EU version

Za 666 milionů zpátky do roku 1909. Fantovka se mění k nepoznání

Za 666 milionů zpátky do roku 1909. Fantovka se mění k nepoznání
foto:/Fantova budova, vládní salónek
04 / 07 / 2025

Secesní skvost uprostřed Prahy čeká velké znovuzrození. Fantova budova hlavního nádraží míří do finále rozsáhlé rekonstrukce, která spolkne přes 666 milionů korun

Symbol pražského hlavního nádraží, ikonická Fantova budova, se blíží k dokončení velkolepé proměny. Správa železnic právě spustila závěrečnou fázi rekonstrukce jejích vnitřních prostor. Citlivá obnova vrátí život do jižního křídla a vyšších pater, a to vše s pečlivým dohledem památkářů. Cílem je, aby se budova do léta 2029 znovu rozzářila v celé své původní secesní kráse, přesně tak, jak ji Josef Fanta na počátku minulého století navrhl, informovala naši redakci tisková zpráva SŽ. 

Secesní perla znovu zazáří: Finále obnovy Fantovy budovy odstartovalo

Správa železnic pokračuje v rozsáhlé rekonstrukci vnitřních prostor Fantovy budovy na pražském hlavním nádraží. Poslední, a zároveň klíčová etapa, se teď zaměří na interiéry téměř celého jižního křídla secesního skvostu a také na vyšší patra v severní a střední části. Práce jsou naplánovány do léta 2029 a stejně jako v předchozích fázích budou probíhat pod bedlivým dohledem památkářů a restaurátorů. Celý projekt přijde na úctyhodných 666 milionů korun.

Rekonstrukce této historické dominanty, kterou navrhl architekt Josef Fanta na začátku minulého století, probíhá postupně už od roku 2019. Nejprve se zaměřila na opravu střechy a fasády. V letech 2021 až 2023 pak navázala obnova kulturních sálů v severní části, které dnes slouží jako oblíbené místo pro pořádání nejrůznějších společenských a kulturních akcí.

Fantova budova: Ministr Kupka oceňuje péči. Vrátíme se o sto let zpět

„Příkladů takto cenné secesní architektury mnoho nemáme, a je proto skvělé, že Správa železnic věnuje Fantově budově takovou péči, jakou si bezpochyby zaslouží,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a pokračuje: „Stavební práce budou probíhat pod dohledem památkářů a stejně jako minule se k nim připojí i špičkoví restaurátoři. Výsledkem bude, že interiéry budou vypadat přesně tak, jak vypadaly při otevření budovy před více než sto lety.“

Součástí obnovy jsou stávající kanceláře, ale přibudou i nové komerční prostory. Jednou z nejcitlivějších částí právě startující rekonstrukce bude bezpochyby práce na Vládním salónku, který se nachází v jižní věži u prvního nástupiště.

Sály se staly hitem, nyní se promění i příjezdová hala hlavního nádraží v Praze

„Způsob, jakým jsme obnovili první část Fantovy budovy, byl odborníky velmi ceněn. Díky pečlivé a citlivé rekonstrukci se Fantův a Sloupový sál staly tak populárními, že se tu akce konají téměř každý den,“ popisuje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Dodává, že péče o kulturní dědictví je pro Správu železnic stejně důležitá jako modernizační úsilí, a rekonstrukce Fantovy budovy je toho jasným důkazem.

 

 

 

Zásadní proměnou projde také příjezdová hala v jižní části budovy. Stavbaři zde odstraní strop z poloviny minulého století, který není původní, a to dokonce s pomocí horolezecké techniky. Nad halou tak znovu vznikne vysoký, vzdušný prostor se secesně zdobeným stropem, který vrátí hale její původní majestátnost.

Fantova budova: Praktická vylepšení pro cestující i plynulý provoz

V jižním podchodu dojde k rekonstrukci veřejných toalet a nový výtah konečně propojí jižní podchod přímo s Fantovou budovou. Celá stavba je rozdělená do tří fází, během kterých dojde k postupnému stěhování jednotlivých pracovišť. Jediné, co pocítí cestující, bude uzavření původní příjezdové haly po dobu bouracích prací.

Za realizací této rozsáhlé obnovy stojí společnosti AVERSGEOSAN GROUP. Celkové náklady dosahují přesně 666 562 662 korun a financování je zajištěno prostřednictvím Státního fondu dopravní infrastruktury.

Zdroj: SŽ 

Tagy