foto: RAILTARGET/Eso
Když na trati zaburácí charakteristický zvuk lokomotivy řady 363, každý železniční nadšenec ví, že jde o legendární „Eso“. Tato mašina je synonymem pro spolehlivost a výkon, který ji katapultoval mezi oblíbené lokomotivy českých železnic. I když se pomalu stahuje do pozadí, její místo v historii zůstává nezapomenutelné.
O této lokomotivě lze říci, že se jedná o jednu z důležitých a oblíbených lokomotiv v České republice. Lokomotiva řady 363 přezdívaná také někdy jako „Eso“ je výkonná a spolehlivá mašina, která se stala pracovním koněm českých železnic a získala si respekt jak mezi zaměstnanci železniční dopravy, tak i mezi milovníky železnic.
Zvuk Esa, který pozná každý železniční fanda
Jde o nejrozšířenější českou lokomotivu pro osobní i nákladní dopravu. „Na těchto typech lokomotiv byla poprvé použita polovodičová regulace měniči s charakteristickými zvuky jednotlivých stupňů,“ konstatuje web Zeleznice600.cz.
Psali jsme
Sergej neboli motorová lokomotiva T 679.1 je jednou z nejspolehlivějších lokomotiv všech dob. Poradil si s nejtěžším nákladem i se všemi…
Má ale také charakteristický zvuk, který je pro tuto lokomotivu typický. Srdce železničářů si také získala svým výkonem. Zvláštností je, že při jízdě vydává zvuk pulzních měničů, které jsou součástí jejího elektronického systému. Tento zvuk se stal rozpoznatelným znakem této lokomotivy a je často spojován s jejím výkonem. Že je oblíbená u vlakových nadšenců je evidentní. RAILTARGET zaznamenal na sociální síti v souvislosti s touto lokomotivou řadu pozitivních adjektiv.
Psali jsme
Motorové vozy, přezdívané ”Hašišbedna”, budí pozornost nejen svým netradičním designem, ale i netypickými technickými řešeními. Původně rumunský vlak,…
„Málokterý drážní zvuk zbožňuji tak jako bzučení rozjíždějícího se Esa. Tyristory jsou vrchol vývoje! (No a drážní lidé si tam najdou i další zajímavé věci, že. Cestující na rychlíku Svitava z Brna do Prahy to dnes měli s pěkným bonusem,“ napsal na Twitteru fanoušek.
Lokomotiva „Eso“ vydává specifické zvuky především při rozjezdu a změnách rychlosti. Tento charakteristický zvuk se stal součástí její identity a je vyhledávaným zážitkem pro fanoušky železnic.
Eso: Z pracovního koně k legendě
Lokomotiva je vybavena dvěma dvounápravovými podvozky, na kterých je umístěna lokomotivní skříň prostřednictvím podvlečených příčníků. Přenos tažných sil probíhá pomocí otočných čepů. Pro odběr proudu jsou na střeše lokomotivy umístěny dva polo pantografy. Regulace výkonu je prováděna pomocí moderního tyristorového pulzního systému, který obsahuje pokročilou elektroniku s polovodičovými prvky.
Klíčovým prvkem této soustavy jsou pulzní měniče, které se nacházejí v jádru lokomotivy. Tyto měniče přijímají zpracovaný proud z trakčního usměrňovače a zajišťují regulaci výkonu pro čtyři trakční motory typu Al 4542 FiR. Tyto motory jsou umístěny v rámech podvozků a každý podvozek je vybaven jedním motorem pro každé dvojkolí, jak uvádí Atlas Lokomotiv.
Psali jsme
Motorový vůz M 260.0 neboli „Stříbrný šíp“ je na celém světě pouze jeden. Přinášíme jeho historii.
Z historie do budoucnosti
ESO je jeden ze základních prvků české železniční flotily, ačkoli v posledních letech začíná být nahrazována modernějšími modely, které nabízejí vyšší kapacitu a moderní technologie.
Nutné podotknout, že je stále důležitou součástí historického dědictví české železnice, to bezesporu také demonstruje velký počet fanoušků, které stále má.
zdroj: Atlaslokomotiv; Zeleznice600.cz