foto: Velvyslanectví Polské republiky v Praze / CC BY 3.0 PL / gov.pl/Den polské logistiky 2024
Intermodální přeprava, vliv polských přístavů nebo nový Baltic Express – to byla jen část programu, který nadchl účastníky na Dnu polské logistiky 2024 v Praze. Zazněl i příslib rychlejších spojení a lepší spolupráce.
Polské velvyslanectví 14. listopadu 2024 do Prahy pozvalo přes sto hostů, kteří se sešli v rámci Dne polské logistiky. Jednalo se především o podnikatele z oboru, ale nechyběli ani politici a novináři. Na programu byl celodenní seminář, který byl zaměřený především na podnikání a česko-polskou kooperaci v oblasti dopravy a logistiky.
Den polské logistiky 2024: Program a hosté
Velkým tématem konference byla kombinovaná intermodální doprava. Mluvilo se především o možnostech, které vznikají díky rostoucímu vlivu polských námořních přístavů a kontejnerových terminálů v rámci českých dovozů a vývozů. Probíralo se také téma silniční a železniční infrastruktury, která je klíčová v propojení obou zemí.
Na Dni polské logistiky nechyběli ani delegáti velkých a klíčových společností v oblasti dopravy a logistiky. Zazněly slova zástupců přístavů z Gdaňsku, Gdyně a Štětína-Svinoústí, přesněji Gdynia Container Terminal, Baltic Container Terminal, Baltic Hub a OT Logistics. Prostor také měli polské a české železniční společnosti PKP Cargo International, EP Logistics, Orlen Unipetrol – logistika. Nechyběl ani tuzemský magnát v nákladní přepravě ČD Cargo. Svého zástupce zde mělo také polské Ministerstvo infrastruktury. Přítomní byli i delegáti z Centra dopravního výzkumu, Hospodářské komory ČR a Ośrodek Studiów Wschodnich.
Polské přístavy na Dni polské logistiky 2024 : Specializace
Na Dni polské logistiky promluvili zástupci z přístav v Gdaňsku, který je zásadní pro polskou ekonomiku a zároveň je jedním z nejmodernějších přístavů v oblasti Baltského moře. Jedná se o klíčové logistické centrum, které spojuje Polsko s globálním trhem. Není zásadní pouze pro Polsko, ale hraje klíčovou roli pro celou střední a východní Evropu. Je to jediný přístav, ve kterém můžeme spatřit největší zaoceánské lodě. Také je jako jediný baltský přístav přímo v kontaktu s Čínou. Zabývá se širokou škálu nákladů jako například uhlím, potravinami nebo luxusním zbožím v podobě jachet. Jeho dominantou jsou také kapalné paliva a automobilový průmysl.
Dalším významným účastníkem Dne polské logistiky byl Gdyňský přístav. Chlubí se svojí modernitou a univerzalitou, díky kterým dokáže okamžitě reagovat na změny trhu. Zaměřuje se především na kontejnerovou přepravu, ale také na přepravu osobní, která je zajištěna prostřednictvím ro-ro a ro-pax loděmi. Jedná se o důlěžitý dopravní uzel mezi Polskem a Skandinávií. Můžeme zde najít například trajekty společností Stena Line nebo Finnlines, které spojují Polsko se Švédskem a Finskem.
Na Dni polské logistiky byl představen také přístav Štětín-Svinoústí. Má strategickou polohu a může tak využívat všechny druhy dopravy. K potřebné přepravě využivá především železniční tratě CE-59 a E-59, silnici E30 nebo dálnice A11 a A20. V přístavu je několik terminálů, které se specializují na mnoho různých odvětví. Najdeme zde například možnost rychlého převozu do Skandinávie. Jeden terminál je zaměřen na manipulaci a převoz sypkých a kapalných materiálů. Nechybí zde ani terminál pro lodě převážející LNG plyn, kusové zboží nebo nadměrný materiál.
Den polské logistiky a nový Baltic Express
Na semináři plném debat o společné silniční a železniční infrastruktuře nemohlo chybět ani téma o novince v dálkové železniční přepravě. Baltic Express je novinkou spolupráce Českých drah a PKP Intercity. Jedná se o rychlejší spoj mezi Prahou a severním pobřežím Polska, jehož doba trvání je kratší o zhruba čtyři hodiny. Cestující se tak mohou bez přestupu dostat z Prahy do Gdyně už za devět hodin. Vlak bude na českém území projíždět přes Pardubice, Ústí nad Orlicí nebo také Letohrad. Na polské straně pak přes Vratislav, Poznaň nebo Gdaňsk. První Baltic Express vyjede už 15. prosince.
Psali jsme
Od 15. prosince můžete vyrazit z Česka až k polskému pobřeží Baltského moře díky nové mezistátní lince Baltic express. Každý den vás pohodlný…
BUDIMEX jako organizátor Dne polské logistiky
Polská firma BUDIMEX, zaměřující se především na dopravní infrastrukturu a stavebnictví, se Dne polské logistiky zúčastnila jako jeden z organizátorů. Již několik let se zaměřuje stále více na český trh, a tak bylo samozřejmostí, že na takové akci nesmí chybět. V České republice se BUDIMEX zabývá výstavbou hydrotechnických konstrukcí, nových silnic a mostů a především stavbou železniční infrastruktury.
Psali jsme
BUDIMEX, polský gigant ve stavebnictví a infrastruktuře, se chystá zapojit do „projektu století“ – modernizace české železniční infrastruktury.…
Zdroje: port.gdynia.pl, port.szczecin.pl, portgdansk.pl, gov.pl, budimex.pl