EU version

Ze středočeských lokálek zmizí vlaky. Havlíček slibuje změnu

Ze středočeských lokálek zmizí vlaky. Havlíček slibuje změnu
foto: Archiv/ Karel Havlíček
26 / 11 / 2021

Dosluhující ministr dopravy Karel Havlíček oznámil změny ve financování regionální železniční dopravy. Před volbami se snažil zabránit plánu Středočeského kraje na zrušení některých pravidelných spojů. Plán nakonec prošel v redukované verzi, ovšem nikoli díky ministerstvu dopravy, nýbrž díky ochotě obcí tratě spolufinancovat. Ministr dopravy chce nastavit systém, který by opakování této situace zabránil.

Na řadě lokálek ve Středočeském kraji se zastavuje provoz. Na otázku, proč stát v současnosti objednává rychlíky a expresní vlaky si lze odpovědět jednoduše. Za provoz spěšných a osobních vlaků odpovídají kraje. Kvůli změnám v přerozdělování financí z daní však nemá Středočeský kraj dostatek prostředků na všechny spoje a připravil proto seznam tratí, za které už nechce platit. další razantní zásah do veřejné dopravy znamenala i proticovidová opatření. Své k tomu řekl i krajský radní pro dopravu Petr Borecký (STAN): „Proticovidová vládní opatření způsobila obrovské propady ve veřejné dopravě, že kraje to nejsou schopné ufinancovat. Nemá cenu udržovat při životě lokální železniční trať, kde jede motorákem pět lidí.“

Seznam omezení kraj nakonec zredukoval, i tak skončí provoz na šesti tratích. Za to, že provoz nezanikne definitivně, můžeme vděčit především obcím, které souhlasily s přispíváním na něj. Přesto už ale například do Dobříše pojede denně pouhých pět vlaků oproti stávajícím dvanácti. Systém kritizuje i dosluhující ministr Karel Havlíček: „Za nejhorší považuji, že je to šité horkou jehlou. Všechny lokální tratě v České republice jsou prodělečné a všechny se musí dotovat, bavme se o míře. My jsme navrhovali, ať se to o rok odloží a mezitím se najde nástroj, jak se podpoří více jednotlivé kraje.“

Jak ukazuje velký zájem lidí o konec lokálek, z tématu zachování vlaků se stává citlivá otázka, která rezonuje i mezi politiky. Především mezi těmi komunálními, protože je za rok čekají volby. Změnu proškrtaného jízdního řádu v příštím roce tedy nelze nevyloučit.

Tagy

Cookies nám pomáhají k Vaší spokojenosti

Tento web používá soubory cookies k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti.
Používáním tohoto webu s tím souhlasíte.

Další informace