foto: Wikimedia Commons / CC BY 3.0/Ho Či Minovo Město /Saigon
V Ho Či Minově Městě, dříve Saigon, bylo slavnostně otevřeno první metro, které přitahovalo davy zvědavých obyvatel.
Nově otevřené metro bylo zaplaveno zvědavými občany, kteří se chtěli projet. Lidé měli jízdu hlavně jako atrakci, ne jako přesun z bodu A do bodu B. Na zastávkách nevystupovali, a z konečné stanice se zase vraceli zpátky v přeplněných vozech. Mnozí si příjezd vlaku natáčeli na mobilu nebo si fotili tzv. „selfíčka“.
Saigon: Svezení metrem jako zážitek
Ho Či Minovo Město (dříve známé jako Saigon) ve Vietnamu se pyšní otevřením první linky metra. Na stanicích se tvořily zástupy nedočkavců, kteří nechtěly tuto jedinečnou událost propásnout. Na dlouho očekávané otevření linky čekali obyvatelé tři hodiny od sedmi hodin ráno až do desáté hodiny, kdy se za přítomnosti státních úředníků a japonských zástupců konal slavnostní ceremoniál, jak přibližuje portál Aktuálně.cz.
Celý první den byl přes velký zážitek i stresující záležitostí, kdy zaměstnanci metra museli pomocí megafonů řídit davy, které se tlačily do stanic. Ve stanicích jsou však nainstalovány skleněné bezpečnostní bariéry, které se otevřou až, když metro zastaví a je tudíž bezpečné nastupující pustit.
Psali jsme
Nezapomenutelné dobrodružství při cestě nočním vlakem z Hanoje do Lao Cai očima cestovatele.
Saigon: Dlouhé čekání na MHD
Na zprovoznění linky čekali občané města spoustu let, ale kvůli četným překážkám došlo ke zpoždění, jak uvádí agentura Reuters. Projekt výstavby metra byl schválen již v roce 2007 a čítal rozpočet přes 16 miliard Kč (668 milionů dolarů), jak uvádí web IDNES. Samotná stavba metra však byla zahájena až v roce 2012, trvalo tedy celých 12 let, než došlo k jeho dokončení. Video agentury Reuters ukazuje ženu se svou malou vnučkou, která říká: „Mám ještě jednu vnučku, která byla velmi mladá, když jsem jí slíbila, že ji vezmu s sebou, až toto metro otevře. Teď je už ale na vysoké škole.“
Finální částka projektu se vyšplhala na 41 miliard Kč (1,7 miliardy dolarů), přičemž, jak uvádí server Aktuálně.cz, náklady byly pokryty z finanční podpory Japonska, které Vietnamu poskytlo mimo jiné i technologii, vybavení, či potřebné know-how.
První linka metra má téměř 20 km a je složena ze 14 zastávek, z toho jsou jen tři stanice vyhloubené v podzemí – v samotném centru města. Město plánuje postavit dalších alespoň šest linek, které budou mít délku přes 100 kilometrů, a celkově dovybavit město a jeho okolí sítí MHD.
Psali jsme
Vietnam se chystá na rychlostní skok. Nová vysokorychlostní trať spojí dvě největší města – Hanoj a Ho Či Minovo Město – během pouhých 5…
Ho Či Minovo Město věří, že metro uleví silnicím
Město se snaží přimět obyvatele, aby přešli na veřejnou dopravu a odlehčili tak přetíženým silnicím plným aut a převážně skútrů. Bui Xuan Cuong, místopředseda lidového výboru Ho Či Minova města odpovědný za hlavní infrastrukturu, řekl: „Metro uspokojí rostoucí dopravní potřeby obyvatel a sníží dopravní zácpy a znečištění“. Profesor Vu Minh Hoang z Fulbrightovy univerzity ve Vietnamu se však domnívá, že přesto, že otevření metra je historickým úspěchem pro rozvoj města, tak to nevyřeší dopravní zácpy ve městě.
Japonský velvyslanec ve Vietnamu, Ito Naoki, vyjádřil naději, že nová linka zlepší dopravní propojení v přetížených oblastech a podpoří obyvatele, aby přešli z osobních vozidel na veřejnou dopravu, uvádí vietnamský deník VnExpress International. Ito Naoki dodal, že úspěch linky metra bude impulzem pro rozvoj dalších projektů a infrastruktury.
Cena jedné jízdy vyjde na méně než 20 Kč a při platbě bezkontaktně budou prý jízdenky ještě levnější. Navíc je první měsíc po otevření metra zdarma bez omezení počtu jízd, což se vztahuje o na 17 navazujících autobusových tras.