foto: RAILATARGET/VRT ilustrativní
Co dnes trvá hodiny se má stihnout za 30 minut. Taková je vize nově oznámeného projektu vysokorychlostní železnice Spojených arabských emirátů (SAE). Etihad Rail, jak se dráha podle svého provozovatele jmenuje, slibuje rychlosti až 350 km/h.
Dráha má zprvu propojit města Abú Dhábí, Dubaj, Šardžá a Fudžajra, v budoucnu ale obsáhne 11 měst ve všech sedmi emirátech a její celková délka má být 900 km. Podle šejka Khaleda bin Mohameda bin Zayeda Al Nahyana, prezidenta SAE, jde o ambiciózní projekt, který odráží vize země na zlepšení infrastruktury a mobility na nejvyšší standard. Zároveň je to také další krok na cestě ke snížení emisí uhlíku na nulu, k čemuž má v SAE dojít nejpozději v roce 2050.
„Projekt odemkne nové možnosti pro komplexní rozvoj tím, že posouvá národní dopravu a infrastrukturu a zajišťuje udržitelnou budoucnost pro současné i budoucí generace,“ stojí v tiskové zprávě společnosti. Podle korunního prince Dubaje Mohammeda bin Rashida Al Maktouma je koncept důkazem odhodlání představitelů země spojit emiráty pokročilými dopravními možnostmi, které nastavují nový globální standard kvality a dokonalosti. SAE má projekt postavit na špici transformace železničního sektoru a upevnit pozici regionálního a mezinárodního lídra v inovacích.
Z Dubaje do Abú Dhabí za půl hodiny
Z nejznámějšího města Emirátů Dubaje je to do hlavního města Abú Dhabí přibližně 140 km. Autem cesta trvá okolo 90 minuty, veřejnou dopravou to ale je 2,5 až 3 hodiny. Nová rychlodráha tak má cestu po pobřeží arabské země značně urychlit. Kdy se tak stane ale zatím není jasné, stejně jako kolik celý projekt bude stát. Společnost Etihad Rail pouze uvedla, že vybudování VRT tratě přinese do rozpočtu země během 50 let až 145 miliard dirhamů (cca 900 miliard korun).

Zástupci SAE a Etihad Rail na obhlídce modelu vlaku (Zdroj: Executive Traveller)
Než se ale mezi městy budou prohánět rychlovlaky, spojí je „pomalejší“ soupravy. Ty budou jezdit 200 km/h, cestu mezi dvěma největšími městy tak zvládnou pod hodinou. Využít by z části měly existující infrastrukturu pro nákladní vlaky, a to než se vybuduje nová trať.
Vozy pro novou trať vyrábí podle informací serveru Time out Dubai španělská společnost CAF. Pojmout mají až 400 cestujících, sedadla budou podobně jako letadla rozdělena na třídy economy, business a first class. Etihad Rail slibuje moderní design, vyšší třídy dokonce budou mít otočná kožená sedadla. Nebudou chybět ani samozřejmosti jako WiFi, klimatizace nebo občerstvení na palubě.
Spojení s Ománem na obzoru
Etihad Rail v současnosti staví podobnou rychlodráhu do Ománu, kde má s Abú Dhábí spojit největší město země Suhár. Přibližně 240 km vzdálenost, která autem trvá téměř tři hodiny má vlak urazit za 100 minut. Hafeet Rail, jak se prozatím dráha jmenuje, se začala stavět loni v květnu, kdy bude hotová ale prozatím oba státy nezveřejnily.