EU version

Z „vysavače uhlí" šampion tratí. Jak rakouský žíznivý parní obr změnil svou tvář

Z „vysavače uhlí&quote; šampion tratí. Jak rakouský žíznivý parní obr změnil svou tvář
foto: RAILTARGET/Čtyřkolák
08 / 05 / 2025

Původně žíznivý a nehospodárný parní obr z Rakouska prošel proměnou, jakou Evropa neviděla. České dráhy z něj udělaly výkonný a úsporný stroj, který místo šrotu brázdil koleje až do 80. let. Oprášený Čtyřkolák tak ukázal, co v něm doopravdy dřímá.

Co vznikne z nehospodárné lokomotivy? Československé dráhy proměnily Čtyřkoláka  v úsporný a výkonný stroj, který sloužil až do konce parního provozu. Tato zásadní modernizace se zařadila mezi nejzdařilejší rekonstrukce parních lokomotiv v Evropě a dodnes ji oceňují nejen odborníci, ale i nadšenci železniční historie. Pojďme se na to podívat blíže. 

Rakouský Čtyřkolák se proměnil v českou parní legendu

Čtyřkoláky, tedy řadu 434.0 parních lokomotiv, zakoupily nově vzniklé České dráhy od Rakouských státních drah. V Rakousko-Uhersku se vyráběly od roku 1897 a původně zde byly značeny jako 170 uvedl web ČD nostalgie. Karl Gölsdorf je navrhl především pro osobní rychlíkovou dopravu, během první světové války se ale dobře osvědčily i v nákladní dopravě.

 

 

V roce 1918 ČSD odkoupily 306 těchto lokomotiv, později přibylo dalších 71 kusů. Z celkového počtu 377 bylo poté 368 přeznačeno na řadu 434.0. Zbylých 9 nepřeznačených strojů zrekonstruovala jako vlastní projekt První Českomoravská továrna na stroje v Libni v letech 1924-1925.

ČSD zachránily stovky lokomotiv modernizací za pochodu

Nicméně jejich provoz poukázal na potíže s jejich hospodárností. Vzhledem k obrovskému počtu zakoupených lokomotiv ale nebylo možné pomýšlet na jejich vyřazení. Stroje prošly rekonstrukcí a modernizací. Změny se týkaly kotle, parního stroje a vybavení lokomotivy. V parním kotli byl vyměněn skříňový kotel a přidán přehřívač. Původní dýmnici nahradila nová s litinovým dlouhým komínem. Dvouválcový sdružený parní stroj byl nahrazen dvojčitým s vnitřním vstupem páry a ručními vyrovnávači tlaků.

Čtyřkolák: Zrození řady 434.2 - úspornější a výkonnější stroj

Po rekonstrukci tak ČSD řadu 434.0 přejmenovalo na 434.2. Její výkon se rovnal řadě 434.1 ovšem s menšími provozními náklady, proto byla u personálu oblíbeným strojem. Nezrekonstruované 434.0 nepřicházely na běžných vytížených tratích vzhledem ke své spotřebě v úvahu. Rekonstrukce těchto lokomotiv se hodnotila jako jedna z nejzdařilejších v Evropě.

Od roku 1925, kdy se vyzkoušely první modernizované 434.2 dílny ČSD rekonstruovaly další kusy až do roku 1947 především v Lounech, Plzni a Nymburce. Do tohoto roku bylo zrekonstruováno 345 těchto lokomotiv. Z původního výkonu zhruba 1100 koní se jejich výkon zvýšil na 1350-1400 koní. Na rovině uvezly stroje 1400 tun rychlostí 58 km/h.

Čtyřkolák i pro Německé říšské dráhy

V roce 1938 tyto lokomotivy začaly odkupovat Německé říšské dráhy (DR). Preferovaly je před 434.1 hlavně kvůli jejich všestrannému využití. DR tehdy odkoupily 80 lokomotiv a označily je jako 56.36, uvedlo LD Trutnov.

Lokomotivy se až do 60. let využívaly pouze na traťový provoz právě pro svou hospodárnost. O jejich zdařilé modernizaci svědčí také to, že na našich drahách jezdily až do konce parního provozu. Poslední lokomotiva 434.2 skončila svou službu v roce 1983. Jednu z nich dnes lidé mohou najít jako exponát v Národním technickém muzeu v Praze, nebo se projet historickou či nostalgickou jízdou. 

Zdroj: LD Trutnov, ČD nostalgie

Tagy