EU version

Železniční velikáni: Začal jako pokladník kulečníkové herny, nakonec byl vlivným investorem. Stilwell se řídil boží vůlí

Železniční velikáni: Začal jako pokladník kulečníkové herny, nakonec byl vlivným investorem. Stilwell se řídil boží vůlí
foto: Portrait of Arthur Stilwell / Wikimedia commons/Arthur Stilwell
22 / 02 / 2024

Arthur Stilwell je jednou z klíčových postav rozvoje americké železnice. Přečtěte si příběh, plný nečekaných zvratů.

Nejprve se zaopatřit

Píše se rok 1859 a my se nacházíme v americkém městě Rochester ve státě New York. Právě zde přichází na svět Arthur Stilwell. Ten ve svém rodném městě dlouho nepobude, neboť přesvědčí rodinného přítele, aby ho zaměstnal jako pokladníka kulečníkové herny ve svém hotelu v St. Louis. Nejedná se ale o práci, které by se chtěl mladý Arthur věnovat dlouhodobě. Za několik let si najde místo u pojišťovny Travelers´ Insurance, pro kterou bude pracovat jako obchodní cestující. Tato změna povolání není ovšem dílem všemocné náhody, je to spíše důsledek špatných investic Arthurova otce, v jejichž důsledku se dostal do dluhů. Arthur tak potřeboval práci, která mu zajistí, pokud možno, dostatek peněz, aby otcovy dluhy mohl alespoň částečně splatit.

Hotel postaven Arthurem Stilwellem

Vzhledem ke své šikovnosti se vypracuje až na pozici celostátního agenta své pojišťovny. Zde vydělá nemalé prostředky nejen na splacení otcových dluhů, ale především na zajištění nejen své vlastní budoucnosti. Už nějakou dobu se totiž dvoří dívce jménem Jennie A. Woodová. Tyto prostředky mu umožní zajistit jim společný život ve stavu manželském.

Nedlouho poté se rozhoduje Arthur pro kariéru investora, a tak opouští své místo v pojišťovně. Otázkou ovšem je, kam své peníze investovat. Arthur se rozhoduje pro železnici, což je vcelku logické. Už jednou mu začátek na kolejích pomohl vybudovat zářnou kariéru v pojišťovnictví, tak proč by se mu nemohlo podařit investorskou kariéru opět na železnici.

Železničním investorem

Arthur začíná budovat Kansas City Suburban Belt Railway. Ve snaze spojit Kansas City s Mexickým zálivem po železnici začíná budovat a získávat železniční tratě pro společnost Kansas City, Pittsburg and Gulf Railroad Company (později se z ní stane Kansas City Southern Railroad), přičemž po cestě vytyčuje pozemky měst, mezi něž patří například Mena v Arkansasu, Stilwell v Oklahomě, Port Arthur v Texasu a mnoho dalších. Tento krok je naprosto logický. Je historickým pravidlem, že města nejvíce vzkvétají, když jsou v okolí dopravních cest. Obyvatel navíc v USA stále přibývá, migrace z Evropy, Asie a dalších míst nebere konce, takže ani o obyvatele nouze nebude.

Teno krok se sice ukáže jako geniální z hlediska dlouhodobého rozkvětu tohoto pruhu území Spojených států amerických, ne však tolik z hlediska investorského. Štěstěna bude stát tentokrát proti Arthurovi. Neúspěchy včetně soudních sporů, hurikánu a žluté zimnice způsobí jinak úspěšnému podniku finanční problémy a 1. dubna 1899 je Arthurova společnost KCP&G uvržena do nucené správy jedním z jejích finančníků. Jen málokdo mohl v té době tušit, že se za pouhé 2 roky objeví v Texasu obří ropné pole, které zajistí železnici budoucí úspěch.

waymarking.com

Neúspěch v podobě ztráty kontroly nad KCP&G však Arthura nevyvede z míry. Téměř okamžitě oznamuje plány na vybudování železnice, která spojí Kansas City pro změnu s Tichým oceánem. Založí kvůli tomu společnost Kansas City, Mexico and Orient Railway. Ironií je, že její osud se příliš neliší od osudu její starší sestry. Kvůli finančním problémům a mexické revoluci, vyvolané v roce 1910, je společnost v březnu 1912 nucena vstoupit do nucené správy. Pod jejími kolejemi bude objevena ropa, která obohatí jejího správce Williama T. Kempera.

Čas zúčtování

Na další pokus už Arthur ovšem nemá chuť ani čas. Ještě v roce 1912 odejde do penze a bude se věnovat psaní knih. V nich si bude mimo jiné i vyřizovat účty se svými soky z finanční sféry. Vrcholem těchto děl bude kniha „Kanibalové financí", která útočí na Johna Gatese, Harrimana a Thalmanna, muže, kteří donutili společnost KCP&G (Kansas City Southern) k nucené správě.

Arthur Stilwell zemře na apoplexii 26. září 1928 v New Yorku ve věku 68 let. O necelé dva týdny později spáchá sebevraždu jeho manželka. Oblečená do svých nejlepších šatů skočí z okna jejich manhattanského bytu ve 12. patře. Paradoxem je, že Stilwellovi po sobě zanechají majetek v hodnotě pouhých 1 000 dolarů. Zpopelněné ostatky manželů Stilwellových nebyly nikdy nalezeny.

Tak končí příběh muže, který přispěl nemalou měrou k rozvoji USA na přelomu 19. a 20. století. Přitom podle svých slov neměl se svým dílem mnoho společného. Tvrdil, že všechny jeho podnikatelské záměry mu diktovaly hlasy z duchovního světa. Jeho rozhodnutí vést železnici do místa, které se později stalo Port Arthurem, bylo prý založeno na prorockém varování, že město Galveston zasáhne přílivová vlna. O čtyři roky později, v roce 1900, město zpustošil nejničivější hurikán v dějinách Spojených států.

Zdroj: museumofthegulfcoast.org, kchistory.org

Tagy