo.

Zrazená Fanny Kay se tak rozhodla průběh celé loupeže osvětlit a její účastníky vlakové loupeže udat. Odkryla tím komplexní síť, která se skládala nejen z již zmiňovaného Edwarda Agara, který byl strůjcem celé operace, ale i z několika dalších kompliců. Jednalo se o bývalé i současné zaměstnance drah.

Vlaková loupež ve 21. století: Moderní variace na starý příběh

Bývalý zaměstnanec William Pierce, poskytl Agarovi vhled do průběhu transportu. Dalším z účastníků loupeže byl William Tester, pracoval na stanici London Bridge a kromě vysledování podrobností o pohybu zásilek pomohl také s opatřením kopií klíčů k převáženým cenostem. Posledním z lupičů vlakové loupeže byl James Burgess, který působil přímo jako strážce vlaku na železnici.

Samotnou výměnu zlata za olovo během cesty provedli Agar s Piercem. Díky opatřeným kopiím kličů a jejich schopnosti zfalšovat bezpečnostní pečeti, nezískal nikdo sebemenší podezření i potom, co opustili vlak ve stanici Dover. Nebýt tak neshod mezi pachateli, pravděpodobně by se vlakovou loupež nepodařilo objasnit. Zbývající účastníci byli tedy nakonec také potrestáni, i když jejich tresty skončily o něco mírněji, než trest samotného Agara.  

Na Čt 2 pokračování Velké vlakové loupeže. Film podle mého gusta 😊👍 pic.twitter.com/kAd0LGMGB4

— Miroslav Grün (@MiroslavGrun) May 13, 2024

Vlakové loupeže stále nejsou minulostí

Stejné překvapení jako to, které potkalo personál v Paříži v roce 1885, čekalo i na úředníky Reserve Bank of India v roce 2016. Po příjezdu vlaku, který převážel bankovky určené k likvidaci, našli ve střeše jednoho z vagonů díru, bedny s bankovkami byly poškozené a značné množství finančního obnosu chybělo. To i navzdory tomu, že po celou dobu převozu byla ve vedlejších vagonech přítomna ochranka, která nesla odpovědnost za zabezpečení celého transportu. Okamžitě se rozběhlo vyšetřování, nejen v cílové stanici Chennai, ale i na trase, kterou vlak projížděl. 

Policie si zprvu nebyla jistá, jestli pachatelé byli ve vlaku již od počátku jeho jízdy, nebo se do něj dostali až během cesty, jak uvádí článek na webu www.bbc.com, který vyšel krátce po loupeži. Rozsáhlé vyšetřování trvalo dva roky a případ se podařilo objasnit až v roce 2018. 

Rozuzlení vlakové loupeže: Zrada mezi komplici. Rozkrývání složitého plánu

Rozpletení případu ukázalo, že za loupeží stál organizovaný gang. Někteří členové gangu byli již v době odhalení uvězněni za jiné zločiny. V souvislosti s loupeží byly tak uskutečněny jen dvě zatčení, jak uvádí portál timesofindia.indiatimes.com. Zloději si nejdříve vytipovali část trasy, která byla bez elektrického vedení. Část gangu se poté během jízdy dostala střechou vagonu k bednám s penězi a několik jich vykradla. Po příjezdu vlaku do jedné ze zastávek, již bylo u trati připraveno několik dalších kompliců. Ti uloupené peníze převzali a odvezli. Když vlak dorazil do cíle, čekal na vyšetřovatele případ hodný filmového zpracování.  

Dramata na kolejích nejsou ojedinělou záležitostí. Vedle vlakové loupeže můžeme se na kolejích staly i tragické vraždy, jednou z nich je například i tragická vražda Otylie Vranské, nebo velká vlaková loupež při přepadení vlaku z Glasgowa do Eustonu. RAITARGET také psal o legendárním lupiči i idealizovaném Robinu Hoodovi. 

Tagy