EU version

Unikátní lokomotivu Laminátku můžete vidět v Železničním muzeu. Je vyrobená z velmi netradičního materiálu

Unikátní lokomotivu Laminátku můžete vidět v Železničním muzeu. Je vyrobená z velmi netradičního materiálu
foto: Peter Nikmon / Flickr/Laminátka
13 / 02 / 2024

Železniční muzeum Slovenska, které se nachází ve starém depu v Bratislavě, je specializované muzeum dokumentující historii dopravy na Slovensku. V prosinci přivítalo ve svých řadách 56 let starou elektrickou lokomotivu Laminátka.

Železniční muzeum Slovenské republiky je jedinou paměťovou institucí na Slovensku, která provádí komplexní dokumentační činnost v oblasti vývoje slovenských železnic. Jejich činnost spočívá ve vytváření průřezové a systematické sbírky, která představuje všechny oblasti činnosti železnic. Veřejnost se zajímá zejména o ty oblasti, s nimiž přichází do styku nejčastěji.

Železnice Slovenské republiky (ŽSR) oceňují přístup Železniční společnosti Slovensko (ZSSK), která se rozhodla poskytnout těm subjektům, které se věnují především uchování železniční historie, nepotřebné vozy a lokomotivy za velmi dobrých podmínek. Proto se do kroniky muzea dostala elektrická lokomotiva 240.028-1, která je laicky známá také pod názvem Laminátka.

emzepe / Flickr

Co je elektrická lokomotiva Laiminátka?

Jedná se o čtyřnápravovou univerzální lokomotivu, která je určena pro provoz na elektrifikovaných tratích, má střídavý napájecí systém. Vyráběla se svého času v závodech V. I. Lenina, nyní je to Škoda Holding. Charakteristickým znakem Laminatky je skříň lokomotivy vyrobená ze skleněného laminátu. Odtud pochází i přezdívka lokomotivy.

Laminatka je oblíbená mezi železničními nadšenci. Jedná se o lokomotivu, která je určena pro traťovou službu všeobecného určení na trati napájené střídavým trakčním systémem. Spolu s lokomotivami S 489.0 a S 499.1, které dosahovaly maximální rychlosti 140 km/h, patřily k továrnímu označení 47 E. Celkem bylo vyrobeno 255 lokomotiv, které se vyznačovaly typickým designem.

Peter Nikmon / Flickr

Tento unikátní stroj byl vyroben v roce 1968, kdy do Československa vtrhla vojska Varšavské smlouvy. Československé státní dráhy jej převzaly v létě téhož roku a přemístily do depa v Bratislavě. Po 12 dnech byla lokomotiva podrobena zkouškám. Na trati Bratislava - Břeclav lokomotiva dosahovala rychlosti až 150 km/h. V roce 1991 byla přesunuta do depa Nové Zámky. Na jihu Slovenska sloužila až do 10. prosince 2023, kdy vypravila poslední vlak. O 3 dny později byla převezena do Železničního muzea ve starém lokomotivním depu v Bratislavě.

Zdroj: armypatriot.sk, zsr.sk

Tagy